foto: Facebook Octavia club/Naftový motor ve Škodě Octavia
Svaz dovozců automobilů (SDA) opět oznámil statistiky o českém vozovém parku. Z nich mimo jiné vyplynulo, že stáří aut na tuzemských silnicích je aktuálně jedno z nejvyšších v Evropě.
V předchozích dvou letech, které byly ovlivněny pandemií koronaviru a také nedostatkem komponent pro výrobu nových aut, se v České republice zaregistrovalo vždy kolem dvou set tisíc vozidel. Ve většině se stále jedná o vozy se spalovacími motory.
Elektro vozy a hybridy tvoří pouze jednotky procent všech registrovaných vozidel u nás. V roce 2021 navíc bezmála o třetinu stoupl dovoz ojetin ze zahraničí. Celkově se jich dovezlo 44.071.
„V kategorii osobních automobilů má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50 procent starších 10 let a 21 procent starších 15 let,“ uvádí Svaz dovozců automobilů na svém webu.
Psali jsme
Aktuální ceny paliv, nervozita spojená s inflací a zdražováním vede řadu lidí k optimalizaci svých financí. Řada z nich pochopila, že vlastnit…
Doma máme „staré pekáče“
Ze zveřejněných údajů je možné také vyčíst, že nejtypičtějším vozidlem na tuzemských silnicích je Škoda Octavia (liftback i combi), která má v technickém průkazu rok výroby 2006 nebo 2007 a je většinou poháněna naftovým motorem.


Zejména v případě naftových Octavií nejsou výjimkou i kusy, které mají na počítadle kilometrů i čísla, blížící se k půl milionu. Foto: Facebook Octavia Club
Druhé místo obsadila další stálice. Tou je Škoda Fabia s podobným rokem výroby, ovšem s benzínovým motorem.

Podíl registrovaných vozů v roce 2021 podle jejich stáří. Foto: Svaz dovozců automobilů
„V určitým smyslu to chápu. Třeba deseti nebo dvanáctiletá auta jsou mnohdy spolehlivá a hlavně už tolik nereznou. Problém je ale s bezpečností a také s ekologií. Tyto vozy nejsou zpravidla vybavena filtry pevných částic atd.,“ prozradil generální ředitel společnosti Mazda pro Česko a Slovensko Alexej Kiriakovský.
Zástupci svazu dovozců automobilů na středeční tiskové konferenci také uvedli, že problémem v České republice je také nedostatečná podpora obměny vozového parku ze strany státu. V kontextu Evropy je proto Česká republika téměř na chvostu zemí, co se týče stáří vozidel.
Dotace na pořízení nových, ekologických a bezpečnějších vozů jsou standardem nejen na západ od nás, ale v poslední době se do procesů obnovy silně zapojilo i Rumunsko. Balkánská země poskytuje poměrně štědré dotace na pořízení vozů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Vlivem toho se stáří jejich vozového parku poměrně rychle snižuje a už teď Rumuni jezdí v průměru mladšími vozy.
Psali jsme
V září loňského roku vyhlásil Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) mezinárodní soutěž na novou podobu jednotného informačního…
Psali jsme
Nová tramvajová trať mezi Sídlištěm Barrandov a Holyní bude cestujícím sloužit už od soboty 9. dubna. Vznikla kvůli nové výstavbě v okolí…