Šestka chce dostat cestující do MHD a zbavit se kolon

27. 04. 202415:12
Šestka chce dostat cestující do MHD a zbavit se kolon
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kolona, ilustrační foto

Praha 6 pozoruje obrovský nárůst individuální automobilové dopravy směřující do hlavního města ze severozápadu. Navrhuje proto opatření, která mají lidi dostat do MHD a přetíženým silnicím ulevit. Podle místních by ale nejvíce pomohla dostavba okruhu.

Stav dopravní nouze už Šestka vyhlásila před třemi lety. Jak tehdy informovala v tiskové zprávě, trápí ji nápor vozidel, která zde cestu nezačínají, ani nekončí. Kvůli nim se stala tranzitní čtvrtí. V reakci na vyhlášení dopravní nouze zavedla například světelné závory na hlavních přivaděčích.

„Abychom ochránili obyvatele Prahy 6, jsme nuceni začít fungovat jako jakýsi ostrov s omezenou propustností. Mnoha lidem tím nepochybně znepříjemníme život, jedná se ale o dokončení klíčových a strategických staveb magistrátu, který už musí začít konat,“ informoval v roce 2019 Jiří Lála (ODS), tehdejší místostarosta pro dopravu.

Další opatření přijdou již brzy

Letos přišla radnice Prahy 6 s dalším balíkem opatření, který má dopravě alespoň trochu ulevit. Podle informací z webu je na schůzi představila starostům a starostkám sousedních obcí, konkrétně Roztok, Únětic, MČ Praha Suchdol, Horoměřic, Úholiček, Velkých Přílep, Libčic, Holubic a Lichocevsi. Právě jejich obyvatel se totiž mají změny, které přijdou už letos v létě, dotýkat nejvíce.

„Budeme přijímat další opatření, která omezí individuální automobilovou dopravu. V první fázi dojde ke zřízení a rozšíření BUS pruhů na komunikacích Karlovarská, Jugoslávských partyzánů, Evropská a Roztocká. Do budoucna zvažujeme zřízení světelných závor a chystáme se zvyšovat ceny za návštěvnické parkování,“ uvedl starosta Jakub Stárek (ODS).

Nepopulární opatření mají přesunout dopravu mimo sídliště

Cílem opatření je přesunout dopravu mimo bytovou zástavbu, například podél Vltavy. Ideálně pak za hranice městské části. „Všechny kroky směřujeme k tomu, abychom posílili cestování hromadnou dopravou. BUS pruhy na páteřních komunikacích budou platit neomezeně a budou delší. Budeme žádat o rozšíření dohledových kamer i na další BUS pruhy a apelovat také na Policii ČR a městskou policii, aby je pravidelně kontrolovala. Nutně se musí zvýšit respektovanost těchto pruhů,“ doplnil Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu.

Zástupci sousedních měst a obcí označili připravovaná opatření za nepopulární, ale pochopitelná. Uvítali zejména zahájení diskuse a hledání kompromisů a společných řešení. Na příští plánovanou schůzku budou přizváni také zástupci Středočeského kraje, kteří by měli do debaty přispět a pomoci také s otevřením problematiky nedokončeného Pražského okruhu.

Středočeský kraj je proti

Vedení Středočeského kraje se však vůči záměrům Prahy 6 ohradilo. Jak jsme informovali ZDE, krajští radní schválili usnesení, podle kterého by postup městské části zkomplikoval situaci Středočechům. Opatření je podle nich nutné koordinovat s krajem.

„Mrzí nás, že vedení Středočeského kraje nesouhlasí s preferováním veřejné hromadné dopravy. V tomto ohledu jsou osvícenější starostové středočeských obcí kolem Prahy 6, čehož si vážíme. Z jednání se starosty také vyplynulo, že jsou nešťastní, jak Středočeský kraj nedostatečně investuje do komunikací v kraji a na provoz pražské integrované dopravy (PID),” sdělil ČTK radní Ondřej Matěj Hrubeš.

Klíčové je dokončení okruhu

Právě dostavbu okruhu považují místní obyvatelé za jediné možné řešení dopravního kolapsu. Nové pruhy pro autobusy budou dle komentářů pod facebookovým příspěvkem Prahy 6 znamenat jen větší kolony. „Další bus-pruh. Takže VIP část pro Uber/ Bolt a 2-3 autobusy. V části nad Šárkou to znamená kolony a zdržení (a to nemluvím o tom přihlouplém vedení pruhů u Šárky). Kam ten bus-pruh dáte, když tu máme cyklo-pruh, po kterém nikdo nejezdí a jediný výsledek je zúžení pruhů pro auta?“ ptal se jeden z místních.

Podle dalších komentářů Praha 6 výstavbu okruhu blokuje, ale diví se, že přes ni jezdí auta. „Praha 6 dlouhodobě podporuje jak výstavbu Pražského okruhu, tak modernizaci vlakového spojení s Kladnem, což lze dohledat v usneseních rady, zastupitelstva i v programovém prohlášení,“ bránila se v komentářích Šestka.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných