S přípravou trati z Prahy na letiště bude Správě železnic radit evropská rozvojová banka

14. 11. 202319:10
S přípravou trati z Prahy na letiště bude Správě železnic radit evropská rozvojová banka
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Letiště Václava Havla v Praze

Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) bude radit Správě železnic (SŽ) při přípravě modernizace železniční trati z Prahy na Letiště Václava Havla a na Kladno formou PPP projektu, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru.

SŽ o tom informovala v tiskové zprávě s tím, že obě strany dnes podepsaly smlouvu na poradenské služby, na základě kterých banka připraví podklady k veřejné zakázce na koncesionáře stavby.

SŽ počítá s výstavbou ve spolupráci se soukromým kapitálem u vybraných úseků tratě, vláda to schválila v srpnu. Vybraný koncesionář podle organizace zajistí i následnou provozuschopnost kolejí.

Ve hře jsou podle informací SŽ dvě varianty, v první by soukromý partner vybudoval či zrekonstruoval všechny úseky mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Letiště Václava Havla, ve druhé kromě toho i úsek do Kladna. Náklady u první varianty podle SŽ dosahují 16,6 miliardy korun, u druhé pak 23,3 miliardy korun. Celková délka úseků činí téměř 40 kilometrů a s jejich modernizací se počítá v letech 2025 až 2029, uvedla organizace.

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla tvoří podle organizace zhruba deset staveb, z nichž některé už jsou hotové a jiné se staví. V letech 2017 až 2020 SŽ nechala zrekonstruovat Negrelliho viadukt v Praze. Loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec a letos v lednu SŽ začala s modernizací úseku mezi stanicí Praha-Bubny a zastávkou Praha-Výstaviště.

Další na řadě je podle informací organizace tendr pro stavbu v úseku Praha-Ruzyně – Kladno a před zahájením je modernizace Masarykova nádraží. Poté budou následovat práce mezi Ruzyní a letištěm včetně stavby nové stanice přímo u letiště. Od roku 2026 pak organizace plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu takzvané zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem. Náklady celé modernizace se budou podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody blížit 50 miliardám korun, přičemž ještě předloni je organizace odhadovala na 43 miliard korun.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných