foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kolona aut na dálnici
29. únor byl poslední den, kdy si řidiči mohli zakoupit dálniční známku za 1.500 korun. Od prvního března její cena stoupla na 2.300 korun. Elektronická známka šla zakoupit až s měsíc odloženým začátkem platnosti. A mnozí to nechali na poslední chvíli.
Prodej známek totiž dosáhl historického rekordu. Radka Nastoupilová, tisková mluvčí CENDISu, který systém elektronických známek provozuje, na dotaz redakce PrahaIN.cz uvedla, že ve čtvrtek 29. února bylo nakoupeno celkem 219 tisíc známek v hodnotě 316 milionů korun. Nejčastěji lidé nakupovali v dopoledních hodinách.
Zatímco roční známka se prodraží, cena u těch na kratší dobu se naopak snížila. Třicetidenní klesla ze 440 korun na 430 korun a desetidenní z 310 na 270 korun. To kvůli pravidlům Evropské unie, která určují maximální poměr cen krátkodobých známek vůči té roční. Nově lze také zakoupit jednodenní, a vyjde na dvě stovky.
Výhodu mají vozidla s pohonem výlučně na elektrickou energii a vodík, která jsou od placení dálničního poplatku osvobozena.
Psali jsme
Na českém internetu se objevily další webové stránky prodávající elektronickou dálniční známku se zcela zbytečným poplatkem. Státní fond dopravní…
PrahaIN.cz se zajímala o data z posledního únorového dne.
Ve čtvrtek bylo podle Radky Nastoupilové prodáno 219.279 známek za celkovou sumu 316.285.135 korun. Přes 90,7 procenta řidičů si ji zakoupilo přes e-shop, 5,6 procenta lidí využilo pobočky České pošty, 3,6 procenta čerpací stanice EuroOil a zbylá desetina procenta všech úhrad šla přes samoobslužné kiosky.
„Poslední únorový den se v nejvyšší špičce přes web edalnice.cz prodalo až pět dálničních známek za jednu vteřinu. Od začátku letošního roku byly zaplaceny za používání dálnic téměř dvě a půl miliardy korun za víc než dva miliony dálničních známek,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Systém elektronické dálniční známky prošel na konci února nejvyšší zátěží od doby jeho spuštění a funguje bez problémů. Zvýšené počty dotazů klientů odbavují v režimu 24/7 operátoři zákaznické podpory. Vše nadále monitorujeme, i s ohledem na nové funkce v systému, se zvýšenou pozorností," dodal v zaslané tiskové zprávě Jan Paroubek, ředitel státního podniku CENDIS.