Stanice metra Depo Zličín už odkryla tvář, víme, co čeká na cestující

20. 08. 202221:33
Stanice metra Depo Zličín už odkryla tvář, víme, co čeká na cestující
foto: Zdroj: Petr Stolín architekt (stejně jako ostatní v článku) /Novou stanici metra Depo Zličín navrhne ateliér Petr Stolín architekt

Vítězem architektonické soutěže na podobu připravované 62. stanice pražského metra Depo Zličín se stal ateliér Petr Stolín Architekt.

Vítězný ateliér zveřejnil výsledky soutěže na oborovém webu. Poprvé v porevolučním období o podobě stanice metra rozhodla architektonická soutěž. Prvořadým úkolem vítězného ateliéru bude nyní ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy a projektantem návrh dopracovat a připravit architektonickou studii. I z tohoto důvodu se se zahájením výstavby této nové stanice metra předpokládá nejdříve v roce 2026.

Na druhém místě se umístil Ivan Kroupa architekti a na třetím místě česko-švédský ateliér Lasovsky Johansson Architects.

Stanice zajistí rozvoj lokality

Depo Zličín bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra. Jejím hlavním úkolem bude vytvoření přestupního bodu na tuto linku metra pro řidiče parkující ve zdejším parkovacím domě, ale také pro cestující, kteří se do metropole dostali za pomoci autobusových příměstských linek. Neméně důležitým úkolem stanice metra Depo Zličín bude i obsluha bytové zástavby, která se masivně rozrostla v lokalitě kolem ulice Na Radosti. S dalším významným nárustem bytové výstavby se v oblasti počítá i v budoucnosti.

Stanice metra B Depo Zličín

V hlavní roli světlo

Vítězný architektonický ateliér přesvědčil citlivým konceptem, který v sobě nese potenciál pro budoucí rozvoj a regeneraci území skrze umění a kulturu. Nabízí využití jak na střeše stavby, tak v úrovni nástupiště. „Konečná není konečná. Našim cílem bylo vybudovat dlouhodobě udržitelný a rozvojeschopný harmonický prostor. Výtvarné umění obsažené v nové stanici metra není pasivní, ale aktivně ovlivňuje místo,“ popisují autoři svůj vítězný projekt.

Netradiční návrh si dovolil ten luxus, který nabízí jen povrchová stanice, a to je práce s denním přirozeným světlem. Neméně důležitou roli v projektu hraje i připravovaná zeleň, ale i samotný terén, který bude v oblasti stanice svažitý. Stanice bude částečně zapuštěna do terénu, a proto bude možné chodit po střeše stanice. Architekti počítají s tím, že toto místo se může stát vyhledávaným prostorem pro pořádání výstav, setkání či happeningů. „Jednoduchá forma budovy je doplněná o krajinu stromů a soch. Prostupnost světla a bohatost průhledů je hlavním a asi nejtypičtějším prvkem, který architektura stanice metra nabízí,“ doplňují autoři.


Řešení porotu oslovilo svým pavilonovým charakterem, propojením se zelení i provozním aspektem. Celkově se jedná o velmi kultivovaný návrh s překvapivým programem, který doplňuje dopravní funkci a navazuje na kulturní tradici přítomnosti umění v prostorách metra,“ zaznělo v hodnocení poroty soutěže.

Stanice metra B Depo Zličín

Nejdelší linka metra

Linka B pražského metra, takzvaná žlutá linka, je nejdelší trasou pražské podzemní dráhy. Má 24 stanic a její délka je téměř 26 kilometrů. Vozy metra tuto vzdálenost projedou za 42 minut. Ve špičce linku používá 22 tisíc lidí každou hodinu. Hlasem, který provází cestující na této lince, je bývalá moderátorka televizního zpravodajství Eva Jurinová. Provoz byl zahájen v roce 1985. Poslední rozšíření trasy čekalo na cestující v roce 1998 směrem na Černý Most. To se však otevíral ještě úsek bez dvou nedokončených stanic – Kolbenova a Hloubětín. Kolbenova proto byla slavnostně otevřena až v roce 2001. O rok později tuto linku postihly tragické povodně.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných