foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Silnice v zimě
Silničáři, policisté i hasiči ze Středočeského kraje jsou připraveni na nadcházející zimní období. Do zimní sezony vstoupí s naskladněnými posypovými materiály, nasmlouvanými firmami i připravenou technikou.
Zástupci silničářů, policistů a hasičů se na Krajském úřadě Středočeského kraje sešli k řešení zimní údržby. Společně se dle informací z tiskové zprávy shodli, že na nadcházející zimní sezónu je vše připraveno tak, aby se motoristé na středočeských silnicích cítili bezpečně.
Všechny složky budou při letošní údržbě využívat nepřetržitou dispečerskou službu či online sdílení informací. Hlásí také naskladněné posypové materiály, nasmlouvané firmy a připravenou techniku. Hodit se budou také letité zkušenosti. Komunikaci mezi jednotlivými složkami pak bude zajišťovat kraj.
Kraj koordinuje komunikaci a informuje motoristy
„Úkolem kraje je koordinovat komunikaci. Proto jsme ve spojení nejen s policií, hasiči, autobusovými dopravci, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, městy, obcemi a dodavateli údržby a průběžně si sdílíme informace. Samozřejmě pak vše předáváme i motoristům. Například prostřednictvím online map. I my v hojné míře využíváme i online informace ze zhruba šesti desítek meteostanic našich i ŘSD a dalších telematických systémů,“ shrnul Karel Bendl (ODS), radní pro oblast silniční dopravy.
Sypače i další technika budou již tradičně vyrážet v brzkých ranních hodinách, aby byly silnice ošetřeny ještě před jízdami prvních autobusů svážejících cestující do zaměstnání a škol. Podle slov Karla Bendla však není jejich úkolem vyčistit silnice do poslední vločky sněhu, ale zajistit jejich sjízdnost. Na to by měli cestující a řidiči pamatovat.
Psali jsme
Rozsáhlá rekonstrukce silnice mezi Mukařovem a Kozojedy na hlavním tahu na Kutnou Horu je téměř u konce. Provoz je plynulý a silničáři jen…
Do akce vyrazí dvě stovky sypačů
O údržbu silnic druhé a třetí třídy se bude ve Středočeském kraji starat asi dvě stě sypačů včetně fréz a šípových pluhů. Dodají je externí firmy, které Krajská správa a údržba silnic (KSÚS) kompletně najímá, protože vlastní technikou nedisponuje. Připraveny budou také potřebné posypové materiály. Celkem budou ošetřovat silnice o délce asi 8,6 tisíc kilometrů.
KSÚS plní povinnosti se zimním úklidem v rámci Plánů zimní údržby a zajišťuje také nepřetržitou službu dispečerů. „Plány máme za léta vyladěné. Díky tomu i například loňská sezona proběhla bez větších mimořádných událostí. Připomínám, že KSÚS silniční síť udržuje v limitech zákona o pozemních komunikacích a vyhlášky ministerstva dopravy, kterou se zmíněný zákon provádí. Ovšem vždy myslíme na to, že čím dříve ošetřené silnice jsou, tím lépe,“ doplnil Aleš Čermák, ředitel KSÚS.
Pro zajištění ucelené organizace zimní údržby pak vznikne také Krajský dispečink, který bude monitorovat jednotlivé oblastní dispečery a koordinovat jejich práci. Bude také zpracovávat a předkládat kompletní informace.
„Loňská zimní údržba nás vyšla na 336 milionů korun. Zima zatím nezačala. Výše vynaložených finančních prostředků se bude odvíjet od hydrometeorologických podmínek a podle počtu dní, kdy musí vyjíždět technika,“ upřesnil Karel Bendl v reakci na otázku PrahaIN.cz ohledně předpokládaných výdajů za údržbu silnic.
Opravy silnic po zimě letos stály rekordních 882 milionů
Do oprav silnic po zimě letos Středočeský kraj investoval rekordních 882 milionů korun. Vyplývá to z tiskové zprávy. Původně plánovaný rozpočet přitom počítal pouze s 530 miliony, radní však byli nuceni přihodit nejprve dalších 200 a potom ještě 152 milionů. Řidiči se tak dočkali desítek kilometrů opravených komunikací.
„Peníze půjdou především do oprav škod po zimě, kdy vlivem povětrnostních podmínek v posledních letech došlo k výraznému poškození silnic z důvodu vysokého počtu zmrazovacích cyklů, kde se voda v porušených krytech a konstrukcích opakovaně mění v rozpínavý led, dochází k rozsáhlým poruchám na vozovkách,“ uvedl Karel Bendl.