Terasa na Budějovické se otevírá. Radní je pyšný, prý to vypadalo neřešitelně
foto: MČ Praha 4/Již tento měsíc by se opět mohl otevřít vstup do stanice metra Budějovická jižním vestibulem u Polikliniky Budějovická
Slavná terasa na metru Budějovická má konečně po rekonstrukci a otevírá se pro veřejnost. Byl to zdánlivě neřešitelný problém a my jsme ho vyřešili, chlubí se radní Jan Chabr.
Terasa se budovala již v roce 1977 a rekonstrukci už skutečně potřebovala. V posledních letech musela být kvůli havarijnímu stavu uzavřena. Jižní vchod s eskalátory byl kompletně uzavřen od roku 2018. Generálka začala letos na jaře a vyšla na zhruba 34 milionů.
V havarijním stavu byla terasa u jedné z nejstarších pražských podzemních stanic už od roku 2010. Protože do ní zatékalo, musel ji posoudit dokonce i statik. Původně se uvažovalo o úplném zbourání terasy a postavení nové. Podařilo se ji však opravit.
„Terasa je nyní bezpečná, je to posouzeno statikem. Zesílily se nosné konstrukce a některé byly doplněny dalšími navářkami. Celá konstrukce byla opískována. Schodiště je celé nové a je zde nová izolace, která způsobila většinu problémů, protože tam zatékalo. Zesíleny jsou i konstrukce nad stanicí metra,“ uvedl radní pro oblast majetku Jan Chabr.
Další úpravy mají ještě proběhnout na přilehlém Budějovickém náměstí.
Stanice Budějovická patřila k první etapě pražského metra, otevřené roku 1974. Na trase C byla jednou z mála, které nedostaly dobově poplatný název a i po roce 1989 si tak udržela své původní jméno.

Výstavba stanice v první polovině 70. let si vyžádala 140,2 milionů Kčs a podílely se na ní i společnosti z Českých Budějovic. Stanice byla zakládána ve svahované stavební jámě, vytěžilo se 150 000 m³ hornin. Bednění stanice bylo podepřeno posuvným trubkovým lešením a uloženo bylo celkem 18 000 m³ betonu od května 1970 do června 1972, což bylo na tu dobu vzhledem k faktu, že se současně budoval celý první úsek metra, skvělý výkon. Mostovky ulic Olbrachtova a Antala Staška jsou prefabrikované. Kamenné obklady stanice se nově upevňovaly metodou suché montáže Díky všem těmto inovacím byla stanice postavena na dobové poměry velmi rychlým tempem. Otevření proběhlo 9. května 1974. Cestující mohli využívat venkovní eskalátory v této stanici od konce roku 1980. Dne 30. června 2004 zde byl zprovozněn i výtah pro imobilní osoby. Od 19. ledna 2018 byl do odvolání uzavřen jižní vchod s eskalátory ze stanice Budějovická. Stalo se tak kvůli havarijnímu stavu zastřešení.
|
Psali jsme
Architekti nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects navrhnou urbanismus u stanice metra D Olbrachtova. Jejich projekt vzešel z mezinárodní…
Tagy
Speciály