foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Autobus, ilustrační foto
Cestující ve Středočeském kraji se od začátku prosince dočkali dlouho avizovaných změn v hromadné dopravě. Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) sliboval autobusovou revoluci v podobě nových vnitro i mezikrajských linek obsluhovaných nově vysoutěženými dopravci. První reakce jsou však tragické. Cestující si stěžují na velká zpoždění i zmatené řidiče, kteří nemluví česky.
O řadě novinek, které si pro cestující ve Středočeském kraji od začátku prosince ROPID přichystal, jsme již v minulosti informovali. Některé linky byly sloučeny, jiné se dočkaly posílení. Řadu spojů navíc obsluhují noví dopravci, kteří byli vybráni pomocí velkého tendru a kteří mají mít provoz na starosti dalších 10 let.
S konkrétními změnami v jízdních řádech detailně seznámila tisková zpráva PID. Nejvýraznější změny proběhly v severozápadní části Středočeského kraje. V nové zastávce Nová Ves, u dálnice vznikl přestupní uzel, který nabízí přestupy mezi autobusy z širokého okolí, například z Kladna, Slaného, Mělníka, Kralup nad Vltavou, Litoměřic nebo Roudnice nad Labem. Na mnoha dalších místech došlo k posílení kapacity nebo provozu. Kapacitnější autobusy jezdí z Prahy například do Berouna, Kladna, Slaného, Unhoště, Holubic, Mělníka, Poděbrad, Dolních Břežan, Benešova, Štěchovic, Sedlčan, Příbrami nebo v okolí Nymburka, Kolína či Kutné Hory. Kratší intervaly čekají cestující v oblastech Odoleny Vody, Nupak, Zruče nad Sázavou nebo Nového Knína.
PID si první pracovní den pochvalovala
Samotná PID si první pracovní den po velkých změnách pochvalovala, jak se pochlubila na Facebooku. Vše prý v pondělí 2. prosince proběhlo až na pár výjimek bez větších problémů. „Náš koordinační dispečink řešil během dne několik jednotlivých výpadků, většinu z nich se podařilo nahradit záložními autobusy. Největší potíže jsme zaznamenali na Velvarsku a Kralupsku, kde nově působí zejména dopravce AKV bus. Menší mimořádnosti jsme zaznamenali také na Slánsku, Strančicku či Dolnobřežansku,“ stálo v příspěvku.
Na více linkách pak docházelo ke zpožděním, která prý byla způsobena tím, že mnoho řidičů jelo danou linku vůbec poprvé a zvykali si na nové prostředí i tarif. „Občas si některý řidič spletl trasu, což jsme se snažili operativně napravit,“ pokračoval PID s tím, že v dalších dnech by měla být situace výrazně lepší.
„Celkově ale ve srovnání s jinými takto obřími změnami dopravců nejen v České republice proběhl velký třesk nad očekávání klidně. Za to děkujeme hlavně všem řidičkám a řidičům, kteří se s novou situací až na výjimky popasovali statečně. Zároveň děkujeme za shovívavost i cestujícím a budeme rádi za zpětnou vazbu, kterou předáme příslušným kolegům,“ uzavřela Pražská integrovaná doprava hodnocení prvního dne v ostrém provozu.
Psali jsme
Od začátku prosince se mohou cestující v autobusové dopravě ve Středočeském kraji těšit na velkou řadu změn a novinek. Vozit je budou například…
Příspěvek zasypaly negativní komentáře
V komentářích se ale shovívavosti nedočkala. Mnoho cestujících zahrnulo příspěvek negativními komentáři ohledně pondělní situace na středočeských silnicích. Autobusy prý nabíraly dlouhá zpoždění, a někdy dokonce nepřijely vůbec. Řidiči podle cestujících často nejen že neznali trasu, ale neuměli ani pořádně česky. Negativní hodnocení si vysloužili i samotné změny v provozu.
„Teda v Mníšku Pod Brdy mi nepřijde, že by tu byla spokojenost. Zpožděni se dalo čekat, to chápu, ale neodjeté spoje a to, že autobus vynechává zastávky, jezdí si kudy chce a většina řidičů absolutně nerozumí česky ani slovo, to je zvláštní. Styl jízdy ani komentovat nelze,“ napsal jeden z nespokojených cestujících, který ke svému komentáři připojil fotografii autobusu „zaparkovaného“ v lese.
Každý den jiný problém
Další komentující vyjmenovali konkrétní zpoždění, která se ve většině případů pohybovala v rozmezí 20 – 40 minut. Objevilo se ale i několik cestujících, kterým prý autobus nepřijel vůbec.
„Odpoledne-včera neodjetí spoje z důvodu personálního výpadku, naštěstí tedy přijel náhradní, dnes zase technická závada, přijel opožděn a ještě jel jinam, než měl, otáčel se zpátky na trasu. Jsem zvědavá, co to bude zítra. Řidiči vůbec neví, kudy mají jet,“ napsala na adresu změn ve středu 3. prosince večer další z cestujících.
Vázne návaznost
Kromě zmatených řidičů a velkých zpoždění se kritika snesla i na samotné změny v dopravě. Například na nový přestupní uzel v Nové Vsi. Autobusy se podle komentářů místních na zastávku nevejdou a cestující musí přebíhat rušnou silnici. Vázne prý také návaznost na další spoje.
„659 s odjezdem v 6:24 jezdí tak, že má člověk problém stihnout vlak v Českém Brodě v 7:00, protože čeká na náměstí v Kostelci na bus do Prahy, což využije tak cca 1 člověk za 2-3 dny... po zrušení spoje, který neobjížděl vesnice a jel přímo do Brodu v 6:40, a tenhle vlak stíhal vždycky, je to opravdu nemilá změna. Člověk letí o 15 minut dřív z domu a pak trčí na náměstí. Nešlo by s tím něco vymyslet? Eventuálně vrátit ranní linku namířenou na spěšný vlak?“ ptala se obyvatelka Kostelce nad Černými lesy.