Skromné připomenutí 100 let ČSA převálcoval tajný projekt „OK-100” youtubera a bývalých zaměstnanců

06. 10. 202321:30
Skromné připomenutí 100 let ČSA převálcoval tajný projekt „OK-100” youtubera a bývalých zaměstnanců
foto: Rostislav Kopecký - FlyRosta (se svolením)/Projekt OK100

V pátek 6. října oslavil letecký dopravce ČSA své významné jubileum - 100 let od založení. Zajímalo nás, jak si aerolinka významné jubileum připomněla.

„Jubilejní výročí ČSA je připomínáno v rámci marketingové komunikace (newslettery, pravidelné výpisy pro členy věrnostního programu OK Plus, sociální sítě). Dvě letadla A320 byla opatřena speciálním polepem, který připomíná říjnové výročí sta let od založení a zahájení provozu v roce 1923, přičemž druhý z airbusů nese unikátní registraci OK-IOO,“ uvedla pro PrahaIN.cz tisková mluvčí letecké ČSA Vladimíra Dufková.

Uveďme, že letadlo s unikátní registrací OK-IOO bylo do flotily, v té době už čítající pouze jediné letadlo Airbus A320, zařazeno v dubnu letošního roku. Předtím létalo 13 let pro nízkonákladovou leteckou společnost Cebu Pacific z Filipín. Doplnilo tak letadlo s imatrikulací OK-HEU, které je momentálně zapůjčeno do Tel Avivu pro izraelskou leteckou společnost a v Praze už se více než měsíc neukázalo.

„Na webových stránkách ČSA zřídily zvláštní sekci, kde jsou uvedena fakta, klíčové události, ale také příběhy a fotografie z dlouhé historie ČSA,” dodala tisková mluvčí.

Vzhledem k tomu, že stránky pravidelně sledujeme, všimli jsme si, že jde o fotogalerii o 35 snímcích, které jsou doplněné o stručné 2-3 věty k určitým rokům. Stránka neobsahuje žádný rozhovor nebo článek, pouze stručná data. Od společnosti, která je spojena 100 let s několika generacemi českých občanů jako národní dopravce, jsme čekali mnohem více. Bohužel svým způsobem spíše celá sekce připomíná referát žáka 6. třídy, který udělal k fotkám z archivu stručné výpisky základních údajů z wikipedie.

Jako poslední je zobrazen krátký videoklip, kde se s podkresem instrumentální hudby vystřídá několik historických fotek letadel s letopočtem, který se následně prolne v druhou část se slavnou dramatickou symfonií od Vivaldiho. Zde již nalezneme soudobá videa přistávajících a letících letadel a několik zajímavých záběrů z práce pilotů, letušek a pozemních pracovníků, které jsou střídané poněkud nepatřičnými záběry kolibříka, plameňáků karibských na pláži někde v Arubě, dravců a několika dalších záběrů jak z videobanky.

Bohužel celek tak působí jako nekonzistentní slepenec různých videoklipů bez jakékoliv spojovací linky. Stačí se jen porozhlédnout po Youtube, kde je celá plejáda záběrů letadel ČSA od mnoha amatérských tvůrců, takzvaných planespotterů, kteří by rádi kvalitnější záběry letadel jistě rádi poskytli.

Další doprovodné akce jsou výstavy fotografií z historie ČSA, respektive celého československého a českého letectví. Ty jsou ve veřejné části mezi terminály 1 a 2 bude je možné navštívit do konce roku. Jako poděkování čeká cestující na letech ČSA na palubách letadel v pátek 6. října malý dárek. Členové věrnostního programu OK Plus dále obdrží za lety s ČSA v den 100. výročí jubilejní mílový bonus ve výši 1923 mil. Na pátečním výročním letu OK760 do Paříže, který odstartoval ve 12:37 z Prahy, na cestující čekalo milé překvapení v podobě sektu a zákusků  a při příletu spoje vodní slavobrána před terminálem.

Letadlo Airbus A320-200 s polepy připomínajícími výročí před odletem do Paříže. Autor: Drahoslava Molnárová, se svolením.

Perfektně utajený projekt OK-100

Naproti tomu v maximálním utajení vznikl tajemný projekt OK-100, na který několik týdnů běžely atraktivní upoutávky na sociálních sítích. V nich jde známý kapitán David Hecl, který měl kromě ČSA úspěšnou kariéru i jako pilot největšího dopravního letadla světa Airbusu A380 u Emirates a Korean Air, v doprovodu 11 letušek v historických uniformách po letišti Václava Havla v Praze.

Až těsně před pátečním výročím se poodhalila rouška projektu. I přes mnohé spekulace na sociálních sítích, že možná půjde o avízo na nějaký vyhlídkový let, stejně jako tomu bylo před 5 lety, se ukázalo, že s projektem OK-100 nemá společnost ČSA vůbec nic společného.

O co jde? Skupina bývalých zaměstnanců ČSA totiž představila unikátní knižní projekt, který spojuje módu a historii k příležitosti 100. výročí. Je zasvěcen nejen historii a módě, ale také osobním příběhům lidí, kteří se v této společnosti setkali.

Projekt OK100 vznikl jako forma oslavy práce těch, kteří značku ČSA po desítky let poctivě budovali. Přestože současná situace ve které se společnost nachází, nedělá nikomu z těch, kteří se na přípravě podíleli radost, věříme, že ti, kteří zde byli před námi, si zaslouží důstojné připomenutí toho, co budovali. Celou vzpomínku připravili výhradně bývalí zaměstnanci, jejich rodinní příslušníci a příznivci ČSA, jako poděkování za to, jak ČSA ovlivnily jejich osudy, stojí na stránkách projektu.



Projekt pod vedením Jiřiny Kopecké Borkové, bývalé zaměstnankyně nejen ČSA, ale i letecké společnosti Emirates a nejznámějšího českého leteckého youtubera, influencera a kameramana Rostislava Kopeckého známého pod přezdívkou FlyRosťa, přináší pohled na módní historii uniforem ČSA.

V roli modelek se představují bývalé zaměstnankyně ČSA, jejich dcery a vnučky, které se narodily díky setkání svých předků, zaměstnaných u této společnosti. Nejstarší dochovanou uniformu předvádí vnučka stevardky, která se v ní na přelomu 50. a 60. let seznámila se svým manželem, navigátorem Tupolevu Tu-104A a započala tak leteckou historii pro následující generace své rodiny.

Móda na palubách ke 100. výročí založení ČSA. Autor: Rostislav Kopecký, se svolením

Publikace je průvodcem módní historie uniforem palubního a pozemního personálu ČSA. Její stránky jsou plné fotografií, zachycující různé éry a styly, které se vyvíjely společně s ČSA od jejich založení až do současnost. Čtenářům představuje vývoj módy a designu, který doprovázel posádky letadel i pozemní personál, a ukazuje jim, jakým způsobem uniformy reflektovaly dobové trendy a změny ve společnosti. Přináší příběhy zaměstnanců a množství autentických doplňujících dobových fotografií včetně fotografií letadel.

Realizace tohoto díla trvala autorům přes dva roky a podílelo se na ní několik desítek lidí. I přes to, že se jedná o volnočasový projekt, je jeho kvalita vysoká.

Ve spolupráci s hotelem Courtyard by Marriott Prague Airport je připravena také výstava uniforem Československých aerolinií. Tu bude možné navštívit od 6. října až do konce roku v 1. patře hotelu, který je přímo naproti Terminálu 1 Letiště Praha.

A tento počin je přesně projekt, který podtrhuje naprostou výjimečnost jubilea 5. nejstarší letecké společnosti na světě.

O to unikátnější je tím, že vznikl v tichosti, bez jakékoli podpory či sponzoringu, z lásky ke 100 let budované značce, a to ve špičkové fotografické kvalitě a profesionální produkci. Kniha se bude prodávat pouze na internetu přímo na stránkách projektu i v limitované edici. A za zmínku stojí, že hlavní autoři projektu brzy odhalí i speciální video mapující 100 let historie ČSA a které bude vydáno na exkluzivně Youtube kanále flyRosta.

Nová letadla

Československé státní aerolinie byly založeny v roce 1923 a jejich prvním ředitelem se stal major Karel Huppner, tehdejší velitel československého letectva. Jejich prvním letem byla 320 kilometrů dlouhá cesta z Prahy do Bratislavy, kdy se na cestu se vydal letoun Aero A-14.
V 70. letech minulého století, v dobách svého největšího rozkvětu, měly ve své flotile 75 letadel a v Evropě chvíli patřily k 10 nejvýznamnějším dopravcům.

V roce 2010, kdy společnost zaměstnávala přes čtyři stovky pilotů a 750 letušek, se začala ekonomická situace dramaticky zhoršovat. V následující dekádě došlo k rozprodávání letadel, k propuštění stovek pilotů i palubního personálu a dříve věhlasná společnost se zmítala v boji o samotnou existenci. V roce 2013 vstoupil do firmy Korean Air. Ještě v letní sezoně v roce 2017 pro společnost létalo 18 letadel.

V roce 2018 se stala majoritním vlastníkem společnost Smartwings, který se snažil flotilu unifikovat na jím výhradně používaná letadla Boeing 737-800, které měly být doplněné o moderní Beoing 737MAX. Po dvou leteckých katastrofách a uzemnění Boeingu 737MAX musely být plány přehodnoceny a ČSA zůstaly letadla Airbus. Další rána pro ČSA přišla s příchodem pandemie covid-19, která přinesla propuštění poloviny zaměstnanců a další významnou redukci flotily.

Aktuálně má ČSA ve flotile pouhá 2 letadla Airbus A320.

„Podařilo se úspěšně zvládnout reorganizaci, která byla završena koncem června 2022. ČSA dnes provozují obchodní model, který společnosti zajistí ziskový provoz. Všechny plány ČSA se dnes odvíjejí od dodávek nových letadel. Bohužel výrobci letounů se potýkají s velkými problémy a dodávky letadel se neustále zpožďují. ČSA mají do flotily zařadit 4 nová letadla Airbus A220-300, přičemž zpoždění dodávek se dotklo i ČSA. Podle aktuálních informací by dva nové stroje A220 měly být dodány koncem roku 2024 a další dvě letadla tohoto typu v prvním polovině 2025,“ sdělila nám tisková mluvčí ČSA.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných