foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Mostovka Libeňského mostu
Jedna z nejdůležitějších dopravních staveb současnosti vyjde na téměř 2 miliardy a 200 milionů korun. Oznámil to náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Prvním krokem při dlouhodobé opravě mostu bude vybudování provizorní lávky pro pěší a cyklisty. Oprava se bude týkat celého úseku z Manin až po Palmovku, což představuje délku téměř 1200 metrů. Jen tak pro zajímavost: v roce 1928 při otevření se stal Libeňský most nejdelším silníčním mostem v celé Praze.
Jak nahlížet na Libeňský most?
Tato otázka trápí stavitele a historiky dlouhá léta. Je to most nebo soumostí? Správná odpověď se skrývá za soumostím, protože samotné těleso stavby se skládá ze šesti na sobě nezávislých mostů. Z toho dvě části mostu jsou dnes architektonickými klenoty, protože jsou naprosto unikátními ve způsobu výstavby. Někteří kritici dokonce poukazují na to, že Libeňský most je jediným kubistickým či rondokubistickým mostem na světě.
Okolí mostu se radikálně promění
Konsorcium vedené společností Metrostav TBR opraví a přestaví celé soumostí od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí po Palmovku a pracovat bude i na obnovení zasypaného vltavského ramene. Vybuduje cyklostezky nebo bezbariérový přístup na most z Rohanského ostrova, který se v budoucnu promění v odpočinkovou oblast. Vystavěn bude také takzvaný proplachovací kanál a protipovodňová opatření.
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Zastupitel Prahy 8 za TOP 09 na svém Facebooku 5. ledna k opravě Libeňského mostu
Proč je tak velký a dlouhý?
Na tuto otázku si odpovíme, když si uvědomíme, kdy Libeňský most vznikal. Otevřen byl v roce 1928 u příležitosti 10. výročí vzniku samotného Československého státu. V té době teprve docházelo k regulaci vltavského toku a existoval ještě Rohanský i Libeňský ostrov. Vltava měla navíc dvě řečiště, staré a nové.
Stavba provizorní lávky by měla začít na přelomu letošního srpna a září a hotova bude do konce letošního roku. Poté na ni firma přeloží inženýrské sítě, které vedou nynějším mostem. Kromě viditelných částí společnost opraví rovněž základy a pilíře mostu. "Dojde k částečným úpravám, dostaví se některé části, které nyní nevypadají jako most. Část hlavních oblouků přes Vltavu zůstane stejná, jak vypadá dnes. Jde o to, že most bude mít větší únosnost a tramvaje se budou moci potkávat," řekl Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav. Společnost se bude snažit co nejvíce přiblížit podobě mostu z roku 1928. Životnost bude minimálně 60 až 80 let, tvrdí. Rekonstrukce mostu bude trvat pět let.
Ani Libeňskému mostu se nevyhýbaly změny názvů
Původně bylo zamýšleno, že most se bude jmenovat Masarykův, ale už při slavnostním otevření byl uveden název Libeňský most. To však vydrželo jen deset let, protože v roce 1938 je pojmenován po pražském antisemitském primátorovi Karlu Baxovi. Ale ani jeho protižidovské cítění neovlivnilo protektorátní úřady, které v roce 1940 znovu přejmenovaly most na Libeňský. S osvobozením v roce 1945 se však mostu vrací název Baxův. S tímto jménem vydrží sedm let až do květnových dní roku 1952, kdy je s velkou slávou a za účasti mnoha pionýrů přejmenován na Stalingradský most. Tento název si nechá dalších deset let. V roce 1962 je mu snad už definitivně vrácen název Libeňský most.
Psali jsme
V pražské veřejné dopravě bude od pondělí 17. ledna v rámci proticovidových opatření cestujícím opět znemožněn nástup do vozů předními dveřmi.…