foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Tramvaj číslo 5
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si na nezájem o pozici řidiče rozhodně stěžovat nemůže, přibývají navíc zástupkyně ženského pokolení. Do optimálního stavu aktuálně chybí pouze jedno procento strojvedoucích metra, pět procent řidičů tramvají a dvě procenta řidičů autobusů. Jiná věc je to v případě pozic elektromechaniků či zámečníků.
Podle slov dopravního podniku je v Praze aktuálně kolem čtyř tisíc řidičů. A přibývá také žen. Těch je v pozicích řidiček autobusů a tramvají 336 a jejich počet stoupá, zajímají se především o pozici řidiček tramvají.
Věra se vypracovala. Nejen ona
„Zaměstnanost žen v DPP rok od roku roste a významně přispívá k příznivé atmosféře a výkonu na jednotlivých pracovištích. Mnoho žen zde působí v klíčových profesích a často se vypracují do vedoucích pozic,“ popisuje serveru PrahaIN.cz mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Jako příklad uvádí Věru Kokoškovou, která v DPP působí více než pětatřicet let. Začínala na pozici manipulantky a vypracovala se na pozici vedoucí garáže Vršovice, zároveň je jedinou ženou v pražském dopravním podniku, která řídí větší kolektiv mužů.
„Mnoho žen ale i tak čelí při plánování pracovního a rodinného života situacím, u kterých je práce ve směnném provozu nemožná. Podle svých možností se potom kandidátky o práci v DPP rozhodují, jaké jsou jejich reálné možnosti. DPP má ve svém portfoliu mnoho pozic, které jsou tradičního charakteru a na které se hlásí hlavně muži,“ uvádí dopravní podnik.
Ten se prý setkává se ženami i na pozicích, u kterých by to nikdo příliš neočekával. Jedná se například o automechaničky či karosářky.
„Situaci žen vnímáme a chápeme, svých žen zaměstnankyň si velmi vážíme, proto se jim snažíme vycházet vstříc, ale v základu všem zaměstnancům. Pro některé maminky je naopak nepřetržitý provoz, respektive provoz na směny vítaný, s tím se setkáváme také.“
Podmínky pro řidiče/řidičku tramvaje
Platný ŘP skupiny B
Ukončené základní vzdělání
Věk min. 21 let
Výpis z rejstříku trestů
Výpis z evidenční karty osoby (řidiče) Dobrý zdravotní stav (dle příslušné vyhlášky MD)
Příjemné a reprezentativní vystupování
Uzavření kvalifikační dohody na 3 roky
Zdroj: DPP pro PrahaIN.cz
|
Věnujme se ale především pozici řidičů městské hromadné dopravy, o kterou je velký zájem nejen mezi ženami. A mnozí se tak ptají, jak jsou vlastně tito lidé odměňováni.
Podle slov Anety Řehkové z DPP si po ukončení kurzu vydělá řidič tramvaje kolem 57 tisíc korun měsíčně, řidič autobusu pak o tisíc více, strojvedoucí metra kolem sedmdesáti. Bez přesčasů je to u řidičů autobusů a tramvají cirka 54 tisíc, u strojvedoucích metra asi 65 tisíc korun.
Pražský dopravní podnik nabízí také benefity jako výrazně zlevněné zaměstnanecké jízdné i pro rodinné příslušníky, tři dny takzvaných sick days, pět týdnů dovolené, stravenky, nebo třeba příspěvek na dětskou rekreaci ve výši až osm tisíc korun za rok. Je toho víc.