Silnicím kralují 15 let staré Octávky a Fábie. Mladšími auty jezdí už i v Rumunsku

07. 04. 202221:15
Silnicím kralují 15 let staré Octávky a Fábie. Mladšími auty jezdí už i v Rumunsku
foto: Facebook Octavia club/Naftový motor ve Škodě Octavia

Svaz dovozců automobilů (SDA) opět oznámil statistiky o českém vozovém parku. Z nich mimo jiné vyplynulo, že stáří aut na tuzemských silnicích je aktuálně jedno z nejvyšších v Evropě.

V předchozích dvou letech, které byly ovlivněny pandemií koronaviru a také nedostatkem komponent pro výrobu nových aut, se v České republice zaregistrovalo vždy kolem dvou set tisíc vozidel. Ve většině se stále jedná o vozy se spalovacími motory.

Elektro vozy a hybridy tvoří pouze jednotky procent všech registrovaných vozidel u nás. V roce 2021 navíc bezmála o třetinu stoupl dovoz ojetin ze zahraničí. Celkově se jich dovezlo 44.071.

„V kategorii osobních automobilů má v posledních měsících, vzhledem k nedostatku nových automobilů, na stárnutí stále silnější vliv i skladba dovozu ojetých vozidel, z nichž je více než 50 procent starších 10 let a 21 procent starších 15 let,“ uvádí Svaz dovozců automobilů na svém webu.

Doma máme „staré pekáče“

Ze zveřejněných údajů je možné také vyčíst, že nejtypičtějším vozidlem na tuzemských silnicích je Škoda Octavia (liftback i combi), která má v technickém průkazu rok výroby 2006 nebo 2007 a je většinou poháněna naftovým motorem.

oct

 oct

Zejména v případě naftových Octavií nejsou výjimkou i kusy, které mají na počítadle kilometrů i čísla, blížící se k půl milionu. Foto: Facebook Octavia Club

Druhé místo obsadila další stálice. Tou je Škoda Fabia s podobným rokem výroby, ovšem s benzínovým motorem.

sda

Podíl registrovaných vozů v roce 2021 podle jejich stáří. Foto: Svaz dovozců automobilů

„V určitým smyslu to chápu. Třeba deseti nebo dvanáctiletá auta jsou mnohdy spolehlivá a hlavně už tolik nereznou. Problém je ale s bezpečností a také s ekologií. Tyto vozy nejsou zpravidla vybavena filtry pevných částic atd.,“ prozradil generální ředitel společnosti Mazda pro Česko a Slovensko Alexej Kiriakovský.

Zástupci svazu dovozců automobilů na středeční tiskové konferenci také uvedli, že problémem v České republice je také nedostatečná podpora obměny vozového parku ze strany státu. V kontextu Evropy je proto Česká republika téměř na chvostu zemí, co se týče stáří vozidel.

Dotace na pořízení nových, ekologických a bezpečnějších vozů jsou standardem nejen na západ od nás, ale v poslední době se do procesů obnovy silně zapojilo i Rumunsko. Balkánská země poskytuje poměrně štědré dotace na pořízení vozů s hybridním nebo elektrickým pohonem. Vlivem toho se stáří jejich vozového parku poměrně rychle snižuje a už teď Rumuni jezdí v průměru mladšími vozy.

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných