Řidičů metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski

23. 02. 202311:04
Řidičů metra není nikdy dost, vyškolit je trvá půl roku, říká šéf DPP Witowski
foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski pokračuje ve funkci.

Řidičů metra není nikdy dost, vyškolit nové trvá půl roku, řekl ČTK ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Petr Witowski. Návrat turniketů do pražského metra vylučuje, protože by byl nákladný a jeho přínos malý. Praha navíc vždy prosazovala otevřenosti vůči cestujícím, dodal Witowski u příležitosti oslav 50 let od zahájení provozu na Nuselském mostě.

Strojvedoucích metra aktuálně DPP zaměstnává 654, sdělila ČTK mluvčí podniku Aneta Řehková. Profese je i na seznamu volných míst DPP, po zácviku si strojvedoucí vydělá 250 korun za hodinu.

Dalším milníkem pražské dopravy bude otevření nové linky metra D, které výrazně odlehčí i nejvytíženějšímu úseku metra mezi Florencí a Kačerovem, zdůraznil šéf DPP. Nuselský most je podle něj „kapacitně nenahraditelný“, denně jeho útrobami projede 672 vlaků. Pokud by metro měla nahradit povrchová doprava, jelo by po Nuselském mostě 6500 kloubových autobusů denně, uvedl Witowski.

„Kurz na strojvedoucího metra trvá půl roku a je daleko delší než ten pro řidiče tramvaje a autobusu,“ řekl Witowski. „Pozice se daří obsazovat, ale do ideálního stavu nám lidé chybí,“ dodal.

Polovinu času tráví budoucí řidiči teoretickou přípravou, včetně získávání znalostí o soupravě pro případ technické závady během provozu. Další tři měsíce tráví v kabině metra po stejně dlouhou dobu jako jejich budoucí kolegové. Přednost mají uchazeči, kteří mají technické vzdělání. Podmínkou je také znalost češtiny nebo slovenštiny kvůli komunikaci s dispečinkem. Zájemci musí rovněž splnit psychotesty, které podstupují všichni žadatelé o práci v dopravním podniku.

Práce v metru, kde cesta po nejdelší trase B trvá z konečné na konečnou 41 minut, klade i specifické nároky na personál v kabině. „Během půl roku se člověk naučí regulovat jídlo a pití,“ řekl ČTK strojvedoucí Lukáš, který sedává v kabině metra už 18 let. „Existuje i pohotovostní řešení. Řidič si může požádat o mimořádné vystřídání,“ dodává s tím, že sám to za celou kariéru využil jen třikrát.

U příležitosti 50. výročí otevření Nuselského mostu dnes vyjela z depa Kačerov historická souprava metra, která na trati jezdila v 70. letech 20. století. Zatímco staré soupravy mají jízdní stupně, které se zařazují, u nových souprav se zadává výkon procentuálně, řekl ČTK strojvedoucí Lukáš v historické uniformě. I pro něj byla dnešní jízda svátkem, ale stará souprava se podle něj příliš neliší od té, na které začínal.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných