foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Cyklista, ilutrační foto
Společně s přicházejícím teplejším počasím se cyklisté a motorkáři vrací po zimní pauze zpět na komunikace. Blížící se svátky však mohou znamenat i hustší provoz a rizikové chování některých z účastníků provozu.
Česká republika ve smutné statistice týkající se množství nehod motorkářů v rámci Evropy patří k těm horším. Nejčastěji se podle tiskové zprávy BESIPu jedná o nehody spojené s předností v jízdě, ztrátou kontroly nad vozidlem ve směrových obloucích. Na českých silnicích bylo v roce 2023 usmrceno 74 motocyklistů, těžce zraněno jich poté bylo 364.
„Mezinárodní průzkum chování řidičů ESRA3 potvrdil, že čeští motocyklisté podceňují rizika vysoké rychlosti. Celkem 9,4 procent českých řidičů uvedlo, že překračují stanovenou rychlost mimo zastavěné oblasti, v evropských zemích je toto procento v průměru menší a odpovídá 7,5 procent. Nepřiměřená rychlost přitom loni stála za 29 úmrtími a 98 těžkými zraněními motocyklistů,“ uvádí ve zprávě vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Analýza dopravních nehod cyklistů odhalila, že pro cyklisty představují rizika stejné situace, jako pro motorkáře. Jedná se tak především o nehody při střetu na křižovatce, náraz vozidla do cyklisty zezadu nebo přejetí autem v protisměru.
„Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 procent na straně řidiče vozidla a z 39 procent na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody), je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ zdůrazňuje ve zprávě Neřold.
BESIP připomíná, že je důležité ukazování směru při odbočování, zvýšená pozornost při průjezdu křižovatkou a dostatečná viditelnost na komunikacích.
Na Velikonoce se zvyšuje riziko
S blížícími se velikonočními svátky se na silnici může objevovat i větší množství takzvaných svátečních řidičů. Organizace BESIP proto upozorňuje na důležitost používání bezpečnostních pásů. Jejich nepoužití bylo také od nového roku zpřísněno počtem 4 trestných bodů a pokutou od 1 500 do 2 000 korun. Povinnost se vztahuje nejen na pásy, ale i autosedačky.
„Z analýz chování motoristů přímo v provozu víme, že bezpečnostní pás nepoužívají nejméně 4 procent řidičů. Na zadních sedadlech ale jezdí bez pásu podle odhadů více než 12 procent lidí. Právě tato skupina nepřipoutaných spolujezdců přitom tvořila loni 35 procent ze všech usmrcených na zadních sedadlech. Věřím, že je to jasná odpověď na to, proč nespekulovat o významu bezpečnostního pásu a zkrátka se v autě vždy připoutat,“ uvedl Tomáš Neřold.
Psali jsme
V souvislosti s velikonočními svátky a jednodenními prázdninami posílí České dráhy vlakovou dopravu. Navýšena bude kapacita vlaků…
Přilba na kole zvyšuje bezpečnost
Podle statistik zveřejněných na webu Policie ČR došlo v roce 2022 ke 4 333 nehodám, kterých se účastnil cyklista. Na silnicích poté zemřelo 13 cyklistů s přilbou a 29 bez ní.
O snížení úrazu cyklistů usiluje například projekt Na kole jen s přilbou, který bude tento rok startovat již 14. sezónu svého působení.
„Projekt je zaměřen nejen na aktivní cykloturisty, ale programově cílí i do měst, tedy ke každodenním uživatelům jízdních kol včetně koloběžek a jejich elektro variant. V rámci kontaktní kampaně, což je stěžejní součást projektu, využíváme metodiku a další informační materiály, které poskytnou cyklistům potřebné preventivní informace, a to formou praktických ukázek,“ uvádí projekt na svých webových stránkách.
„Dlouhodobě upozorňujeme v rámci projektu Na kole jen s přilbou na nezbytnost používání přilby bez ohledu na věk. Banální překážka a následný pád může mít pro cyklistu vážné nebo tragické následky,“ varuje ve zprávě policie Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.
Povinnost mít na hlavě přilby do 18 let se přitom v České republice vztahuje nejen na cyklisty, ale i jezdce na koloběžce.
„Stejně jako za volantem je i při jízdě na kole či jiném dopravním prostředku zásadní prevence ve smyslu předcházení rizikovým situacím. Byť nošení helmy není ochranou stoprocentní, může významně přispět k zabránění vzniku vážných zranění, se kterými se bohužel při naší práci nejen u cyklistů stále setkáváme,“ uvádí na webu policie Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby Hlavního města Prahy.