foto: Georgi Bidenko pro PrahaIN.cz/Evropská ulice
Radnice šesté městské části se rozhodla změnit dopravní režim v okolí Vítězného náměstí. Autobusové pruhy přesunula na koleje. Cílem je urychlení provozu v okolí takzvaného Kulaťáku. Podle celé řady řidičů jsou však změny nesmyslné a vedou především k tvorbě kolon.
Řidiče v okolí Vítězného náměstí překvapily změny ve vedení dopravy. Radnice Prahy 6 se totiž rozhodla přesunout autobusovou dopravu v komunikacích Svatovítská a Jugoslávských partyzánů na kolejové těleso tak, aby mohly autobusy projíždět středem takzvaného Kulaťáku.
„Změny v oblasti Vítězného náměstí jsme iniciovali a projednali s magistrátem a Ropidem. Cílem změn je zrychlit autobusy MHD jízdou po kolejích a zároveň uvolnit rondel Kulaťáku pro automobily,“ přiblížil redakci radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Podle řidičů zatím změny nefungují
Jak ale z prvních reakcí řidičů vyplývá, zatím to příliš nefunguje. Četné stížnosti, doplněné řadou fotografií přímo z místa, se už před oficiálním oznámením změn začaly objevoval na Facebooku Prahy 6. Hlavním důvodem kritiky byly vznikající zácpy, které změny ve vedení pruhů ještě umocnily.
„Vždyť ti řidiči jsou zvyklý několik let jezdit v levém pruhu a vy z něj uděláte vyhrazenku, že by se v tom prase nevyznalo. Původní vodorovné značení je viditelné a nové téměř není vidět, nemluvím o značkách, tam je přeznačkováno. Takhle si tam všichni jezdí vpravo vlevo,“ napsal k dopravním změnám jeden z řidičů. Také podle dalších komentujících jsou změny matoucí.
Psali jsme
Na křižovatce v Praze 4 u ulic Zálesí a Nad Lesním divadlem mohou nově řidiči jezdit rychlostí 50 kilometrů v hodině. Zrušení třicítky většina…
Změna se týkala pouze přehození pruhů
Podle Ondřeje Matěje Hrubeše se však změna v praxi týkala pouze přehození vyhrazeného jízdního pruhu na Jugoslávských partyzánů z pravého do levého. „Aby autobusy mohly lépe najíždět na koleje a nestály před náměstím v kolonách. Dále je nově povolena jízda autobusů po kolejích do zastávky Vítězné náměstí ve směru Dejvická a vytvořen sjezd z kolejí v ulici Evropská. Nově, od středy (22. října, pozn. red.), budou jezdit autobusy po kolejích ve všech směrech, čímž kloubové osmnáctimetrové autobusy uvolní okružní křižovatku pro auta. Kompletní úprava dopravního značení má být dokončena o víkendu,“ dodal Hrubeš pro PrahaIN.cz.
Obyvatelé ale v komentářích zmiňují i fakt, že dokud nebudou mít autobusy přednost, změní se pouze to, že budou namísto automobilů blokovat tramvaje. Například přímo na kruhovém objezdu mají dle současného značení přednost v jízdě automobily, které nemají povinnost pustit projíždějící autobus na kolejích.
Samozřejmě se ale najdou i příznivci novinky, podle kterých jde o krok správným směrem. „Ještě zrušit zelený tramvajový pás a může se jezdit už od Podbaby,“ napsal jeden z nich.
Vyhrazené pruhy vzbuzují negativní emoce
Takzvané BUS pruhy přitom nejsou pro obyvatele Prahy 6 novinkou. Od loňského roku platí v některých ulicích nepřetržitě, což mezi řidiči dodnes vzbuzuje vlnu nesouhlasu. Největší problémy tato změna vyvolala na Evropské ulici, kde autobusy musí k zastávkám dvakrát křižovat dopravu. O problematice jsme psali ZDE.
Šestka podle slov radnice trpí zejména kvůli náporu tranzitních vozidel. V roce 2019 dokonce kvůli tomu musela vyhlásit dopravní nouzi, kterou zatím neodvolala. V reakci na skutečnost však postupně zavedla řadu opatření, která mají vést k posílení hromadné dopravy. Klíčem k řešení eskalujícího dopravního problému je podle radnice i místních také dostavba severozápadní části Pražského okruhu, kterou Šestka dlouhodobě podporuje. Stejně tak vítá prodlužování tramvajových tratí ve směru do Středočeského kraje.