foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Nádraží Praha - Smíchov
Zastupitelstvo hlavního města schválilo veřejnou zakázku na technický dozor stavebníka, projektový management a cost management projektu pro plánovanou výstavbu Terminálu Smíchov. Ten má na jednom místě propojit železnici, metro, tramvaje, autobusy i kapacitní parkoviště.
Předmětem čerstvě schválené veřejné zakázky je podle informací z tiskové zprávy magistrátu provedení komplexních služeb technického dozoru stavebníka, projektového managementu i cost managementu, tedy služby rozpočtáře. Město to bude stát asi 192,1 milionu korun bez DPH.
„Učinili jsme další zásadní krok pro zahájení realizace Terminálu Smíchov. Technický dozor investora potřebujeme, aby hlídal kvalitu díla i rozpočet stavby. Z tohoto důvodu jsme také zpracovali jednoduchou rozvahu finančních nároků na rozpočet hlavního města dle jednotlivých let a zároveň jsme zahájili diskuze nad možností zapojit externí finanční zdroje z Evropské unie nebo Státního fondu dopravní infrastruktury. Na to je projekt terminálu připraven – v rámci P+R počítáme s elektromobilitou včetně nabíjení autobusů městské hromadné dopravy, střechu terminálu zase osadíme fotovoltaikou. V poslední etapě nás čeká revitalizace prostoru Nádražní ulice, kde plánujeme realizaci prvků takzvané modrozelené infrastruktury. Díky nim bude dešťová voda zavlažovat nově vysazené stromy – a tato zeleň bude následně město ochlazovat,“ přiblížil projekt Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro územní a strategický rozvoj.
Celá stavba vyjde asi na 7 miliard
Předpokládané investiční náklady na samotné vybudování stavby přitom činí asi 7,124 miliardy korun bez DPH. Po dokončení prací bude terminál spravovat Technická správa komunikací společně s Dopravním podnikem a Správou železnic. Stavba by měla spojit současné dva velké přestupní terminály veřejné dopravy – Smíchovské nádraží a Na Knížecí.
„Další skvělá zpráva pro budoucnost pražské dopravy. Nový Terminál Smíchov se stane přestupním uzlem odpovídajícím 21. století. Tomu odpovídá i přestřešení železniční stanice včetně zabudování fotovoltaických panelů, lepší přestupní vazby nebo možnost využití prostor po vymístěném terminálu Na Knížecí pro jiné účely. Elektrickou energii, kterou vyrobí fotovoltaická střecha, bude terminál spotřebovávat pro své vlastní potřeby. V rámci P+R parkoviště, které u terminálu vznikne pro 900 parkovacích míst, se také počítá s tím, že padesát procent celého nového parkovacího domu bude osazeno elektronabíječkami pro osobní automobily a dobíjecími místy pro elektrokola. Díky doplněné elektromobilitě a fotovoltaice bude moci hlavní město Praha požádat o dotace z EU na výstavbu terminálu,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Součástí Terminálu Smíchov bude železniční stanice příměstské i dálkové dopravy, stanice metra, zastávka tramvaje či městských a příměstských autobusových, trolejbusových i elektrobusových linek. V místě vznikne také zázemí pro dálkovou autobusovou dopravu a kapacitní parkoviště.
Psali jsme
V následujících deseti letech plánuje vedení hlavního města kompletně zmodernizovat Strahovský tunel. Stát to bude asi šest miliard korun. Nové…
Supermoderní terminál pro 21. století
Budoucí Terminál Smíchov by měl mít také jednoduchý a spolehlivý orientační systém, který cestujícím pomůže se co nejlépe zorientovat. Systém by měl dle tiskové zprávy usnadnit například hledání správného nástupiště nebo pokladen. Vznikne na základě schválené studie proveditelnosti. Tu město vytvořilo k architektonickému, urbanistickému a technickému řešení jednotného informačního systému.
„Na Smíchově vznikne supermoderní dopravní terminál pro 21. století. Pokud vše půjde hladce, může být vše hotovo už v roce 2028. Už letos se začne s počátečními úpravami stávajícího nádraží a jeho okolí. To s novou stavbou ale nezmizí, jeho historická hala bude zachovaná, zmodernizovaná a stane se součástí celého terminálu. Samotný terminál pak bude dopravním uzlem celé oblasti jak pro městskou, tak pro příměstskou a meziměstskou dopravu,“ uvedl Zdeněk Hřib v dubnové tiskové zprávě.
Parkoviště až pro tisíc aut a tisíc kol
Podle informací z webu Institutu plánování a rozvoje (IPR) vyhrálo výběrové řízení na novou podobu smíchovského terminálu architektonické studio A69 – architekti. Návrh na budoucí podobu terminálu obsahuje výstavbu kapacitního P+R parkoviště západně od železniční stanice s kapacitou až pro tisíc vozů a několika B+R parkovišť pro až tisíc kol. Terminál pro dálkovou i regionální dopravu by měl být umístěn nad vlakovými nástupišti.
V plánu je i přestavba přednádražního prostoru v ulici Nádražní, který s novou zástavbou severozápadně od železnice spojí pěší lávka jako součást nové platformy nad stanicí. V místě by měla vyrůst také administrativní budova Správy železnic. Stávající historickou halu navíc doplní nová část s obchody a zázemím pro cestující.