Trolejbusy se vrací do Prahy, po šedesáti letech

11. 12. 202118:00
Trolejbusy se vrací do Prahy, po šedesáti letech
foto: Se svolením Dopravní podnik hl. m. Prahy (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)/Trolejbusová linka č. 58 z Palmovky do Letňan. Ta od roku 2019 jezdí ve zkušebním provozu. Momentálně je ale mimo provoz, kvůli stavebním pracím na Prosecké ulici.

Po nedávno oznámeném plánu na novou tramvajovou trať z Malovanky na Strahov povede elektrická hromadná doprava ke stadionu a vysokoškolským kolejím i z jiné části města.

Dopravní podnik hl. m. Prahy bude dál pokračovat přípravou elektrifikace linky 176, která spojuje Karlovo Náměstí a Strahov. Po zkoumání úřadů nebude plán podléhat dalšímu posuzování podle zákona o vlivu na životní prostředí. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného v informačním systému EIA. Stejně tak prošel úředním kolečkem i plán na elektrizaci linky 137, která spojuje terminál Na Knížecí a zastávku U Waltrovky.

Podle plánu linku 176 nahradí trolejbusová linka 53, na které budou jezdit parciální (hybridní) trolejbusy s přídavnou baterií. Ta umožní provoz z Karlova náměstí na Jiráskovo náměstí, dál už trolejbusy využijí trolejové vedení o délce 4 kilometry.

 

Trolejbus SOR na testovacích jízdách v PrazeParciální trolejbus SOR (SOR Libchavy je český výrobce autobusů i trolejbusů) při testování v Praze. Foto se svolením SOR 

Pro napájení trolejového vedení je navržena nová měnírna Strahov a dále bude využita stávající měnírna Hřebenka, která bude rozšířena. Dobíjecí infrastruktura na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové měnírny Vyšehrad. Jiráskův most tak bude dalším místem, kde budou v Praze troleje. Trolejbusy budou na tuto linku zajíždět z garáží Řepy, které budou sloužit i jako základna pro další trolejbusové linky včetně spojení na Letiště Václava Havla. Náklady na novou trať mají dosáhnout 320 milionů korun.

Vedení Prahy již dříve schválilo částečnou elektrifikaci autobusových linek na levém břehu Vltavy. Vybralo linky, které vedou obytnými zónami. V nich by se tak oproti současnému provozu snížil hluk a emise. Město rovněž připravuje nasazení trolejbusů na linku 119 na Letiště Václava Havla, chystá se elektrizace linky 140 z Palmovky do Miškovic.

Trolejbusy ale nejsou pro Prahu novinkou

Trolejbusy byly více než tři dekády důležitou součástí pražského systému veřejné dopravy, první linka se objevila v polovině 30. let a umožnila cestujícím dostat se do kopců, kam tehdejší dýchavičné autobusy vyjely jen stěží. Premiéru měly pražské trolejbusy 29. srpna 1936 na území dnešní Prahy 6. První linka vedla z tramvajové vozovny ve Střešovicích přes Ořechovku a Hanspaulku, až ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky.

 

29. 8. 1936 zahájila pravidelný provoz první trolejbusová linka od vozovny Střešovice přes Bořislavku ke kostelu Sv. Matěje. Provoz zahajovala tři víceméně experimentální vozidla. Největší rozvoj doznala trolejbusová doprava ve 40. a 50. letech. Linky trolejbusů označovány písmeny, stejně jako u autobusů.

Mezi důvody, proč byly trolejbusy postupně vytlačeny autobusy, byla tehdy levná nafta a svou roli prý sehrála i plánovaná výstavba podzemní dráhy. Podle některých hlasů hrála roli také skutečnost, že autobusy, nezávislé na drátech, byly lépe využitelné pro případnou evakuaci obyvatelstva. Za energetické krize koncem 70. let se ale ukázalo, že zrušení trolejbusů nebylo příliš šťastné rozhodnutí, na rychlou obnovu provozu ale nešlo ani pomýšlet, neexistoval ostatně ani vhodný vůz.

 

Úplně poslední trolejbus vyjel 15. října 1972

Právě ve voze 9431 uspořádal Kroužek přátel městské dopravy závěrečnou trolejbusovou výstavu na konečné na Strahově v poslední den provozu trolejbusů, v neděli 15. 10. 1972. Trolejbus jezdil po městě s nápisy „Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy“, a „Dnes jezdíme naposledy“. Posledním pravidelným vozem, který svezl cestující z Orionky na Strahov, byl vůz 8 Tr číslo 9491.

Do vozovny zatáhl 45 minut po půlnoci. Nočními ulicemi jej následoval ten úplně poslední trolejbus – Tatra T 400 číslo 9431. Do vozovny Smíchov přijel dne 16. 10. 1972 v 1:14. Tím definitivně skončila éra trolejbusů v pražských ulicích. Ve 4:08 ráno ze Strahova odjížděl první pravidelný spoj nové autobusové linky číslo 176...

 

Od druhé poloviny 80. let se začalo vážně uvažovat o obnovení trolejbusové dopravy, vždy ale zůstalo jen u plánů. Plány počítaly s tím, že trolejbusy budou jezdit na severu, jihu a jihozápadě Prahy, tedy v rychle rostoucích sídlištích. Od léta 1990 se pak bylo možné ve Večerní Praze dočíst o snaze zavést trolejbusy co nejdříve už do konce roku 1991. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných