foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Zrekonstruované eskalátory ve stanici Jiřího z Poděbrad
Stanice metra Jiřího z Poděbrad stále ještě září novotou. Po téměř roční rekonstrukci byla otevřena teprve vloni na podzim a cestujícím představila čisté architektonické zpracování bez reklamních bannerů s důmyslným osvětlením. Bez reklam má zůstat i nadále.
Celková rekonstrukce stanice vyšla pražský dopravní podnik (DPP) na 1,29 miliardy korun. Úplně poprvé byla stanice otevřena na konci roku 1980. Od té doby až do loňska nebyla nijak výrazně rekonstruována. Součástí modernizace je také vybudování bezbariérového výtahu, jehož výstavba stále pokračuje. Dle původních odhadů měl být zprovozněn letos na jaře, zatím to ale vypadá, že k tomu dojde nejdříve v létě. Reportáž ze slavnostního otevření revitalizované stanice jsme přinesli ZDE.
Stanice se v rámci svého znovuotevření představila v čistém designu bez reklam. Dle původních předpokladů se měly bannery do stanice co nevidět vrátit, magistrát už ale několik týdnů po otevření zvažoval možnosti, ve kterých by stanice zůstala jako jedno z mála míst ve městě reklamy prostá.
Reklama tvoří druhý největší příjem pro DPP
Jak už v prosinci loňského roku informovalo hnutí Praha 3 sobě na Facebooku, z reklam má DPP ročně asi 100 milionů korun. Hned po jízdném tak jde hned o druhý největší příjem. Namísto klasických reklamních nosičů ale existují i kompromisní řešení. Například snížit počet nosičů, ale navýšit jejich cenu anebo jednotlivé malé rámečky nahradit větší plochou.
Tubus zůstane čistý
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) však uvedl na Facebooku, že tubus eskalátorů ve stanici Jiřího z Poděbrad zůstane designově čistý bez reklamního smogu. Pražské metro je dle jeho vyjádření jedno z nejkrásnějších na světě, a proto je správné, aby bylo pod nánosy reklam také vidět.
„A to je dobře, protože právě tak si to Pražané a návštěvníci Prahy oblíbili. Těch kladných reakcí totiž přišlo už nespočet. Lidé nám psali, že se tady konečně rádi rozhlédli a nerušeně si vychutnali krásu metra. Myslím, že tahle "královská" stanice si tu výsadu být bez reklam opravdu zaslouží. Obzvlášť po tak vydařené obnově,“ napsal Hřib.
Psali jsme
Pátý ročník participativního projektu Nápad pro Šestku přinesl přes devadesát nápadů místních na zlepšení života ve veřejném prostoru.…
Naopak negativně se cestující už od otevření stanice staví k absenci přístřešku nad východem z metra. Stěžují si na kluzký povrch schodů nebo naváté listí. Začátkem května se na sociálních sítích probíral také fakt, že eskalátory byly už půl roku po otevření minimálně dva dny mimo provoz.
„A když jsme tvrdili, že do toho poteče voda, bude to tam v zimě zamrzat, tak hřibovci tvrdili, jak je to super a tohle jsou výsledky.. je to marný, marný, marný,“ uvedl k rozbitým schodům v sousedské facebookové skupině Vinohradská parta jeden z místních.
Náměstí momentálně prochází revitalizací
V současné době je téměř celé náměstí Jiřího z Poděbrad obehnáno neprůhledným plotem. V lednu byla totiž zahájena jeho celková rekonstrukce za 477,7 milionu korun, která má trvat 33 měsíců. Revitalizace se dočká prostor před kostelem, pěší cesty i zeleň. O zahájení proměny náměstí informovala tisková zpráva magistrátu.
„O proměně náměstí se mluví v posledních dvou dekádách. Jeho současný stav je výsledkem postupných nesystematických úprav a neodpovídá vytíženosti ani zájmu o lokalitu. Naším cílem byl koncepční přístup k revitalizaci náměstí, který si městská část i její obyvatelé bezpochyby zaslouží. Vznikne zde ucelený kvalitní veřejný prostor, posílí navíc pěší prostupnost, zlepší se stav zeleně i bezpečnost obyvatel,“ uvedl ve zprávě náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN).