Trať mezi Prahou a Kolínem je na hraně, odnést to může i ekonomika země

22. 05. 202408:36
Trať mezi Prahou a Kolínem je na hraně, odnést to může i ekonomika země
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Železnice v Praze

Prioritou České republiky by mělo být zkapacitnění klíčových železničních uzlů, elektrifikace železniční sítě a výstavba vysokorychlostních tratí. Bez toho narazí česká železniční doprava na výrazné nepřekonatelné limity, které ovlivní nejen dopravu, ale i celou ekonomiku země. Na nedostatky v železniční dopravě upozorňuje tisková zpráva Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).

Podle ní by se měla Česká republika inspirovat v zahraničí, například v Polsku. Pro budoucí směřování české železnice je podle ní klíčové zejména zkapacitnění nejužších dopravních hrdel. Jedno z těch úplně nejproblematičtějších míst je u Prahy.

„Například mezi Prahou a Kolínem by jedno z nejužších hrdel šlo odstranit přidáním 4. koleje v úseku Praha-Libeň – Poříčany a 3. případně 4. koleje v úseku Poříčany – Kolín. Takových míst, kde by mělo dojít k navýšení kapacity přidáním další koleje, je ale v Česku mnohem více. Například uzel Česká Třebová, úsek Velký Osek – Choceň a radiály kolem velkých měst. Proto jsme rádi, že Správa železnic zpracovala a postoupila k připomínkování návrh střednědobé kapacitní strategie. Považujeme ji za velmi potřebnou,“ uvedl ve zprávě Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.

Česká železnice je hvězdicovitá a orientuje se na Prahu

Problémem české železnice je silně hvězdicovitá organizace dopravy, která se orientuje na Prahu. Většina vlaků tak musí využívat radiály směřující do centra Prahy. Kromě spojnice mezi Prahou a Kolínem trpí naprostou přetížeností také například trať z Prahy do Benešova nebo do Berouna. Zejména podél Berounky navíc neexistuje jiná náhrada.

Trať směrem na východ od metropole slouží v úseku mezi Prahou a Kolínem nejen příměstským vlakům linek S, meziregionální a dálkové vnitrostátní dopravě spojující Prahu s Ostravou nebo Brnem, ale také pro spojení s dalšími čtyřmi metropolemi: Varšavou, Bratislavou, Budapeští a Vídní.

Rozšíření v celém úseku je spíše nemožné

V současné době je trať na hraně svých kapacit. Rozšířením na čtyři koleje by mohla být infrastruktura lépe oddělena a vlaky s menším počtem zastávek by projížděly plynuleji. „U tratě Praha – Kolín by samozřejmě byly ideální čtyři koleje v celém úseku, ale to považuju za nereálné. Za mého aktivního života k tomu asi nedojde. Největší nadějí pro nás tedy je paralelní vysokorychlostní trať. Její vliv ale na uvolnění kapacity pro příměstskou dopravu nemůžeme přeceňovat, co bude moci, zabere doprava nákladní,“ uvedl rozhovoru pro zeleznicar.cd.cz Petr Borecký (STAN), středočeský radní pro oblast veřejné dopravy.

Plánovaná vysokorychlostní trať Praha, která by měla vzniknout na východě metropole, má podle webových stránek Správy železnic obsahovat hned dvě tratě. Jižní větev bude začínat za dnešním nádražím Praha-Vršovice a povede přes stanici Praha-Eden a Zahradní město. Tam by měl podle návrhu vzniknout moderní terminál pro vysokorychlostní vlaky. Odsud bude pokračovat krajinou mezi katastry Štěrbohol, Dolních Měcholup a Dubče. Severní větev povede z Běchovic směrem k centru Prahy až do Libně. Součástí projektu má být i výstavba odstavného nádraží v dnešní stanici Strašnice.

Proti vysokorychlostní trati jsou místní

Plány se však nelíbí místním obyvatelům. Dvojkolejná vysokorychlostní trať má totiž v úseku Vršovice – Běchovice vést přímo městskou zástavbou. Jak jsme již dříve informovali ZDE, zástupci Správy železnic a projektanti dostali od obyvatel Dolních Měcholup jasný signál, že nadzemní vedení rychlodráhy je nepřijatelné.

Místní se obávají zvýšené hlukové zátěže, která by s projíždějícími vlaky obtěžovala okolí. Stejně se lidem nelíbí možnost, že vlaky by se podle jedné varianty pohybovaly buď na vyvýšeném valu, anebo naopak v krajinném zářezu. Obě tyto varianty jsou pro obyvatele Dolních Měcholup nepřijatelné, protože se tím sníží prostupnost lidí, ale i zvířat krajinou.

Mezi Prahou a Kolínem začne platit nový jízdní řád

Než budou spory vyřešeny, Středočeský kraj chce cestujícím alespoň trochu pomoci. Díky nasazení vlakových jednotek RegioPanter má už od letošního prosince platit nový koncept jízdních řádů na obou tratích mezi Prahou a Kolínem. Kromě zrychlení dopravy a zlepšení dostupnosti se má tímto krokem také zvýšit komfort přepravy. Kraj o tom informoval v tiskové zprávě.

„V rámci pásmového jízdního řádu jsou osobní vlaky provozovány pouze ve vnitřním aglomeračním pásmu, v tomto případě mezi Prahou a Poříčany. Pásmové spěšné vlaky jsou naopak provozovány ve vnitřním i vnějším aglomeračním pásmu, přičemž zastávky a stanice vnitřního pásma jsou, až na výjimky, projížděny. V našem případě je to Český Brod. Mezi Poříčany, Kolínem a přesahem do Kutné Hory pak pásmové spěšné vlaky přebírají zastávkovou obsluhu. A právě na tyto spěšné vlaky nasadíme nové a komfortně vybavené RegioPantery,“ uvedl radní Borecký.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných