Tři roky od posledního přistání Airbusu A380 na lince z Dubaje do Prahy

21. 03. 202317:10
Tři roky od posledního přistání Airbusu A380 na lince z Dubaje do Prahy
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Poslední Emirates Airbus A380-800 v Praze

Poslední Airbus A380-800 na pravidelné lince z Dubaje přiletěl do Prahy 20. března před třemi roky. V té době začínala pandemie covid-19 a celé letecké odvětví bylo před jednou z největších krizí, jejíž reálné rozměry si ani největší skeptici nedokázali do té doby představit.

Krátce po vypuknutí pandemie byla většina ze supermoderních velkokapacitních Airbusů A380 nazývaných také jako „superjumbo” nebo „velryba” uzemněna. Spekulovalo se o jejich neslavném konci a pravděpodobném vyřazení u aerolinek, které jej provozovaly a následném sešrotování.

Jedinou výjimkou byla společnost Emirates, jejíž flotila čítá hned 119 kusů těchto obřích strojů, což je násobně víc než u všech ostatních přepravců. Právě oni jsou páteří letového parku společnosti, která se zaměřuje především na dálkovou přepravu.

Zahájení pravidelné linky Airbusu A380 z Dubaje do Prahy 1. května 2016, se kterým přistál český kapitán David Hecl. Autor: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz

Výroba A380 byla v té době už před svým soumrakem z důvodu neekonomičnosti provozu, vysokých servisních nákladů a horší flexibilitě v porovnání s modernějšími dvoumotorovými širokotrupými letadly, především Airbusem A350 a opakovaně odkládaným Boeingem 777X(9). Společnosti Airbus se nepodařilo zaujmout trh ani koncepty inovovaného efektivnějšího modelu nebo spekulacích o cargo variantě (A380F) určené pro přepravu nákladu.

Letadlo s registraci A6-EOF, které jako poslední dosedlo na pravidelné lince na Letišti Václava Havla, bylo s modrým potiskem (takzvanou livery) propagující EXPO 2020. Zajímavostí bylo, že i samotný gigantický veletrh se kvůli pandemii musel odložit a nakonec probíhal až se značným zpožděním od 1. října 2021 do 31. března 2022.

Tak, jak pandemie ustávala a trh se začal obnovovat, došlo k nečekané situaci. Mnoho pilotů a pracovníků palubního i pozemního personálu bylo kvůli nejasné perspektivě po mnoho měsíců propuštěno nebo odešlo do jiných oborů. V roce 2022 však nastal nový cestovatelský boom a najednou se začal projevovat značný nedostatek pracovníků v letectví.

Velký zájem o cestování, po dvou letech bez zahraničních dovolených, tak dal novou příležitost i těmto mohutným strojům. Mnoho z nich se znovu vrátilo do provozu, a to zejména protože umí přepravit násobně větší počet lidí než jednouličková letadla.

S vědomím přicházejícího růstu trhu dokonce vznikají v těchto letadlech i nové třídy „Premium economy” a inovované Business Class či First Class, které věští těmto nejluxusnějším strojům ještě mnoho let provozu.

V Praze se titán nebes ještě jednou nečekaně ukázal 15. října loňského roku, kdy divertoval na trase do Mnichova kvůli omezení provozu na tamním letišti. O tomto přistání, kdy se potkala hned 2 letadla Emirates v Praze, jsme na stránkách PrahaIN.cz informovali. 

Přestože se již o návratu legendárního Airbusu A380 do Prahy několikrát spekulovalo, zatím jeho návrat nebyl oficiálně potvrzen a denní linka je třetím rokem operována širokotrupým Boeingem 777-300ER. Mnoho cestujících i leteckých nadšenců (planespotterů) by však jeho návrat uvítalo.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných