foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Nehoda na dálnici, ilustrační obrázek
Brzké stmívání a častá nepřízeň počasí nahrává nehodám způsobeným střety se zvěří. Není přitom pravda, že by se odehrávaly jen na venkovských klikatých silnicích. Celkem 13,4 procent všech nehod na dálnicích, tedy více než 460 střetů, je způsobeno právě zvířaty.
O statistice, která se zabývala nehodami od roku 2010 po současnost, informovala tisková zpráva Portálu nehod. Kromě počtu samotných nehod se portál zaměřil také na výši škod. Na okresce totiž střet odnesou nejčastěji jen rozbité reflektory nebo pomačkaný plech, na dálnici se můžou náklady na následnou opravu vyšplhat i do desetitisícových výšek.
Podíl nehod způsobených zvířaty na dálnicích je asi o 3 procenta vyšší než podíl nehod se zvěří na všech ostatních typech komunikací dohromady. Nejčastěji se přitom se zvířaty střetávají řidiči ve Středočeském kraji. Průměrně se tam ročně stane asi 208 takových nehod, konkrétně od roku 2010 jich bylo 2.803.
Nehodám nahrává hustá síť dálnic i rozmanitá krajina
Způsobeno je to zejména hustou sítí dálnic směřujících do Prahy i intenzivní dopravou na nich. Situaci nepřispívá ani rozmanitá krajina s množstvím lesů, polí i luk, což lesní zvěři poskytuje velice příznivé podmínky pro život.
Největší podíl nehodovosti se zvěří na dálnicích však připadá na Zlínský kraj. Na zvířata tam připadá více než třetina všech nehod. „Zlínský kraj sice patří dlouhodobě na špičku úspěšnějších, bezpečnějších krajů České republiky, co se týče statistiky celkové nehodovosti, nicméně velký podíl nehod zde není zaviněných řidiči – často jde právě o střety se zvěří,“ okomentoval situaci ve Zlínském kraji ve zprávě Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
Nejrizikovější je podzim a jaro
Na běžných silnicích řidiči se zvířaty nejčastěji bourají mezi 4. a 7. hodinou ranní a v podvečer mezi 16. a 21. hodinou. Na dálnicích je to přitom podle zjištění Portálu nehod spíše v noci, tedy mezi 21. hodinou večerní a 4. hodinou ranní. Až 44 procentní podíl nehod se zvěří na dálnicích pak připadá na druhou hodinu ranní.
„Nejrizikovější jsou na českých silnicích podzimní měsíce (září až listopad) a jarní (duben až červen), což souvisí s rozmnožovacím cyklem spárkaté zvěře a její zvýšenou aktivitou. Na podzim kulminují nehody se zvěří v listopadu, na jaře pak v květnu. Celoročně dominuje nehodám vysoká, na podzim se ovšem významně zvyšuje riziko, že se potkáte s divokým prasetem,“ dodal Jan Chalas ze společnosti DataFriends.
Řešením je oplocení či speciální mosty
Policejní statistiky dále uvádí, že od ledna do října v roce 2023 se počet dopravních nehod z důvodu srážky s lesní zvěří dostal na číslo 9.063 případů. Představuje to o 3.222 případů méně než za stejné období roku 2022, ale letos byly následkem tohoto typu nehody usmrceny dvě osoby, zatímco v loňském roce nikdo.
Řešením situace může být postupné oplocování dálnic. To dokáže riziko střetu se zvířaty snížit až o 90 procent. Zvířatům dále s bezpečným přechodem pomáhají speciální podchody či mosty.
Psali jsme
V roce 2022 se na území hlavního města stalo přes 15 tisíc dopravních nehod, při nichž přišlo o život 17 osob. Nejvíce se bouralo na podzim.…
Bourá se nejvíce na Mladoboleslavsku
Žebříček nejrizikovějších míst vede úsek dálnice D10 poblíž Benátek nad Jizerou a Kbel. Za poslední dva roky tu došlo k 9 nehodám po srážce vozidla se zvěří v celkové škodě asi 1,1 milionu korun. Právě Mladoboleslavsko je nejrizikovější oblastí jak co do absolutního počtu nehod při porovnání s ostatními okresy ČR, tak co do podílu nehod se zvěří na celkové nehodovosti na dálnicích v okrese.
I další rizikový úsek se nachází na dálnici D10, tentokrát poblíž Pískové Lhoty na přibližně 36. kilometru. Poslední dva roky tu přinesly šest dopravních nehod se zvěří s odhadnutou škodou za více než půl milionu korun.
Třetím místem, kde je radno si dávat na zvěř pozor, leží v okrese Praha-západ v Mníšku pod Brdy. Poblíž výjezdu na 18. kilometru tu za poslední dva roky bouralo šest řidičů. Škoda se přitom vyšplhala na více než 300 tisíc.
Pokud se řidič zvířeti vyhne, jde o klasickou nehodu
Tomu, jak se správně zachovat v případě srážky se zvěří, jsme se podrobně věnovali na PrahaIN.cz ZDE. V případě, že nedošlo ke zranění osob, na vozidle nebyla uplatňována ani zjištěna technická závada a řidič nebyl pod vlivem alkoholu nebo drog, policie případ uzavře a odloží. Pokud ale řidič ve snaze zabránit střetu se zvířetem nabourá, policie věc šetří jako dopravní nehodu.
„V případech, kdy nedojde ke střetu se zvěří, protože se řidič s vozidlem například snaží střetu vyhnout nebo se lekne a následně s vozidlem havaruje, tak se nejedná o dopravní nehodu zaviněnou zvěří, ale o dopravní nehodu, ze které je podezřelý řidič vozidla. Takovéto dopravní nehody mohou být policistou vyřešeny na místě v rámci příkazního řízení nebo oznámeny, případně odloženy, dle zákona o odpovědnosti za přestupky,“ uvedla v říjnu pro naši redakci Hana Rubášová, tisková mluvčí policejního prezidia.
Ke střetům se zvířaty dochází na celém území Česka. Ve spolupráci s Českomoravskou mysliveckou jednotou (ČMMJ) tak vznikly i speciální webové stránky srazenazver.cz, kde se evidují srážky se zvěří. Je tam také možné přehledně najít všechna místa s největším počtem podobných případů.