foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/BUS pruh na Evropské ulici
Na radnici Prahy 6 se po půl roce opět sešli starostové okolních obcí, aby společně probrali dosud zavedená dopravní omezení na příjezdech do Prahy. Permanentní BUS pruhy prý fungují a do budoucna by se mohly objevovat ještě častěji. Podporu má také nastupování do autobusů všemi dveřmi či další rozvoj tramvajové dopravy.
V roce 2019 vyhlásila Praha 6 stav dopravní nouze, který je platný dodnes. Jak šestka informovala už před pěti lety v tiskové zprávě, trápí ji nápor vozidel, která zde cestu nezačínají ani nekončí. Kvůli nim se stala tranzitní čtvrtí a nezbývalo než vyhlásit dopravní nouzi. V reakci na tuto skutečnost postupně zavedla řadu opatření. Všechny kroky směřovaly k posílení hromadné dopravy.
Letos přišla radnice Prahy 6 s dalším balíkem opatření, který měl dopravě alespoň trochu ulevit. Podle informací z webu je představila letos v dubnu na schůzi se starosty a starostkami sousedních obcí. Cílem opatření bylo přesunout dopravu mimo bytovou zástavbu, například podél Vltavy. Ideálně pak za hranice městské části.
Kolony byly odsunuty, pochvaluje si Šestka
Všechny kroky směřovaly k posílení hromadné dopravy. Od září proto radnice zrušila omezení BUS pruhů na konkrétní hodiny a zavedla jejich fungování neomezeně. Ke změnám došlo na Evropské, Podbabské a Roztocké. V ulicích Svatovítská, Na Petřinách, Bělohorská a Ankarská už tak fungují delší dobu.
Záměr se podle tiskové zprávy šesté městské části vydařil. Kolony v ranních hodinách se prý díky permanentním BUS pruhům podařilo odsunout z rezidenčních oblastí Dejvic a Bubenče směrem k Vltavě, což bylo hlavním cílem opatření.
Starostové vyhodnotili úpravy
Ve středu 27. listopadu se na radnici Prahy 6 setkání se starosty okolních obcí opakovalo. Kromě zhodnocení funkčnosti dosavadních úprav se všichni přítomní shodli, že musejí pokračovat v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření. Vyplývá to z tiskové zprávy.
„Na setkání došlo k vyhodnocení úprav BUS pruhů v ulicích Roztocká, Podbabská či na Evropské ulici. Z dat ROPID a TSK jednoznačně vyplývá, že autobusy jezdí stejně nebo rychleji než v uplynulých letech. Cílem je dostat příměstské autobusy co nejrychleji ke stanicím metra. Tam, kde BUS pruhy jsou, to funguje a nyní se musíme zaměřit na místa, kde zavedeny nejsou,“ sdělil ve zprávě radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Psali jsme
Dopravní situace je na území Prahy 6, v Horoměřicích a Nebušicích žhavým tématem, které jednotlivé radnice řeší dlouhodobě. Zástupci všech tří…
Náměstek ředitele pro městskou dopravu ze společnosti ROPID Martin Šubrt na setkání zdůraznil, že dopravní opatření vycházela ze záměru radnice, ale byla také detailně projednána se všemi ostatními dotčenými subjekty. Jedná se dle něj o relativně mírná opatření, která vedla ke zlepšení efektu hromadné dopravy.
„Shodujeme se na tom, že řešení dopravní situace je primárně v preferenci hromadné dopravy. Velká část problémů je dána nedostatečnou dopravní infrastrukturou. Proto jsme také na dnešním setkání představili projekty na protažení tramvajových tratí od Suchdola směr Horoměřice a směr Roztoky. A avizovali jsme i jednání se Správou železnic o vybudování a prodloužení železniční tratě směrem na Velké Přílepy,“ dodal ve zprávě radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Opatření v minulosti vyvolala spor radních
Mezi Prahou 6 a Středočeským krajem však v tomto ohledu nepanuje stoprocentní shoda. V minulosti se navrhovaná dopravní opatření na Šestce stala cílem nesouhlasu Petra Boreckého: „Tak Praha 6 chce zabránit tomu, aby ji každý den zahlcovali Středočeši svými auty... Rád bych připomněl, že je to Praha 6, kdo desítky let blokuje výstavbu rychlého železničního spojení směr Kladno, nechce tramvaj na terminál Výhledy nebo že jiná městská část Suchdol léta blokuje dostavbu severozápadní části Pražského okruhu,“ uvedl tehdy v příspěvku na Facebooku.
Z blokování výstavby železnice, tramvajové trasy i okruhu navíc Šestku obvinil již dříve v tiskové zprávě Středočeského kraje. Podle Ondřeje Matěje Hrubeše je to ale nesmysl: „Praha 6 podporuje výstavbu modernizace trati Praha – Kladno dlouhodobě a kontinuálně. Za blokování nelze považovat ani to, že v rámci přípravy projektu probíhá participace s veřejností. Pomáháme tím Správě železnic získávat zpětnou vazbu a podněty, které jsou často akceptovány, zapracovávány a posouvají projekt dopředu,“ uvedl Ondřej Matěj Hrubeš v tiskové zprávě.
V zavádění opatření je třeba pokračovat
Zdá se ale, že vše dobře dopadlo. Jak Praha 6, tak i starostové okolních obcí, si totiž zavedené změny pochvalují a shodují se, že je potřeba v zavádění opatření pokračovat. V přípravě je například projekt BUS pruhů v Horoměřické ulici. Velkou otázkou je také nástup do autobusů příměstské dopravy všemi dveřmi. Mělo by to zrychlit odbavování, a tedy snižovat zbytečné zdržení.
„Podařilo se nám dostat do jedné místnosti všechny, kteří jsou aktuální situací ovlivňováni či jsou aktéry, kteří mají možnost kroky ovlivnit či realizovat. Hovoříme jedním hlasem a společně se shodujeme na tom, že prioritou je, aby se autobusy dostaly na metro co nejrychleji. Středočeský kraj i hlavní město Praha tak dostávají silný impuls k tomu, aby se projekty posouvaly rychleji kupředu. Cílem je, aby vznikla společná deklarace Rady hlavního města Prahy a Rady Středočeského kraje nebo Praha 6 připraví obecnou deklaraci a k této deklaraci přizve obce a kraj, aby se k ní připojili,“ uzavřel k setkání starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek (ODS).