Stavba tramvajové trati na Václaváku ohrožena. Národní muzeum podalo námitku podjatosti

13. 06. 202205:44
Stavba tramvajové trati na Václaváku ohrožena. Národní muzeum podalo námitku podjatosti
foto: Vít Hasssan, PrahaIN.cz/Národní muzeum na Václavském náměstí

KAUZA Podjatý má být pražský stavební úřad. Pokud se obě strany nedohodnou, bude se o jednom z klíčových projektů rozhodovat ne v Praze, ale ve Středočeském kraji. Což může být pro tramvaje na Václaváku zásadní problém.

Podle informací PrahaIN.cz podalo Národní muzeum námitku podjatosti a odvolání proti stavebnímu povolení k rekonstrukci horní části Václavského náměstí. Kromě toho, že se tak celý projekt může výrazně zdržet, může to znamenat také některé jeho zásadní změny.

Třeba to, že na Václavské náměstí se nemusí vrátit tramvaje, tak, jak se o tom už dlouho mluví. Jedná se o jeden z důležitých, atraktivních a velmi intenzívně komunikovaných projektů současné koalice: „Tramvaj by měla vést od budovy Národního muzea dolů k výhybkám do ulice Jindřišská a Vodičkova,“ uvedl v roce 2019 Adam Scheinherr, náměstek primátora (Praha Sobě).

Vše běželo jako po másle

Tramvaje nevzbuzují takové vášnivé diskuze jako kola nebo auta, a tak si ještě loni mohl Adam Scheinherr pochvalovat, jak ohledně tramvají všechno klape: „Udělali jsme takový pokrok s přípravou tramvajových tratí a odpolitizováním důležitých kolejových projektů, až jsme předběhli plán Strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030 z roku 2017.“

A pochvalami na hladký průběh nešetřil ani první náměstek primátora Petr Hlaváček (TOP09 a STAN – Spojené síly pro Prahu): „Tento soutěžní dialog je krásnou ukázkou toho, jak moc se v posledních letech zlepšuje fungování veřejných institucí a jejich schopnost spolupracovat. Zatímco před pár lety jsme řešili modrá zábradlí, dnes jsme schopni kooperovat na velkých městotvorných projektech, díky kterým máme šanci společně přivést do města novou architekturu na evropské úrovni.“

Námitek přibývalo

Jenže kromě běžných „not in my backyard“ námitek se postupně začaly objevovat i ty závažnější. Jednu z nich formuloval Michal Lukeš, ředitel Národního muzea, jedné z nejvýznamnějších kulturních institucí.

Ten v článku v Deníku N koncem loňského roku uvedl: „Tramvaje považujeme za krok správným směrem, nicméně se zjistilo, že budou vyžadovat náročnou několikaletou rekonstrukci stropní desky stanice metra. Nechceme městu dělat potíže, rekonstrukce veřejných prostor je chvályhodná věc, je ale třeba vzít v potaz, jak velký problém tím vzniká pro nás… klademe si podmínky, aby stavba, kterou magistrát plánuje, neohrožovala opravenou budovu a neomezovala její návštěvnický provoz.“

Jaký bude další postup?

Ředitele Národního muzea Michala Lukeše jsme se tedy chtěli zeptat: čeho se vlastně námitka týká? Může rekonstrukce narušit provoz muzea? A jaký předpokládá další postup? Odpověď byla velmi strohá: „O Vámi zmiňované věci s Hlavním městem Prahou stále jednáme a věřím, že v dohledné době dospějeme k oboustranně prospěšné dohodě. Dokud jednání neuzavřeme, nepovažuji za vhodné to mediálně komentovat,” napsal Michal Lukeš.

To náměstek primátora Adam Scheinherr byl sdílnější: „Národní muzeum podalo na pražský magistrát námitku podjatosti. Což má být dáno tím, že představitelé města komunikují, že stavba je pro město důležitá a posune město dále.“

A informace potvrdil i tiskový odbor magistrátu: „V rámci společného řízení ke stavbě tramvajové trati Václavské náměstí Národní muzeum skutečně podalo námitku podjatosti adresovanou na dva konkrétní úředníky speciálního stavebního úřadu pražského magistrátu. Ředitel Magistrátu hl. m. Prahy ovšem u těchto úředníků neshledal důvod k vyloučení z projednávání, tedy o nich rozhodl, že nejsou podjatí,“ sdělilo tiskové oddělení magistrátu pro PrahaIN.cz.

V tuto chvíli tedy přípravy mohou pokračovat, i přes fakt, že se Národní muzeum proti usnesení o námitce podjatosti, jímž oni dva úředníci nebyli vyloučeni z projednávání, odvolalo. Celou záležitost nyní posuzuje Ministerstvo dopravy jakožto příslušný nadřízený orgán.

„Námitka byla vznesena Národním muzeem; předmětem je stavební povolení tramvajové dráhy na Václavském náměstí. V tuto chvíli je zapotřebí se pečlivě seznámit s argumenty dokládajícími tvrzenou podjatost,” uvádí se v reakci ministerstva dopravy pro PrahaIN.cz.  

Rozhodování se potáhne

Rozhodování může trvat v řádech měsíců a výsledek nelze v tuto chvíli podle ministerstva předjímat: „Obecně ale můžeme konstatovat, že v případě, kdy by se námitce podjatosti vyhovělo, resp. by byl správní orgán (zde MHMP) shledán vyloučeným z projednávání dané věci (tj. všechny jeho úřední osoby), tak ano: musel by být k vyřízení věci povolán jiný úřad.”

Což by pro tramvaje na Václavském náměstí mohl být problém: „Středočeský úřad nikdy nepovoloval tramvajovou trať na takto komplikovaném místě, jeho lidé s tím nemají zkušenosti. Navíc by se celý proces musel zastavit a rozjet znovu,“ říká Adam Scheinherr.

Národní muzeum si už od začátku projektu požadovalo několik věcí. Během stavby měl být zajištěn bezbariérový přístup do všech vstupů Národního muzea. S tím magistrát problém neměl. „Pan ředitel Lukeš také chce, abychom zrekonstruovali předprostor před novou budovou Národního muzea – ta je ale v majetku Národního muzea, nikoliv Prahy,“ uvádí Adam Scheinherr.

Pro upřesnění – náklady takové rekonstrukce se počítají v desítkách milionů korun. Ale ani s tím nemusel být problém: „My vnímáme, že Národní muzeum je jedna z nejvýznamnějších institucí ve městě, chceme spolupracovat a rozvíjet město společně. Takže jsme se rozhodli tuto námitku zapracovat také,“ dodává Adam Scheinherr.

Praha také chtěla odpustit věcné břemeno v hodnotě 20 milionů, které podle jeho slov leželo na bedrech Národního muzea od chvíle, kdy v roce 2019 zkolaudovalo propojovací tunel mezi svými dvěma budovami, ležící na pozemcích hlavního města.

Harmonogram s pokutami

Ten zásadní zádrhel přišel až nakonec: „Nadiktovali nám přesný harmonogram prací včetně jasných podmínek, a za porušení každé z nich měla být pokuta 20 milionů korun,“ uvádí Adam Scheinherr. „A to je pro nás problém. Stále ale o něm jednáme, a doufám, že společnou řeč nalezneme.“

Je samozřejmě otázkou, jaký význam má uprostřed takového jednání podávat námitku podjatosti na stavební úřad, která může celý projekt pohřbít. Pokud je to strategie, jak si vyjednat co nejlepší podmínky, znamená to, že se bojuje hodně ostrými zbraněmi.

Nebo přinejmenším jde o demonstraci síly (pokud máte děti školou povinné, řekněte jim, ať vám vysvětlí, co znamená slovo flexit). Což ovšem neznamená, že to musí skončit katastrofou – vždy platí, že nejlepší je se domluvit.

„Na toto téma proběhly už desítky schůzek. My jsme všechny podmínky do dokumentace zapracovali a představili každý detail Národnímu muzeu. Tak doufám, že se dohodneme,” krčí rameny Adam Scheinherr.

Doufejme samozřejmě, že zvítězí zdravý rozum – vůlí dohodnout se se ostatně ohánějí obě strany. A příkladů toho, jak to vypadá, když převládnou emoce nad racionalitou, máme kolem sebe více než dost.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných