Snahy o propojení Podbaby, Troji a Bohnic pokračují

20. 05. 202414:41
Snahy o propojení Podbaby, Troji a Bohnic pokračují
foto: Redakce, PrahaIN.cz/Koleje; ilustrační foto

Osmička pokračuje ve snaze vybudovat dopravní spojení s Prahou 6. Po zamítnutí projektu lanovky mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi usiluje o dočasné autobusové propojení tunelem Blanka. Odstartovat chce také řízení posuzující vliv plánované stavby tramvajové tratě na životní prostředí.

Vedení Osmičky požaduje po magistrátu zahájit co nejdříve řízení EIA posuzující vliv plánované stavby tramvajového mostu mezi Podbabou a Trojou na životní prostředí. Právě toto řízení se přitom letos v únoru stalo osudným záměru vybudovat mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi lanovou dráhu.

Lanová dráha měla zajistit chybějící přímé propojení mezi Prahou 6 a Prahou 8 do doby, než vznikne tramvajová trať. Každou hodinu měla lanovka přepravit až 2.300 osob a její vybudování mělo stát asi 2 miliardy korun. Známá už byla dokonce i její plánovaná podoba a dle prvních odhadů mohlo být hotovo už příští rok. Letos v únoru však projektu stopku vystavilo záporné vyjádření EIA.

Významný zásah do krajiny

Jak vyplývá z dokumentu zveřejněného v systému EIA, záměr představoval významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny. Snížil by také krajinný ráz a vyvolal nepřijatelný vliv na krajinu, její ekologické funkce a kulturní dědictví.

Už od začátku však bylo vybudování tramvajové trati prioritní. „Praha 6 zastává názor, že dlouhodobým řešením je spojení Podbaby, Troji a Bohnic pomocí tramvajové trati. Lanovou dráhu považujeme jako možné dočasné spojení obou břehů Vltavy do té doby, než bude moci být tato tramvajová trať dokončena,“ uvedl vloni v říjnu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu webu městské části.

Spojení bude náročné, vyžádá si most a tunel

Už podle dřívějších vyjádření magistrátu a dopravního podniku je zavedení veřejné dopravy v těchto místech velice náročné, podle obou radnic ale nezbytné. Tramvaj z Podbaby si vyžádá stavbu nového mostu přes Vltavu ve špičce Císařského ostrova a ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic dlouhý téměř kilometr. Tam má navazovat na připravovaný úsek Kobylisy – Bohnice. Náklady by se dle předpokladů mohly vyšplhat do výše 6,5 miliardy korun.

Zastupitelé Prahy 8 proto požadují co nejrychlejší zahájení nového řízení EIA, tentokrát pro tramvajový most. Jak Osmička uvádí na webu, nejprve je třeba zjistit, zda je trať a most vůbec možné vystavět.

Prozatím má lokality propojit autobus

„V (řízení) EIA a projektu chci vidět, že to (zavedení tramvaje) nezhorší ekologii a nepřijdeme v Bohnicích o stromy a zároveň to neomezí dopravu,“ uvedl místostarosta Jiří Vítek (Patrioti pro Prahu 8).

Realizace tramvajové trati podle Prahy 8 nezačne dříve než v roce 2030. Do té doby proto městská část požaduje dočasné řešení v podobě nové autobusové linky, která by spojovala Osmičku a Šestku tunelem Blanka. Plán však může narazit na bezpečnostní opatření v tunelu, zejména v rámci případné evakuace lidí.

„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut,“ popsal současnou dopravní situaci pro naši redakci v květnu 2022 Adam Scheinherr (Praha sobě), tehdejší náměstek primátora pro oblast dopravy.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných