foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Garáž, ilustrační foto
Vlastníkem Garáží Letná je hlavní město Praha, o správu se tak stará Technická správa komunikací hlavního města (TSK), která postupně sjednocuje podmínky pronájmů parkovacích stání ve všech svých objektech. Pro obyvatele Letné to znamená konec zvýhodněné ceny za parkování.
O plošném navýšení ceníku parkovného v Garážích Letná informovala na webu Praha 7. Ke změně výše poplatků dojde od 1. července. Zájemci o parkovací místo nově zaplatí 2.200 korun měsíčně v případě fyzických osob a 2.600 korun v případě podnikatelů.
Jak radnice dále informuje, na výši ceny za parkování nemá vedení městské části vliv a její nastavení je zcela v režii vlastníka a provozovatele garáží, tedy hlavního města. TSK dle dostupných informací postupně sjednocuje ceny a podmínky pronájmů parkovacích míst ve všech objektech, které spravuje, a to je i důvodem navýšení parkovného v Garážích Letná. Držitelé nájemní smlouvy by měli v nejbližší době dostat informační e-maily s pokyny k dalšímu postupu.
Rezidenti dosud platili o více než polovinu méně
Dosud přitom platilo, že místní obyvatelé mohli využívat rezidentní slevy na parkování. Jak vyplývá z ceníku platného od 1. ledna letošního roku, vlastníci vozidel s trvalým bydlištěm na Praze 7 mohli parkovat za tisíc korun měsíčně. Tedy přesně o polovinu levněji než ostatní nájemci, kteří měsíčně platili tisíce dva.
Nová sjednocená sazba tak zvýší náklady na parkování o 200 korun oproti původní ceně pro nájemce, kteří nemají trvalé bydliště v Praze 7, a rezidenti budou platit více než dvakrát tolik, ročně dokonce o 14 tisíc korun více, než byli dosud zvyklí.
Čtyři dny na odpověď, jinak smůla
Na novinku samozřejmě zareagovali místní obyvatelé. Debatovali například ve facebookové sousedské skupině Letenská parta. Postup TSK, respektive magistrátu, označili za zajímavý způsob boje proti autům v ulicích. Největší problém přitom nespatřují v ceně jako takové, nýbrž v přístupu vlastníka garážových stání.
„A máte 4 dny na odpověď, jinak to považují za ukončení smlouvy. Miláčci. Jestli jejich pitomej e-mail spadne někomu do spamu, tak má prostě smůlu. Moc pěkný. Jo a pak si vezměte dovolenou, protože to musíte jít (v roce 2024!) podepsat osobně v random dny v jejich pracovní době do 16:30. Jinak co? Máte smůlu a ukončení smlouvy. Krásný,“ objevilo se v komentářích.
Psali jsme
ROZHOVOR: Přeplněné ulice, řidiči zoufale parkující na těch nejnemožnějších místech, které nepřipouští ani zákon, ani vyhláška, ani zdravý rozum.…
Mnozí platí garáže i zóny, čeká je tak dvojí zdražení
Další komentující upozorňovali na fakt, že ke garážovému stání je pro mnohé nutné přikoupit také parkování na modré zóně, zejména z praktických důvodů. „A co ti, kteří si platí garáž i modrou? A takových je celkem dost, protože bez modré by nemohli zastavit někde poblíž bytu, aby si do auta naložili zavazadla před cestou. Garáže na Letné jsou zcela mimo bytovou zástavbu, a bez kombinace s modrou tak nedávají prakticky žádný smysl,“ komentoval jeden z místních.
Za novou cenu 26.400 korun ročně nemohou vlastníci parkovacího místa v garážích bez platby za modrou zónu ani příležitostně parkovat přímo před domem a pro případné vykládání nebo nakládání věcí či osob mají jen 15 minut v rámci krátkodobých stání. Kdo tedy chce mít luxus možnosti příležitostně zastavit i na ulici, musí se připravit hned na dvojí zdražení.
O ceně parkovného rozhodnou místní
Sazba za modré zóny je totiž v současnosti horkým tématem nejen na Praze 7, ale téměř ve všech městských částech. Chystá se totiž její plošné zdražení. Jednotlivé městské části mají mít navíc možnost požádat o další případné navýšení. Konkrétně na Sedmičce mají o budoucí výši poplatků za parkování v rezidentních zónách rozhodovat místní občané. Situaci ohledně parkování na Praze 7 jsme se věnovali ZDE.
Současně s volbami do Evropského parlamentu ve dnech 7. a 8. června položí městská část občanům tři otázky týkající se případného zvýšení ceny parkovného. Konkrétně se budou týkat toho, jestli místní souhlasí s případným navýšením ceny v parkovacích zónách, jakou částku v takovém případě navrhují a zda mají být získané finance rozdělovány mezi občany Prahy 7, kteří v zónách neparkují, jako kompenzace na jiný způsob dopravy. Výsledky pomůžou radnici při nastavování budoucích poplatků.