foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Nepořádek v autobuse FlixBus
PrahaIN.cz byla svědkem nepříjemné situace v autobusu německé společnosti FlixBus. Hlavním aktérem byla žena s dítětem, kterou další cestující napomenul, aby po sobě uklidila nepořádek. Marně. Pro společnost to ovšem není žádná novinka, jak přiznal tiskový mluvčí FlixBusu.
FlixBus provozuje meziměstskou autobusovou dopravu v Evropě, ale i ve Spojených státech amerických. Činnost začala v roce 2013 a Češi tyto typicky zeleně zabarvené vozy využívají především při cestách do Německa. FlixBus jezdí v podstatě po celé zemi našich sousedů.
Služby této značky jsme využili i my.
Sedačky sice nejsou tak pohodlné, jako v případě konkurenta Regiojetu, ale na druhou stranu je zde jízdné mnohdy za příznivější ceny. Čistota je také samozřejmostí.
Byli jsme však svědky nepříjemné situace.
Psali jsme
Redakce PrahaIN.cz jela vlakem společnosti RegioJet několikrát. Už v minulém roce nás velmi překvapily tamní ceny občerstvení. Ovšem nyní, v dobách…
Po napomenutí sprcha nadávek
Společně s námi cestovala i žena s dítětem. Hluk od ratolesti, které po celou dobu cesty hulákalo a házelo s hračkami, vyřešila sluchátka. Nicméně při příjezdu do Prahy jsme zaslechli konverzaci během zastavení na první pražské zastávce.
Ženu, o které jsme si původně mysleli, že není z Česka, další pasažér vyzval, aby po sobě uklidila nepořádek, který pod sebou zanechala.
„To si, doufám, uklidíš, ten bordel po sobě,“ tykal jí.
Žena se otočila a začala velká sprcha nadávek.
„To není po mně, ale po dítěti, ty buz..., můžeš si to uklidit sám, ty zmr... Co je ti vůbec do toho!“ začala žena. Další sprostá slova, která jsme zaslechli, uveřejňovat nebudeme.
Bylo jich však požehnaně.
Muž, který cestující napomenul, zareagoval pouze krátce: „Tobě tohle přijde normální, nechat tady takovou špínu? To jsi takový prase?“
A zase přišla sprcha nadávek: „Sám jsi prase, podívej se na sebe, ty...“
Pasažér už dále nereagoval, žena nadávala. Úsměvné také bylo, že cestující něžného pohlaví, která později vedla už pouze monolog, na muže ještě zařvala, aby ji přestal obtěžovat. Ten už se pouze usmíval.
Nepořádek
Byli jsme zvědaví, jestli po sobě cestující opravdu uklidí. Nestalo se. Věci si začala připravovat ještě před příjezdem a z autobusu vystoupila jako první.
Na její sedačku jsme se šli podívat a nepořádek nafotili.
Místo po ženě s dítětem. Zdroj: PrahaIN.cz
V této souvislosti jsme se zeptali samotné společnosti.
Úklid autobusu si řeší sám dopravce a FlixBus kontroluje nastavený standard.
„V praxi reálný úklid po každé cestě provádí vždy řidič nebo řidiči autobusu. Většina dopravců má i nastaveno, že se jeden autobus střídá mezi stejnými řidiči, mají pak k autobusu lepší vztah a uklízeli si takříkajíc na svém písečku. Nutno také připomenout, že autobusy se po ukončení cesty uklízí, co se týče toalety, uliček, sedaček. Donedávna se celý autobus po jízdě dezinfikoval kvůli covidovým opatřením, to se nyní realizuje ve zhruba týdenních intervalech,“ uvedl tiskový mluvčí FlixBusu Tomáš Beránek pro PrahaIN.cz
Pro zajímavost prozradil i jiné modely úklidu, které probíhají například v Beneluxu, což je Belgie, Nizozemsko a Lucembursko. Zde prý pomáhá s úklidem takzvaná outsourcovaná společnost. Děje se tak především ve stanicích v Bruselu, kde chce společnost řidičům co nejvíce ulehčit práci a pomoct.
„Pokud probíhá velký úklid, například tepování, mytí autobusu, máme nastaveny maximální odstupy od těchto úklidů, nicméně přesný harmonogram není, úklid je obecně v režii dopravce podle potřeby a zpravidla častěji než ve stanovených odstupech,“ říká mluvčí FlixBusu.
Řidiči by mohli vykládat, co všechno už našli, říká mluvčí
Cestující, kteří po sobě odmítnou uklidit místo? Pro FlixBus žádná novinka.
„Naši řidiči by mohli vykládat, co všechno již našli v autobuse. Nicméně se každá sedačka musí vždy uklidit, takže pokud selže slušné vychování, nastupuje řidič a úklid zajistí.“
„Naše cestující upozorňujeme, aby zanechali místo v autobuse v takovém stavu, ve kterém by jej chtěli najít. Setkáváme se samozřejmě s běžnými odpadky, papírky, které po sobě cestující zanechá. Problematické je to především u delších linek, kde není dostatek času na úklid autobusu v mezizastávkách. Snažíme se to řešit průběžným úklidem během cesty, abychom minimalizovali situaci, kdy přistoupí noví cestující a v síťce jsou odpadky po tom vystupujícím cestujícím. V rámci kontroly kvality se samozřejmě kontroluje i úroveň úklidu na palubě,“ uzavřel Tomáš Beránek za FlixBus.