Tři vlakoví dopravci nedostali na zabezpečovacího zařízení ETCS ani korunu. „Dotace není nároková,“ vzkazuje ministerstvo Jančurovi a dalším

15. 03. 202318:01
Tři vlakoví dopravci nedostali na zabezpečovacího zařízení ETCS ani korunu. „Dotace není nároková,“ vzkazuje ministerstvo Jančurovi a dalším
foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Nádraží v pražském Edenu, ilustrační foto

Vláda tehdejšího premiéra Andreje Babiše (ANO) už v září 2021 schválila takzvaný Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS. Jedná se o postupné zavedení jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na 4.800 kilometrů železničních tratí do roku 2030 a na celou železniční síť do roku 2040.

V té souvislosti se několik desítek dopravců přihlásilo k žádosti o poskytnutí příspěvku na jeho financování. Deset jich odešlo spokojených, čtyři žádosti prošly s podmínkou a tři byly zamítnuté zcela. Jedná se o žádosti společností RegioJet, AŽD Praha a GW Train Regio (dříve VIAMONT a.s.).

PrahaIN.cz zjišťovala, co za záporným stanoviskem (hodnotící komise) Státního fondu dopravní infrastruktury stojí.

„Obecně platí pravidlo, že dotace obecně není nároková,“ řekl redakci vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Současně potvrdil, že z této poslední dotační výzvy bude podpořeno více než deset dopravců, kteří stanovené podmínky splnili.

Jedná se například o firmu ORLEN Unipetrol Doprava, která získala 13.500.000 korun, Ostravskou dopravní společnost (získala 27 milionů) nebo SUAS Transportation Service (firma obdržela 13 milionů korun). Schválena s podmínkou byla žádost ČD Cargo, kdy hovoříme o necelých 130 milionech korun a Českých drah (611 milionů). Téměř 75 milionů získalo PKP CARGO INTERNATIONAL (dříve OKD, Doprava, akciová společnost).

Schváleny s podmínkou byly také tři žádosti společnosti KŽC Doprava v celkové výši kolem 100 milionů korun. Zmíněné s.r.o. mimo jiné provozuje lokálku Šenovka na pomezí Českého Švýcarska a Lužických hor. Vypravuje i narozeninové a svatební vlaky.

„Úvodem bych uvedl, že z Pravidel pro financování vybavení drážních vozidel palubními součástmi systému řízení a zabezpečení železniční dopravy pro období 2022 – 2023 (dále jen ´Pravidla ETCS´) vyplývá, že kritéria hodnocení příspěvků byla nastavena v souladu s Rozhodnutím Evropské komise ve věci veřejné podpory ´Zajištění interoperability v železniční dopravě´ schválené Rozhodnutím Evropské komise. Veřejná podpora byla schválena výše uvedeným rozhodnutím do 31. prosince 2022, do kdy musely být uzavřeny pro podpořené Akce právní akty na poskytnutí podpory,“ řekl v té souvislosti pro PrahaIN.cz ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

Evropská komise

Dva ze tří neúspěšných žadatelů se podle jeho slov dotazovali na rozhodnutí Výboru SFDI, které vycházelo z výsledku posouzení všech předložených žádostí o příspěvek hodnotitelskou komisí.

„SFDI na jednotlivé dotazy odpověděl detailním zdůvodněním, proč nebyla daná žádost o příspěvek schválena. Obecným důvodem neschválení těchto žádostí bylo nesplnění některé z podmínek stanovené v Pravidlech ETCS,“ přiblížil dále Hořelica.

S ohledem na nutnost zasmluvnit příspěvky nejpozději do 31. 12. 2022, kdy skončila notifikace Evropské unie pro poskytování veřejné podpory pro financovaný účel, SFDI podle něj v tuto chvíli již nemůže poskytovat příspěvky ani uzavírat smluvní akty pro další příspěvky ETCS.

Totožně hovoří i resort dopravy.

„Můžeme, a chceme sice zdůraznit, že se do budoucna snažíme zmírnit některé podmínky pro dopravce stanovené předchozím rozhodnutím Evropské komise, ale je dobré se ptát přímo neúspěšných dopravců, proč podmínky dotačního řízení, na které se ptáte, nesplnili… Ani zamýšlené zmírnění totiž nepomůže v situaci, kdy některý z žadatelů například nesplňuje obecně dané podmínky anebo má jeho žádost nedostatky, které ani po výzvě neodstraní," upozornil František Jemelka z ministerstva dopravy.

Bez dotace jde o velký problém

„Dotaci jsme nedostali z toho důvodu, že se posuzovalo finanční zdraví žadatele v letech, které jsme měli kvůli covidu nejhorší v historii. Covid nás extrémně zasáhl. Aktivně pracujeme na tom, aby byla posuzována aktuální čísla a mohli jsme opět o dotaci zažádat," sdělila pro PrahaIN.cz PR manažerka společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Firma Radima Jančury, jak vyplývá z našich ověřených podkladů, žádala o necelých dvaatřicet milionů. To znamená 85 procent z celkové sumy (37,5 milionu), kterou SFDI považovalo za uznatelný náklad.

Své stanovisko k neschválení žádosti poskytl naší redakci i generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

„Jsme tímto stavem zaskočeni, neboť v rámci objednávky Ústeckého kraje jezdíme i na tratích, které budou podle Prohlášení o dráze Správy železnic určeny pro výhradní provoz ETCS. I když jsme stále ubezpečováni, že stát vyjde co do vybavení vozidel systémem ETCS dopravcům vstříc, realita je, jak je zřejmé v tomto případě všech tří neúspěšných dopravců, opačná. Navíc problematika roste s parametrem času, protože i při vyhlášení nějakého dalšího dotačního programu bude velmi obtížné zvládnout vozidla dopravců vybavit včas,“ říká pro PrahaIN.cz.

„Dotace nám nebyla přiznána pro nesplnění ekonomických parametrů. To asi nezpochybňujeme, avšak takovou parametrizaci u tohoto dotačního titulu naprosto nechápeme. Jeden dopravce, který hodlá namontovat systém ETCS na sedmdesát let staré stroje, dotaci obdrží, zatímco naše společnost s modernizovanými vozidly v roce 2019 neuspěje. Co nás však nejvíce mrzí, je skutečnost, že s námi jako s dopravcem vůbec nikdo nejedná a naše strasti v tomto směru nikoho nezajímají. Tento stav nám s datem výhradního provozu ETCS znemožní podnikání a dle desetileté smlouvy vytvoří nemalé škody a prostor pro devastující penalizace ze strany kraje,“ podotýká Chrdle.

„Naší společnosti nebyla schválena dotace z důvodu, že naše vozidla jsou registrovaná v Německu. I když jsme ryze česká společnost a vlaky jezdí výhradně v ČR, nesplnili jsme tuto podmínku programu,“ vysvětlil pro PrahaIN.cz Petr Bosáček, předseda představenstva GW Train Regio.

Jak ze zapeklitého problému ven?

Nyní je v závěrečné fázi proces notifikace veřejné podpory, po jehož ukončení bude možné vypsat další dotační programy z operačního programu Doprava 3.

„V rámci procesu notifikace se snažíme některé podmínky z původního rozhodnutí Evropské komise zmírnit, nicméně finální rozhodnutí komise zatím nebylo vydáno,“ vysvětluje za resort dopravy František Jemelka.

Dopravci se následně budou moci přihlásit do dalších dotačních programů vypsaných v letošním roce.

„Bude samozřejmě nutné, aby splnili všechny aktuálně stanovené podmínky dotačního programu, které budou vycházet z rozhodnutí Evropské komise,“ uzavírá Jemelka. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných