foto: Facebook DPP/Zahájení stavby trolejového vedeni na letiště
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájil 14. února stavbu trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha. Slavnostní poklepání na základní kámen odstartovalo elektrifikaci autobusové linky 119, která by měla stát necelých 355 milionů korun. Hotovo má být v průběhu prvního čtvrtletí roku 2024.
DPP uvádí v tiskové zprávě, že výstavba trolejového vedení bude probíhat v koordinaci se stavbou nové tramvajové tratě z Divoké Šárky na sídliště Dědina tak, aby se minimalizoval dopad stávajících dopravních omezení.
„Na budoucí trolejbusovou linku 119 mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha budou nasazovány nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy, ty budou šetrnější k životnímu prostředí než klasické autobusy. Zajímavostí je, že přibližně polovina trasy tak díky jízdě v režimu na baterii může zůstat bez trolejového vedení,“ uvedl končící pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Troleje povedou stoupáním v Evropské ulici
Vedení bude začínat ve stávajícím autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín, kde dopravní podnik vybuduje v sousedství Evropské třídy průjezdnou a nabíjecí stopu. V místě, kde stávající i budoucí trať linky 119 opouští hlavní třídu a dál pokračuje ulicí K letišti, povede trolejové vedení až ke kruhovému objezdu u letištního Terminálu 3. Zde se trolejbusy odpojí a dále budou až na konečnou stanici na Letiště Václava Havla Praha pokračovat s pohonem na trakční baterie.
V opačném směru do centra se trolejbusy připojí k trakčnímu vedení opět v zastávce Terminál 3 a budou tak pokračovat až na konečnou stanici ve Veleslavíně.
Psali jsme
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele až sedmdesáti městských nízkopodlažních bateriových trolejbusů…
Výhody trolejbusů
Elektrizace železnic uvedla, že celková délka tratě měří přibližně devět kilometrů v jednom směru a trakční vedení bude pokrývat asi polovinu její délky.
Celková délka trolejového vedení má dosáhnout délky 11,6 kilometrů, jsou v ní započítány i nabíjecí troleje v garáži Řepy a na obou konečných zastávkách linky 119, která patří kapacitně k těm nejvytíženějším v metropoli. V dopravní špičce vyjíždí dnes z konečné zastávky autobusy každé tři minuty.
„První velkokapacitní tříčlánkový trolejbus by nám vysoutěžení dodavatelé měli ke zkušebnímu provozu předat letos v prosinci, abychom mohli začít se školením řidičů a testovacími jízdami, zbylá vozidla pak do konce února 2024,“ popsal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Vybrané řešení využívající velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů je efektivnější oproti klasickým elektrobusům hlavně díky tomu, že odpadá nutnost řešit velké množství a kapacitu baterií, čímž se snižuje celková váha vozidla a v důsledku toho i jeho spotřeba energie. Díky průběžnému nabíjení nižšími proudy dochází také k prodloužení životnosti baterií.