Trolejbusová trať na letiště v Ruzyni má být hotová v příštím roce

17. 02. 202311:10
Trolejbusová trať na letiště v Ruzyni má být hotová v příštím roce
foto: Facebook DPP/Zahájení stavby trolejového vedeni na letiště

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájil 14. února stavbu trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha. Slavnostní poklepání na základní kámen odstartovalo elektrifikaci autobusové linky 119, která by měla stát necelých 355 milionů korun. Hotovo má být v průběhu prvního čtvrtletí roku 2024.

DPP uvádí v tiskové zprávě, že výstavba trolejového vedení bude probíhat v koordinaci se stavbou nové tramvajové tratě z Divoké Šárky na sídliště Dědina tak, aby se minimalizoval dopad stávajících dopravních omezení.

„Na budoucí trolejbusovou linku 119 mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha budou nasazovány nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy, ty budou šetrnější k životnímu prostředí než klasické autobusy. Zajímavostí je, že přibližně polovina trasy tak díky jízdě v režimu na baterii může zůstat bez trolejového vedení,“ uvedl končící pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Troleje povedou stoupáním v Evropské ulici

Vedení bude začínat ve stávajícím autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín, kde dopravní podnik vybuduje v sousedství Evropské třídy průjezdnou a nabíjecí stopu. V místě, kde stávající i budoucí trať linky 119 opouští hlavní třídu a dál pokračuje ulicí K letišti, povede trolejové vedení až ke kruhovému objezdu u letištního Terminálu 3. Zde se trolejbusy odpojí a dále budou až na konečnou stanici na Letiště Václava Havla Praha pokračovat s pohonem na trakční baterie.

V opačném směru do centra se trolejbusy připojí k trakčnímu vedení opět v zastávce Terminál 3 a budou tak pokračovat až na konečnou stanici ve Veleslavíně.

Výhody trolejbusů

Elektrizace železnic uvedla, že celková délka tratě měří přibližně devět kilometrů v jednom směru a trakční vedení bude pokrývat asi polovinu její délky. 

Celková délka trolejového vedení má dosáhnout délky 11,6 kilometrů, jsou v ní započítány i nabíjecí troleje v garáži Řepy a na obou konečných zastávkách linky 119, která patří kapacitně k těm nejvytíženějším v metropoli. V dopravní špičce vyjíždí dnes z konečné zastávky autobusy každé tři minuty.

„První velkokapacitní tříčlánkový trolejbus by nám vysoutěžení dodavatelé měli ke zkušebnímu provozu předat letos v prosinci, abychom mohli začít se školením řidičů a testovacími jízdami, zbylá vozidla pak do konce února 2024,“ popsal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Vybrané řešení využívající velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů je efektivnější oproti klasickým elektrobusům hlavně díky tomu, že odpadá nutnost řešit velké množství a kapacitu baterií, čímž se snižuje celková váha vozidla a v důsledku toho i jeho spotřeba energie. Díky průběžnému nabíjení nižšími proudy dochází také k prodloužení životnosti baterií.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných