foto: Petr Hejna, DPP (se svolením) /Stanici Českomoravská čeká rekonstrukce.
Pražský dopravní podnik vyhlašuje soutěž na novou výtvarnou podobu stanice metra Českomoravská. Vizuální proměna stanice má být součástí dlouho plánované rekonstrukce někdejší konečné stanice trasy metra B. Cílem je přitom nejen estetická změna, ale také volba vhodnějších materiálů. S původními obklady jsou totiž podle podniku problémy.
„Dopravní podnik v návaznosti na připravovanou rekonstrukci stanice metra Českomoravská vyhlašuje otevřenou soutěž na graficko-výtvarné řešení jejího interiéru. Zájemci se mohou do soutěže přihlásit pouze elektronicky na webu organizátora, kterým je Czechdesign. Uzávěrka přihlášek je 1. prosince 2022 v pravé poledne,“ oznamuje pražský dopravní podnik (DPP) v tiskové zprávě.
V porotě i rapper z PSH
Vítěz by podle ní měl být znám do konce března příštího roku. Rozhodovat o konečné podobě stanice Českomoravská bude pětičlenná porota doplněná o přizvané odborníky. Mezi nimi bude s poradním hlasem například i známý výtvarník a rapper Vladimir 518 známý jako zakladatel legendární rapové formace Peneři strýčka Homeboye (PSH).
Výtvarný návrh má změnit podobu celé stanice včetně vstupu. Foto: Petr Hejna, DPP (se svolením)
„Předmětem soutěže je návrh designu a barevnosti obkladů tunelových konstrukcí na samotném nástupišti, v eskalátorovém tunelu a ve vestibulu stanice metra Českomoravská v rámci materiálových mantinelů definovaných projektantem,“ uvádí podnik v zadání soutěže s tím, že na navržené graficko-výtvarné řešení naváže DPP vyhlášením veřejné zakázky na zhotovitele rekonstrukce stanice. Podle obsáhlého vyjádření dopravního podniku, které má redakce PrahaIN.cz k dispozici, by mělo vedle vizuální podoby stanice dojít i ke změnám v použitých materiálech.
Problémy s keramikou
„Původní řešení demontovatelného keramického obložení stěn a pilířů na nástupišti se časem projevilo jako nevhodné. Keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své vlastnosti a přestává fungovat nosný systém, který již bohužel neumožňuje deinstalaci obkladu bez jeho poškození a jeho opětovné použití. V rámci rekonstrukce stanice proto budeme muset použít nový obklad, což nám umožňuje vyhlásit soutěž na jeho graficko-výtvarné provedení,“ vysvětluje technický ředitel DPP Marek Kopřiva.
S dosavadními keramickými obklady jsou podle DPP problémy. Foto: Petr Hejna, DPP (se svolením)
„Naším cílem je najít nejvhodnější výtvarné řešení interiéru stanice metra, které plnohodnotně naváže na designovou tradici pražského metra,“ dodává. Po výběru vítězného návrhu podoby stanice bude následně projektant ve spolupráci s autorským týmem začátkem příštího roku finišovat projekt rekonstrukce stanice, dopravní podnik připraví zadávací dokumentaci a ve druhé polovině příštího roku by měla být vyhlášen tendr na zhotovitele samotné stavby.
Aktuální „výtvarnou“ část soutěže má na starosti Czechdesign, na jehož webu je také formulář pro zájemce o účast v soutěži, kompletní pravidla výběrového řízení i potřebná dokumentace.
Metro jako zážitek
K žádosti o účast v soutěži musí zájemci přiložit také portfolio svých dosavadních prací. Z nich porota na začátku letošního prosince vybere 6 až 10 uchazečů, které vyzve do užší soutěže a k předložení návrhů graficky-výtvarného řešení interiéru stanice. „Výsledkem by mělo být řešení, které povýší architektonickou i uměleckou hodnotu místa a celkový zážitek z návštěvy stanice,“ doplňuje specifikaci soutěže Anna Švarc, architektka metra a projektová manažerka DPP.