foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Autobus, ilustrační foto
Poptávková veřejná doprava s prvky umělé inteligence by měla ve Středočeském kraji sloužit jako alternativa klasických linek. Sloužit bude zejména ve večerních hodinách a v lokalitách, kde není provoz běžného autobusu s fixní trasou efektivní. Už v létě by měly dva minibusy vyrazit do okolí Českého Brodu.
O novince v hromadné dopravě ve Středních Čechách informuje tisková zpráva kraje. Dva mikrobusy by měly jezdit takzvaně na zavolání už letos v létě. Objednat si je, bude možné v mobilní aplikaci PID Lítačka nebo telefonicky. Jízdné bude dle tarifu PID stejné jako v ostatních prostředcích.
„Mnoho lidí dnes používá auto, protože se třeba pozdě večer nemají jak dostat domů. V lepším případě s autem dojedou k nejbližšímu nádraží a dál do Prahy už jedou vlakem. Díky poptávkové dopravě budeme moci zajistit dopravu domů i v okrajových časech, takže auto už nebude nutnost, ale možnost volby,“ uvedl radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
Pro pilotní projekt byla vybrána oblast Českého Brodu, kde současná nabídka spojů končí ve všední dny už kolem 8. hodiny večerní. Hlavní funkcí poptávkových mikrobusů má být zajištění dopravy na vlaky linky S1 z Prahy do okolí 15 kilometrů od Českého Brodu.
Dynamická tvorba tras dle poptávky
Poptávková doprava nepracuje s předem danými trasami ani jízdními řády. Umožňuje dynamickou tvorbu tras na míru cestujícím dle skutečné poptávky. Systém už funguje v řadě evropských zemí. Zásadní je přitom role moderních technologií, které nejen sbírají a zpracovávají poptávky od cestujících, ale vytváří také co nejoptimálnější trasy. To vše v reálném čase za pomoci umělé inteligence.
„V systému PID můžeme díky tomu vyřešit hned několik problémů. Jedná se zejména o obsluhu vybraných oblastí večer nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Poptávková doprava může být efektivně realizována menšími vozidly, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B, namísto D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek. Inteligentní plánování také přináší možnost efektivnějšího vynaložení financí určených na veřejnou hromadnou dopravu,“ doplnil Petr Borecký.
Česká legislativa zatím zcela flexibilní provoz nepovoluje
Plánování jízd bude v průběhu pilotního provozu omezené, protože plně flexibilní provoz je v rozporu z českou legislativou. Pro provozování služby tak bude zatím nutné vybírat z předem určených tras a časů.
„Nová služba poptávkové dopravy musí být co nejatraktivnější, lidem nabídneme možnost co nejjednodušší objednávky a co nejrychlejšího vyřízení jejich požadavku. Díky velkému pokroku umělé inteligence v poslední době máme ambici vytvořit takový systém, který se stane příkladem i pro ostatní regiony či města,“ vysvětlil projektový manažer poptávkové dopravy IDSK Lukáš Kubálek.
Psali jsme
Cestující jsou na území metropole zvyklí na více než tisícovku autobusových zastávek, které fungují v režimu na znamení. Jejich počet se má…
Řešení nejen pro Středočeský kraj
Výsledky a zkušenosti z provozu chce Středočeský kraj následně sdílet se zbytkem republiky. Poptávková doprava má totiž potenciál zlepšit dostupnost veřejné dopravy nejen v okolí Prahy, ale i v dalších koutech republiky.
Poptávkové dopravě a jejím výhodám i dopadům na veřejnou dopravu se podrobně věnuje web poptavkovadopravapid.cz. Ten popisuje například postup objednávky a následného využití dopravy na objednávku. Podle uvedených informací bude možné najít poptávkové spoje v každém vyhledávači, přímo v aplikaci PID Lítačka navíc i s tlačítkem pro objednání. Cestující bez chytrého mobilního telefonu budou moci využít speciální nonstop infolinku.
Na příjezd upozorní SMS zpráva
Jakmile dopravce získá všechny potřebné informace, pracovat začne autonomní algoritmus, který všechny objednávky přepočítá a jízdu naplánuje. V reálném čase pak výsledek plánování představí a zeptá se na potvrzení jízdy. V případě kladného verdiktu pak přijde ještě potvrzující SMS zpráva.
Další zpráva oznámí příjezd vozidla. Chvíli před příjezdem informuje o aktuální poloze minibusu. Pak už stačí jen vyčkat na určené zastávce.