foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Metro Hradčanská
Koncem příštího roku by měla odstartovat zásadní modernizace stanice metra Hradčanská. Opravy se dotknou nástupišť, vestibulu i výstupů z metra. Kvůli stavebním zásahům bude stanice minimálně na 10 měsíců uzavřena. Šestka se obává dopadů na dopravu a požaduje vybudování bezbariérového výtahu.
Od spuštění do provozu v roce 1978 došlo ve stanici Hradčanská pouze k výměně eskalátorů v 90. letech a v rámci výstavby tunelu Blanka se dispozičně změnil podpovrchový vestibul. Už v roce 2022 získala zakázku na projektovou dokumentaci a inženýrskou činnost spojenou s novou celkovou modernizací stanice společnost Metroprojekt.
Jak společnost uvádí na webu, součástí rekonstrukce bude kompletní oprava technologického vybavení stanice včetně kabelového vedení, trubního vedení nebo způsobu vytápění. Zásadní pak bude výměna pohyblivých schodů ze stanice do vestibulu a repas hliníkových a kamenných obkladů. Část obchodů ustoupí odhalení původní stěny s uměleckými reliéfy, které budou restaurovány. Celá stanice se dočká také nového LED osvětlení.
Po dokončení by měla stanice co nejvíce připomínat svou podobu v době uvedení do provozu. Její životnost by měla být z technického hlediska prodloužena o minimálně 45 let.
Uzavření bude zásahem do veřejné dopravy
K chystané rekonstrukce se teď jakožto účastník řízení vyjádřila městská část Praha 6. Jak informuje v tiskové zprávě, obává se zejména výrazného zásahu do fungování veřejného prostoru a omezení hromadné dopravy na svém území. Stanice by se totiž měla kompletně uzavřít na minimálně 10 měsíců, podobně jako tomu bylo v případě stanice Jiřího z Poděbrad v roce 2023.
„Uzavření stanice metra Hradčanská bude mít negativní dopad na cestování městskou dopravou. Proto je zcela zásadní včas zahájit debatu s dopravním podnikem a Ropidem k posílení kapacit povrchové dopravy, mimo jiné trvalým nasazením souprav na linku 2,“ uvedl Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu Prahy 6.
Stanice Hradčanská na lince A leží pod ulicí Milady Horákové, nedaleko železniční stanice Praha – Dejvice. Funguje jako vytížený dopravní uzel, který cestující využívají pro přestupy na vlaky, tramvaje i dálkové autobusy. Právě proto by její uzavření mohlo v dopravě způsobit velké potíže.
Psali jsme
Výpadovka u Zbraslavi, která se jen několik metrů za přechodem mění na dálnici D4 směrem na Příbram, se dočká revoluční změny. Řidiči už…
Šestka požaduje bezbariérový výtah
Šestka dále trvá na vytvoření nového bezbariérového výtahu, který by spojil nástupiště metra s ulicí Dejvická a chce dohlížet na to, aby se zábory pro staveniště ve směru do Dejvic omezily na minimum.
„Stanice metra Hradčanská už jednou kompletní rekonstrukcí procházela v letech 1995 až 1996. I tehdy byla chyba, že se nestala stanice po rekonstrukci bezbariérová. Proto je zcela neakceptovatelné, aby nyní proběhla další rekonstrukce bez výstavby druhého vestibulu s bezbariérovými výtahy do ulice Dejvická,“ dodal radní Hrubeš.