foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Tramvaj v centru Prahy
Možné zdražení jízdného v pražské MHD se veřejným prostorem nese již nějakou dobu. Někteří politici se již v minulosti vyslovili pro zdražení, a to i více než dvojnásobné. Oficiální rozhodnutí zatím neexistuje, koalice SPOLU se však na sociálních sítích opět zeptala, co si o případném zdražení myslí Pražané. Anketu zveřejnila také ohledně cen parkovného.
Koalice SPOLU pro Prahu sdružuje politické subjekty ODS, TOP 09 a KDU-ČSL a hrdě hlásí, že problémy řeší profesionálně, má pevné hodnoty a ví, co chce. Součástí programu koalice, který je zveřejněný na webu, je i řešení dopravy. Ta se údajně neobejde bez jasné vize a plánu.
Jednou ze součástí této vize by mohlo být zdražení jízdného v pražské MHD. V září například europoslanec a ex starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09), na síti X uvedl, že by chtěl, aby roční Lítačka stála deset tisíc korun.
MHD ukrajuje velkou část rozpočtu
Na to, zda změnit, nebo raději zachovat ceny ročních kupónů MHD, se začátkem nového roku SPOLU zeptalo Pražanů na sociálních sítích. Pražská hromadná doprava dle příspěvku každým rokem ukrajuje větší a větší část rozpočtu, který by mohl být využit na investice například do dopravní infrastruktury.
„Aby se snížila závislost na veřejném rozpočtu a zároveň byla zachována vysoká úroveň, četnost spojů, hustota sítě a mohli jsme dále modernizovat, je potřeba změnit politiku financování tohoto pilíře dopravy v Praze. Ale ne nadarmo se říká: “hlas lidu, hlas boží,” a tak se ptáme, co si o tom myslíte Vy? Zvedli byste cenu lítačky? A případně o kolik? Hlasujte!“ stojí v příspěvku na síti X.
Cena Lítačky je to jediné, co Prahu drží před dopravním kolapsem
S otázkou si však koalice poměrně naběhla. V komentářích se totiž strhla vášnivá debata o tom, jak si cena MHD vede v porovnání s cenou ročního parkování v modrých zónách. Podle některých komentujících je navíc cena Lítačky to jediné, co Prahu drží před úplným dopravním kolapsem.
„Zvýšili bychom cenu za užívání a parkování individuální automobilové dopravy a tyto finance využili na investice do městské a příměstské hromadné dopravy,“ napsal profil Parkování v Praze, který na dopravní situaci v metropoli poukazuje pravidelně.
Některým by nevadilo platit 20 tisíc ročně
Peníze podle dalších Pražanů utíkají například také kvůli nedostatečnému vymáhání pokut za parkování a jiné dopravní prohřešky nebo na další a další audity v dopravním podniku. Objevil se i návrh, že by mohly být zrušeny seniorské slevy pro osoby starší 60 let, kterým ve většině případů zbývá do penze ještě 5 let a jsou tedy ekonomicky aktivní.
Výjimečný nebyl ale ani výskyt lidí, kteří se vyslovili pro zdražení. „Ano, prosím, hezky za tržních 20.000 korun za rok. Stejně, jako to mají třeba v Německu nebo Nizozemí,“ napsal jeden ze zastánců zdražování. Také další uváděli, že by jim zdražení o několik tisíc nevadilo. Drahé jízdné by prý mohlo pomoci také s nežádoucím výskytem osob bez domova ve vozech.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Od pondělí 6. ledna 2025 je zhruba na 12 měsíců uzavřena stanice metra C Pankrác. Na tuto skutečnost pražský dopravní podnik (DPP)…
Proti je například Hřib
Redakce se již dříve na zdražování Lítačky ptala pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Jak v rozhovoru uvedl, jeho názor se s názorem koalice SPOLU neshoduje. Se skokovým zdražením jízdného se prý neztotožňuje.
„Je pravdou, že od koaličních partnerů jsme zaznamenali návrhy na dvojnásobné zdražení, stejně jako návrhy i na ještě vyšší ceny ročního kuponu. Ale s takovýmto skokovým zdražením já určitě nesouhlasím a nevidím pro něj v tuto chvíli důvod. V hlavním městě žije celá řada Pražanů napříč věkovými kategoriemi, kteří mají hluboko do kapsy, a to není možné jen tak přehlížet. Cenově dostupná MHD je pro nás tedy zcela zásadní,“ uvedl tehdy Hřib.
Emoce vyvolává i cena parkovného
Jako kompromisní se jeví další z nápadů, podle kterého by měla zdražit nejen Lítačka, ale i parkování. A právě parkování bylo otázkou dalšího postu SPOLU na sociální síti X. Koalici tentokrát zajímalo, zda by Pražané byli pro zvýšení cen za parkování.
„Parkování ve městě často vyvolává emoce a není se čemu divit, asi všichni známe, jaké to je donekonečna kroužit kolem domu a hledat místo k zaparkování. A to se musí změnit. Dnešní systém je totiž zastaralý a neodpovídá požadavkům moderního města,“ stojí v příspěvku. Nutné je prý najít takové řešení, které bude spravedlivé a efektivní. Vyšší cenu by podle koalice stála například celopražská parkovací karta.
Na nutnosti zdražení se komentující shodli
Reakce byly tentokrát mnohem jednotnější. Většina komentujících se shodla, že zdražení parkování je na místě. V čem se ale odpovědi různí, je forma a výše případného zdražení. Podle některých by mělo být parkování přímo před domem dražší než na soukromém parkovišti. Zdražení o pouhé stokoruny prý určitě nepomůže. Parkovné by prý rozhodně nemělo být levnější než jízdenka na MHD.
„Všechna parkovací místa vydražit, parkovat budou moc jen ti, co mají zajištěné místo. Než se tak stane, tak vymáhat stávající pravidla. Pokutovat a odtahovat,“ má jasno další z Pražanů. Praha by podle další reakce mohla jít po vzoru Paříže, kde je prý parkovacích míst pro rezidenty potřeba tolik, kolik je jich obsazených mezi druhou a čtvrtou ráno. Všechna nadbytečná je prý třeba zrušit.
Obě ankety zveřejnilo SPOLU také na Facebooku. Názory komentujících tu byly podobné. Také zde lidé upozorňovali na to, že je v první řadě potřeba vymáhat placení od těch, kdo jezdí načerno, vymáhat pokuty za špatné parkování a zdražit parkování v centru města.