foto: Redakce, PrahaIN.cz/Nabouraný automobil, ilustrační foto
Poté, co jsme si na silnicích všimli vozidla taxislužby Liftago, které bylo oblepeno sloganem „Liftago – nejbezpečnější taxi“, jsme se snažili zjistit, na základě čeho společnost reklamní sdělení používá. Oslovili jsme i řadu dalších taxislužeb, a to jak klasických, tak těch alternativních. Nikdo s námi ale nechtěl hovořit.
„Liftago od svého počátku považuje bezpečnost osobní přepravy za jednu ze svých klíčových priorit, a proto bezpečnosti přizpůsobujeme řadu provozních aspektů. Konkrétně se jedná o aktivity od důsledného výběru řidičů, kontroly vybavení vozidel až po průběžné vyhodnocování zákaznického hodnocení řidičů. To, že nás zákazníci vnímají jako bezpečnou a spolehlivou volbu nám vyšlo i v rozsáhlém výzkumu, který jsme si dělali před začátkem nové brandové kampaně,“ uvedl pro PrahaIN.cz CEO Liftaga Lukáš Musil.
Na dotaz, jak přišli na to, že jsou nejbezpečnější, už ale nereagoval. Ptali jsme se také na počet nehod, které taxislužba měla. Ani to jsme nedozvěděli.
Neodpověděly téměř žádné smluvní taxislužby a spojit se s Uberem či Boltem je téměř nemožné.
Jediný, kdo zareagoval, byla společnost Tick Tack, která vystupuje pod obchodní značkou Svez.se.
„Popravdě nevím o žádné anketě či statistice, které taxi je nejbezpečnější, takže nevím, kde na to Liftago přišlo. Reklamy jsem si také všimnul. Určitě nechci hanit konkurenci, ale pokud bych to měl porovnat s naší firmou, tak si myslím, že jsme bezpečnější,“ říká s úsměvem marketingový ředitel společnosti Jakub Paroulek.
A jmenuje důvody. „Prakticky jako jediný nenabíráme řidiče pouze přes aplikaci (jako ostatní Liftago, Uber, Bolt), ale každého řidiče, než pustíme pod naší aplikaci Svez.se, vidíme osobně na firmě a musí projít osobním pohovorem. Také je pro nás zásadní, aby řidič uměl komunikovat česky, každý vůz v naší aplikaci jezdí na pravidelné kontroly, kontrolujeme stav všech vozů a hlídáme si hodnocení jízd od zákazníků a každý podnět ihned řešíme. Za poslední roky jsme neměli nehodu se zákazníkem natož se zraněním,“ dodal Paroulek.
Psali jsme
Oficiální taxislužbou pražského letiště je Uber, zakázku společnost získala po dlouhých peripetiích loni na podzim. Na letišti i tak ale funguje…
Po vydání článku se ozval také Bolt. „Bezpečnost cestujících i řidičů je pro nás v Boltu na prvním místě. Partnerští řidiči, kteří využívají naši platformu, musí projít na úvod bezpečnostním testem. Každý partnerský řidič musí při registraci doložit průkaz totožnosti, řidičský průkaz, průkaz řidiče taxislužby a ke každému vozidlu je nutné doložit, že je vozidlo řádně zaevidováno jako vozidlo taxi a platnost těchto oprávnění je pravidelně kontrolována v souladu se Zákonem o silniční dopravě. Problémy s falešnými řidičskými průkazy neregistrujeme. Navíc musí partnerští řidiči pravidelně plnit selfie verifikaci, která ověřuje jejich totožnost. To je dokonce nad rámec zákonných povinností.
Naši partnerští řidiči v České republice poskytují služby na vysoké úrovni, což dokládá průměrné hodnocení 4.89 z 5. V případě, že je cestující s partnerským řidičem nespokojen právě třeba z důvodu nebezpečné jízdy, má možnost svou zkušenost shrnout v hodnocení. Právě tato zpětná vazba nám pak umožňuje reagovat a učinit opatření, která mohou vést až k blokaci řidiče, dočasné i trvalé. V případě, že dojde k nehodě, jsme připraveni vždy spolupracovat s policií při vyšetřování incidentu.
Jak jsem již zmínil, bezpečí cestujících, ale i našich partnerských řidičů je naší prioritou. Aktivně pracujeme na předcházení jakýchkoliv incidentů pomocí řady technologických vychytávek. Funkce Sdílení jízdy umožňuje sdílet trasu jízdy s blízkými, kteří mohou v reálném čase sledovat, kde se cestující nachází a s jakým partnerským řidičem cestuje. Tlačítko Nouzová pomoc pak cestujícího okamžitě spojí s linkou 158. Pokud se jakákoliv strana necítí komfortně, je možné aktivovat funkci nahrávání zvuku během jízdy,“ uvedl pro PrahaIN.cz Josef Rückl, generální ředitel společnosti Bolt pro Českou republiku a Slovensko.
Po nehodě, která se stala prvního září na Pankráci, kdy řidič taxislužby Bolt nedal přednost motocyklu, který do něj narazil, jsme byli upozorněni na uzavřenou facebookovou skupinu, ve které se sdružují taxikáři. Obdrželi jsme několik fotografií havarovaných vozů Bolt či Uber.
Havarovaný vůz Uber. Zdroj: Uzavřená facebooková skupina
Oslovili jsme policii, zda vede statistiku nehod taxislužeb podle jednotlivých firem, dostalo se nám záporné odpovědi, ale byli jsme nasměrováni jinám.
„Nicméně je naleznete na nehody.cdv.cz Máte tam možnost přidat podmínku, kde vyberte „charakteristika vozidla“ a tam vyberte Taxi. V mapě se Vám pak ukáží body, na které když kliknete, tak se dostanete na ID nehody. Pod tímto odkazem se Vám otevře tabulka, kde pak máte mimo jiné informaci o národnosti řidiče,“ nasměroval nás tiskový mluvčí Jan Daněk.
Další havarovaný vůz taxislužby. Zdroj: Uzavřená facebooková skupina
Od ledna letošního roku do konce srpna se v Praze stalo 43 nahlášených nehod. Dá se předpokládat, že větší počet nezávažných nehod zůstal nenahlášen. Sami jsme byli mnohokrát svědky toho, že řidiči takzvaně ťukli do jiného automobilu při parkování, popojíždění, několikrát jsme viděli, že řidiči alternativních taxislužeb nedali přednost, projeli na červenou nebo jeli do protisměru. Toto samozřejmě dělají i jiní řidiči, rozdíl je v tom, že se řízením neživí a nevozí za úplatu peníze.
Ve většině případu šlo o srážku s dalším vozem, ale také s tramvají, pevnou překážkou či s odstaveným vozem. Při žádné nedošlo k úmrtí nebo těžkému zraněné, lehce zraněny byly dvě osoby.
Zajímavý je ale pohled na národnost řidičů.
Psali jsme
Zastupitelé první městské části Jonáš Felkel a Barbora Kosíková (oba za Praha 1 sobě) si v pondělí 9. září v noci všimli taxíku stojícího…
Ukrajina a Uzbekistán
Hned prvního ledna ve dvě hodiny ráno měl nehodu třicetiletý řidič z Uzbekistánu. V únoru řídil vybourané taxi Ukrajinec, Bělorus a další Ukrajinec. V březnu došlo ke čtyřem nehodám. Tři vozy řídili Ukrajinci, jeden vůz Čech.
Nejvíce havárii se stalo v dubnu, a to celkem dvanáct. Čtyři řídil Ukrajinec, tři Uzbekistánec, čtyři Češi a při srážce se stojícím vozidlem není řidič známý.
V květnu boural řidič z Uzbekistánu, Turecka, Maďarska a čtyři Češi. Od června do konce srpna došlo dalším k patnácti nehodám vozidel taxislužeb. A většina řidičů jsou opět cizinci.
Šest vozů řídil Čech, jeden Ind, Slovák, dva řidiči byli z Bulharska a Uzbekistánu a tři z Ukrajiny.
Nejčastější jsou tedy nehody řidičů z Ukrajiny a Uzbekistánu. Z celkových 43 nehod dvanáct vozů řídili Ukrajinci, osm řidiči z Uzbekistánu.
S výsledky jsme oslovili řidiče klasické taxislužby. „To je problém alternativních taxislužeb, které většinou řídi cizinci. Neumí česky, nedodržují naše předpisy a mnozí mají také falešné doklady,“ řekl naší redakci.
Na to, že podle policie přibývá zahraničních řidičů alternativních taxislužeb s falešným řidičským průkazem, informoval již server tn.cz. Pražští cizinečtí policisté podle něj evidují za poslední dobu desítky případ.