foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní fotografie v článku)/Typický obrázek Pražského provozu
S takzvanými autobusovými pruhy nebo lidově „buspruhy“ se setkal snad každý řidič. Mnoho z nich je ale nevyužívá, i když může.
Nejprve trocha teorie. Pod pojmem autobusový pruh se v tuzemsku rozumí vyhrazený prostor pro vozidla hromadné dopravy, městskou policii, záchranné složky a povětšinou i pro vozy taxi.
Řada těchto pruhů má ale omezenou (časovou) platnost a mimo vyhrazený čas se z něj stává běžný jízdní pruh.
Pravdou ale zůstává, že většina českých řidičů se často bojí vjet do vyhrazeného pruhu i v době, kdy mohou.

Dopravní značka, informující o jízdních pruzích na Bohdalci.
V redakci si tohoto dopravního nešvaru všímáme už dlouhodobě. Za pravdu nám dal i profesionální řidič Jiří, který se po metropoli pohybuje jako řidič převozového sanitního vozu.
„Je to přesně tak. I přes to, že před začátkem vyhrazených pruhů je většinou dodatková tabule s ohraničením platnosti, tak řidiči pruh nevyužívají. Já osobně o řidičích tvrdím, že jsou v tomto směru ovce, protože všichni slepě následují prvního a nejlépe pak stojí nebo popojíždí v levém pruhu, ikdyž je vpravo volno.“ Prozradil na dotaz redakce PrahaIN.cz.
Psali jsme
Už se toho o nich napsalo mnoho a stále nepřestávají udivovat, a to nejen řidiče, ale i dopravní experty. Řeč je o cyklopruzích, které jsou…
Už v autoškole říkali, že se má jezdit co nejvíce vpravo
Jízda vlevo sama o sobě není v obci přestupek. Pokud jsou ve městě dva jízdní pruhy, neřeší se předjíždění – jde o souvislou jízdu.
I tak ale platí základní formulace silničního zákona, která říká: „Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.“
Výjimkou je samozřejmě odbočování vlevo. Řidiči pojedou tedy správně podle zákona jen tehdy, pokud se celou dobu budou držet v pravém pruhu a pak krátce před odbočením vlevo přejedou do pruhu levého.
Na dálnici je to ale jiné
Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. Tolik zákon.

Dálnice D1 u Chodova
Asi není potřeba říkat nic dalšího. Jezdí se vpravo, a to i na víceproudé dálnici a silnici. Z levých pruhů se tedy před rychlejšími řidiči odkliďte a nechte je jet.
Nejezděte bezdůvodně pomalu v levém pruhu
„Pozor je potřeba také dát na bezdůvodně pomalou jízdu v levém pruhu. Podle zákona se musí řidič zařadit zpět do pravého pruhu vždy ihned poté, co předjede pomaleji jedoucí vozidlo. Levý pruh by tak měl být uvolněn pro rychleji jedoucí automobily.“ Na to upozorňují i experti z iniciatiny nebourám.cz.
Dokonce za našimi západními hranicemi poměrně často policisté sledují tak zvanou bezdůvodnou jízdu v levém jízdním pruhu a tento přestupek pak také pokutují.
Psali jsme
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878.200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126.600 aut. Důvodem poklesu je…
Psali jsme
Zvýšení bezpečnosti dopravy na železnici, možnost obce zahájit řízení o odstranění vraku z veřejné komunikace či boční odstup při předjíždění…