foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Pražská tramvaj
Praha 6 žádá Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) o zařazení více nízkopodlažních a klimatizovaných tramvají. Dopisem chce získat více takových vozů do vozovny ve Vokovicích.
Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) požádal o nízkopodlažní a klimatizované tramvaje dopisem adresovaným pro vedení pražského dopravního podniku. Informace byla zveřejněna na webu městské části.
Ze všech městských částí má Šestka druhý nejvyšší podíl obyvatel v důchodovém věku, tedy nad 65 let. Dělá to asi 21,6 procenta. Právě to byl hlavní důvod, proč má radnice o nízkopodlažní tramvaje takový zájem.
Pomohou seniorům i mladým rodinám
„Seniorům a lidem, kteří se ze zdravotních důvodů obtížně pohybují, by rozšíření nízkopodlažních tramvajových spojů hodně pomohlo. Ať už při cestování za lékařem nebo na nákup, což je pro mnoho z nás rutinní záležitost, pro naše starší spoluobčany však nikoliv,“ uvedl Hrubeš.
Modernější tramvaje by ale pomohly i mladým rodinám. Komfortnější cestování by si podle radního zasloužily i maminky s kočárkem či s malými dětmi.
Dopis s žádostí směřoval na vedení pražského dopravního podniku, konkrétně do rukou generálního ředitele Petra Witowského a technického ředitele pro povrchovou dopravu Jana Šurovského. Druhý jmenovaný ho navíc z rukou radního Hrubeše převzal osobně.
Některé linky nízkopodlažní vozy negarantují
Dopravní podnik již dříve informoval o záměru rozšířit svou flotilu o nové nízkopodlažní a klimatizované tramvaje. Praha 6 proto žádá o jejich přednostní zařazení do vozovny Vokovice. Měly by tak městskou část zcela dopravně pokrýt.
Některé linky, které v současnosti projíždějí Šestkou, totiž nedisponují dostatečným množstvím nízkopodlažních vozů. Garanci jejich většinového nasazení nemá více než polovina spojů linky 26 v odpolední špičce a na lince 22 dokonce po celý pracovní den.
„Rádi bychom dosáhli toho, aby nízkopodlažní tramvaje obsluhovaly Prahu 6 častěji, měly dostatečné vybavení, byly klimatizované a čisté. Z celkem 93 tramvajových vozů ve vokovické vozovně je pouze patnáct vybaveno klimatizací, to by se mělo změnit,“ informoval radní Hrubeš.
Psali jsme
Až 200 nových tramvajových vozů chce zakoupit rada hlavního města. Prvních minimálně 40 by mohlo pražské ulice brázdit už do konce roku 2026.
Nové tratě budou potřebovat více tramvají
Praha 6 navíc v současnosti připravuje hned několik nových tramvajových linek, kde by bylo zařazení nízkopodlažních spojů žádoucí. Nové spojení se staví mezi Divokou Šárkou a sídlištěm Dědina. Ve fázi plánování už je také tramvajová trať z Nádraží Podbaba na Suchdol. Šestka se navíc dlouhodobě snaží o zavedení tramvají z Malovanky na Strahov.
„Praha 6 dlouhodobě podporuje rozvoj tramvajové dopravy. Ale společně s novými tratěmi je potřeba řešit i nové vozy. Nové tratě si totiž vyžádají vypravení většího množství tramvají a nemělo by se stát, že nasazené tramvajové soupravy zhorší komfort cestování městskou dopravou. Například, že místo klimatizovaných a nízkopodlažních autobusů budou cestujících jezdit zastaralými tramvajemi, které vycházejí z koncepce vozidel šedesátých let minulého století,“ uzavřel radní Hrubeš.
Rada hlavního města chce zakoupit až 200 nových tramvajových vozů. Prvních minimálně 40 by mohlo v ulicích Prahy jezdit již do konce roku 2026. Veřejnou zakázku má na starosti DPP. Kromě ceny se bude zaměřovat i na délku záruční doby a nízké náklady na životní cyklus.