Sdílená kola zdarma s Lítačkou využilo loni 34 tisíc lidí

08. 02. 202319:20
Sdílená kola zdarma s Lítačkou využilo loni 34 tisíc lidí
foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Sdílené kolo, ilustrační foto

Výhodná kombinace sdílených kol s Lítačkou má u cestujících úspěch. V rámci elektronického předplatného na MHD si sdílené kolo na 15 minut zadarmo loni vypůjčilo celkem 34 tisíc lidí. Většina z nich opakovaně.

Podle informací na webu Magistrátu hlavního města Prahy přesáhl loni celkový počet výhodných výpůjček sdílených kol 567 tisíc. Asi 81 procent lidí této nabídky využilo opakovaně. Kolo jako součást hromadné dopravy se tak ukázalo jako rychlá a výhodná možnost pohybu mezi kratšími úseky.

Na základě smlouvy s hlavním městem je možné v rámci platného kuponu v Lítačce zadarmo využít sdílená kola společností Rekola a Nextbike. Je k tomu potřeba pouze propojit platný kupon PID s aplikací Rekola nebo Nextbike. Kolo je pak až 2x denně na 15 minut k dispozici úplně zadarmo.

Stačí propojit účty

Pro vypůjčení kola je potřeba mít staženou mobilní aplikaci poskytovatele služby sdílených kol, ve které je před první výpůjčkou nutné účet propojit s účtem v systému PID Lítačka. Pro přihlášení stačí zadat e-mail a heslo. Po úspěšném propojení je už nárok na dvakrát čtvrthodinu zdarma automatický.

„Rozhodli jsme se, že na základě zájmu veřejnosti v pilotním provozu, zahrneme sdílená kola plně do systému pražské městské dopravy,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě) už loni v dubnu, při spuštění projektu.

Nejvíce jízd se uskutečnilo v srpnu

Celkem cestující loni vykonali 567.264 jízd. V průměru i za zimní měsíce to bylo asi 1.554 jízd denně. Rekordmanem byl srpen, kdy si kolo půjčilo 12.618 lidí. Zahanbené nemusejí být ale ani zimní měsíce, protože i v zimě si kolo půjčí zhruba 5 tisíc lidí za měsíc.

Nejvíce jízd za celý rok se uskutečnilo 23. června 2022, přesně 3.239. Průměrná délka jedné výpůjčky se pohybuje v rozmezí 4 až 8 minut.

Naprostá většina cestujících si kolo půjčuje opakovaně. Přes 36 procent dokonce více než desetkrát. Nejvytíženější jsou pak všední dny, konkrétně úterý a čtvrtek. Víkendy zaznamenávají asi poloviční objem výpůjček. Největší špička je mezi 6. a 7. hodinou ranní a 15. a 16. hodinou odpolední.

S koloběžkami se nepočítá

Zatímco sdílená kola dostávají v rámci městské dopravy zelenou, s koloběžkami město do budoucna nepočítá. „Provozovatelům sdílených koloběžek jsme už v minulosti vypověděli memorandum o spolupráci s městem, protože se neustále opakovaly problémy s dodržováním pravidel provozu, ale také s porušováním dopravních předpisů,“ potvrdil náměstek Scheinherr. Do systému MHD se podle jeho slov sdílené koloběžky nezapojí.

Největší zájem o sdílená kola je tradičně v oblasti Holešovic, Karlína, historického centra a Dejvic. Významnými lokalitami pro cyklisty je i Smíchov, Podolí, okolí Palmovky či břehy Vltavy.

Operátoři sdílených kol a koloběžek se navíc ve spolupráci s městskými částmi společně snaží pracovat na zlepšení dostupnosti kol i v okrajových částech Prahy, primárně u stanic metra. V současné chvíli je možné si kola v rámci Benefitního programu PID Lítačka zapůjčit a vrátit u 53 stanic metra, což je 87 procent ze všech pražských stanic.

Služby by měly pokrýt 90 procent stanic metra

„Jedinou podmínkou města je, aby služby pokryly minimálně devadesát procent všech stanic metra v Praze. Vedle mechanických kol pak chceme Pražanům zajistit touto cestou i kola elektrická,“ přiblížil loni v dubnu Scheinherr s tím, že v případě elektrokol bude s ohledem na vyšší pořizovací cenu zdarma pouze pět minut.

Plánování cesty na kole po městě navíc usnadňuje také bezplatná aplikace Na kole Prahou. Ta podle zvolených kritérií zobrazí nejlepší trasu a nabídne i řadu praktických tipů. Například jak daleko lze ze zvoleného místa dojet za 10 minut.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných