foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Parkování v Praze
Vedení Prahy 1 se dohodlo s hlavním městem na společném řešení parkování a dopravy v památkové rezervaci v centru města. Výrazné změny by se měly týkat zejména parkování v modré zóně. Omezení ale čekají i Malou Stranu a komunikace na pravém břehu Vltavy.
Podle plánu zveřejněného na webu Prahy 1 by měli v budoucnu stát na modrých zónách pouze rezidenti, jejich návštěvy a servis. Tyto zóny by tak měly být vyjmuty ze systému Parkuj v klidu.
„Není možné, aby v Nerudově ulici třetinu parkování zabíraly hotely, třetinu neplatiči a zbytek krátkodobí parkující, elektroauta a půjčovny,“ prohlásil v této souvislosti radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).
Z modrých zón zmizí dlouhá vozidla i elektroauta
Podle jeho slov by mělo být parkování omezeno i pro vozidla delší než 5,5 metru a elektroauta by mohla zadarmo či za úplatu parkovat pouze mimo modrou zónu. Zvýšit by se měla i kontrola nařízení a s tím spojených odtahů a takzvaných botiček.
Radnice chce bojovat i s trendem poskytování parkování v modré zóně, kdy místní rezidenti za úplatek umožňují parkování i jiným lidem.
Automobilová doprava v centru potřebuje omezit
„Všechna navržená opatření musí být s těmito cíli v souladu a vzájemně se doplňovat. Velmi ocením, pokud se vedení městské části touto cestou vydá. Místní občané dali v šetření PAQ Research jasně najevo, že automobilová doprava v centru potřebuje při zachování dopravní obslužnosti co možná omezit a zregulovat, takže pojďme začít. Data o současné dopravní situaci v centru máme, takže úspěšnost či neúspěšnost novinek bude snadné změřit a zhodnotit,“ uvedl pro magazín JEDNA zastupitel Prahy 1 Petr Kučera (Strana Zelených).
Parkování podle něj potřebuje jasný systém a řízení. Díky tomu by měla modrá zóna sloužit pouze místním rezidentům a plnit vizi chytré dopravní obsluhy centra.
„Naše městská část už dlouhé roky na hlavním městě bojuje za navrácení se k prapůvodní funkci zóny placeného stání, a to k funkci ochranné. Zóna má na území Pražské památkové rezervace chránit před nájezdy zbytných automobilů jak obyvatele Prahy 1, tak hodnoty území. Omezení průjezdné dopravy a dopravy v klidu (parkování) spolu přímo souvisí. Stejně tak s tím souvisí pochopení hlavního města Prahy, že ochrana území Prahy 1 je ochranou toho nejcennějšího, co naše hlavní město má,“ vítá chystané změny Ludvík Czital, vedoucí odboru dopravy na Praze 1.
Psali jsme
PrahaIN.cz byla ve středu v centru metropole, kde jsme se na vlastní oči přesvědčili, že označení pěší zóna mnohé řidiče netrápí. Ačkoli bylo…
Jednání podpoří veřejná debata
Na konci března také začala jednání o omezení průjezdu Malou Stranou a komunikacemi na pravém břehu Vltavy. Cílem radnice přitom je zajistit, aby se tam mohli rezidenti volně pohybovat a aby se historické centrum nestalo dopravní zkratkou pro tranzitující řidiče.
Tématu by se měla věnovat i společná beseda náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti), starostky první městské části Terezie Radoměřské (TOP 09), předsedy komise pro informatiku a smart cities Richarda Bureše a radního Vojtěcha Ryvoly.
Debata proběhne 10. května ve Společenském středisku VIA na Malé Straně a zájemci ji budou moci sledovat přímo na místě, nebo online na Facebooku události.
Kromě parkování by se měla řešit také problematika dopravy, cyklistů či koloběžek na Praze 1. Debata bude rozdělena na tři bloky. První dva budou patřit řízené diskuzi na dané téma, poslední nabídne prostor pro otázky občanů.