Sotva ji najdete. Škoda. Moc hezká výstava v metru Na Knížecí

21. 01. 202217:33
Sotva ji najdete. Škoda. Moc hezká výstava v metru Na Knížecí
foto: DPP / Petr Hejma/Výstava Na Knížecí

FOTOGALERIE Při příležitosti znovuotevření vestibulu ve stanici Anděl – Na Knížecí připravilo hlavní město prostřednictvím Dopravního podniku hl. m. Prahy a Galerie hl. m. Prahy výstavu Minulá budoucnost / Previous Future. Jejím hlavním tématem je pražské metro a ve zrekonstruovaných vitrínách přímo ve vestibulu si cestující budou moci vystavená díla prohlédnout až do konce letošního roku. Jediný problém způsobuje fakt, že vestibul metra Na Knížecí představuje opravdu velkou plochu, ne příliš osvětlenou, a většina cestujících míří z metra rovnou do dvou protilehlých nejbližších východů na povrch. Výstavy, umístěné až vzadu, si tudíž prakticky nevšimnou.

Autorem koncepce výstavy je designér Adam Tureček. „Výstava Adama Turečka ve vestibulu stanice metra Anděl je již čtvrtým projektem za dva roky, kdy spolupracuje program Umění pro město s Dopravním podnikem. Mám velkou radost, že dvě různorodé městské instituce dokážou takto profesionálně spolupracovat a dostávat současné umění mezi co nejvíce lidí, k tomu jsou prostory metra ideální. A co jiného by mělo zahájit provoz znovuoživených vitrín ve zrekonstruovaném vestibulu než výstava s tématem pražského metra. Věřím, že se bude líbit cestujícím i lidem, kteří se na výstavu přijdou cíleně podívat,“ říká radní pro kulturu Hana Třeštíková.

Snímek ze slavnostního otevření výstavy

Jiný úhel pohledu

Představy o technologických možnostech civilizace jsou fascinující i s odstupem času, kdy se pokrok vyvine zcela odlišným směrem. Někdejší, bývalá, poněkud sešlá idea futuristického metra 70. let 20. století je zde portrétována jako příběh Julese Verna a vzbuzuje nutkání se zamyslet nad tím, o jakém metru a pokroku dnes sníme my. Cílem výstavy je procházejícímu divákovi poskytnout jiný úhel pohledu na materiály a umělecká díla skrze sci-fi a futuristické vize pro pražské metro.

Výstava nabízí několik vjemových a optických, navzájem propojených, nebo se překrývajících vrstev či plánů. Pražské metro – především jeho části vybudované do roku 1989 – obsahuje prvky, které i dnes připomínají různé záhadné artefakty z budoucnosti, z jiné dimenze nebo pozůstatky jiné civilizace.

Vrstvy informací a emocí

Autentickou vrstvu neboli skutečnost tvoří prostorové objekty a fotografie, reálně použité materiály z pražského metra, stavební a architektonické prefabrikáty, části uměleckých děl a doplňků interiérů. Keramické, skleněné i kamenné obklady metra, kolem kterých každý cestující denně prochází během cesty do práce, do školy nebo domů a téměř nevnímá jejich estetickou hodnotu, v novém úhlu získávají nový rozměr a hodnotu díky asociativní vrstvě – výrazné grafické intervenci v lehké ilustrativní lince. Poslední obsahovou vrstvu tvoří informační text, definice pojmů a popisky vystavených objektů, které divákům pomohou s orientací v čase i prostoru.

Detail, ukazující obklady ze sedmdesátých let

„Výstava pracuje s vrstvami informací a emocí. Používá různých ohnisek perspektivy, kdy od výstupu z eskalátoru čteme jiné informace než při podrobnějším ohledání z blízka. Prostor vestibulu, který byl během rekonstrukce očištěn od komerčních vestaveb z 90. let, umožnil tuto optickou hru s výstavou, kterou bychom rádi výhledově doplnili prostorovou instalací uměleckého díla nebo třeba příležitostným uvedením uměleckých performancí,“ dodává k projektu kurátorka Anna Švarc.

Zmodernizovaný vestibul Na Knížecí od října opět slouží cestujícím

Po necelých 11 měsících stavebních prací Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve stanici metra Anděl otevřel pro cestující kompletně zmodernizovaný vestibul Na Knížecí. Vestibul dostal nové podhledy, energeticky úspornější LED osvětlení, DPP v něm odstranil zejména průsaky do stanice, rekonstruoval výstupy do uliční úrovně a vyměnil původní eskalátory z úrovně nástupiště do vestibulu, rozvody i vzduchotechniku.

V celém vestibulu Na Knížecí jsou repasované nerezové obklady, nové podhledy z destiček METRO II ve stejném rastru jako původní, dále nové rozvody, elektroinstalace, vzduchotechnika, protipožární dveře, u výstupů odvodňovací žlábky i majáčky pro slabozraké. Vestibul dostal také nové, energeticky úspornější LED osvětlení, jehož liniové uspořádání nyní více odpovídá původnímu architektonickému návrhu stanice. Současně s modernizací DPP vybudoval i nové místnosti, jako např. rozvodnu osvětlení či sklad náhradních dílů pro eskalátory. Na závěr DPP opravil a vyčistil všechny kamenné obklady a dlažbu vestibulu, a opatřil je speciálním antigraffiti nátěrem.

Za 259 milionů, třetinu pokryly dotace

Celkové stavební náklady této investiční akce jsou 259 milionů Kč, třetinu z nich pokryjí dotace EU z fondu Operační program Praha – pól růstu ČR.

Snímek ze slavnostního otevření vestibulu metra Na Knížecí, na stěně zůstal ikonický pozůstatek 'normalizační' výzdoby.

„Rekonstrukce vestibulu Anděl/Na Knížecí je významná mimo jiné také tím, že jsme do ní zapojili i paní architektku metra Annu Švarc, se kterou jsme se mu snažili vrátit jeho původní podobu, jako když se otevíral. Mysleli jsme na osvětlení, barvy i rozdělení prostoru, aby byl vestibul prostorný a vzdušný. V jeho čele jsme obnovili i skleněnou vitrínu, kde budou k vidění výstavy a další umění. Po necelých 11 měsících znovu funguje důležitý přestupní uzel a v rekonstrukcích stanic metra budeme nadále pokračovat.  Před měsícem jsme začali pracovat ve stanici Jiřího z Poděbrad, do konce roku bychom chtěli zahájit rekonstrukci stropní desky včetně modernizace vestibulu stanice Florenc. V plánu je Flora a Českomoravská. Abychom každou stanici zvládli modernizovat minimálně jednou za 30 let, musíme zahájit práce minimálně na dvou každý rok,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Metro je nejvíce podinvestované

„O tom, že metro je z minulosti nejvíce podinvestovaná trakce v rámci pražské MHD vypovídají následující čísla: v metru máme 61 stanic a 76 vestibulů, z čehož pouze 14 stanic a 18 vestibulů je zatím zmodernizovaných. Snažíme se tento dluh dohnat, připravujeme projekty na modernizace dalších stanic, v současnosti např. Flora nebo Českomoravská, a zahajujeme stavební práce zhruba v taktu dvou stanic ročně. Před měsícem jsme začali pracovat ve stanici Jiřího z Poděbrad, do konce roku bychom chtěli zahájit rekonstrukci stropní desky včetně modernizace vestibulu stanice Florenc,“ doplnil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodal: „Vestibulu Na Knížecí jsme se v rámci modernizace snažili vrátit jeho původní ráz. Proto jsme např. odstranili nevzhledné obchodní stánky, které stály uprostřed vestibulu a zrekonstruovali jsme prosklené výlohy, které budou sloužit pro výstavy a prezentace DPP, hl. m. Prahy nebo městské části Praha 5.“

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných