foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Autobus, ilustrační foto
Pilotní provoz prvního vodíkového autobusu s cestujícími v Praze byl zahájen letos v létě. Probíhat by měl minimálně další dva roky. Zatím obsluhuje linku číslo 170 z Jižního Města do Pražské čtvrti.
Provoz zahájily dle tiskové zprávy Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) a hlavní město Praha společně se společnostmi Škoda Group a ORLEN Unipetrol. Na základě uzavřeného memoranda bude vodíkový autobus zajišťovat linku 170 dva roky s možností prodloužení o další dva roky.
Výběr trasy přitom nebyl náhodný. Právě linku 170 vytipoval DPP na základě kritérií, kterými byla například délka a profil trasy či typ nasazeného vozidla. Jde o jednu z nejdelších městských linek, jejíž jeden oběh čítá 40 kilometrů. Spojuje barrandovské sídliště s Jižním Městem. Na kopcovitém profilu operují 12metrové autobusy typu Standard. Výhodná je i blízkost této trasy k vodíkové plnící stanici.
Domovskou garáží autobusu Škoda H’CITY je depo Kačerov. Jde o nízkopodlažní vozidlo s celovozovou klimatizací. Měří asi 12 metrů a cestujícím nabízí 30 míst k sezení. Celkem přitom sveze až 85 osob. Maximálně ujede 80 kilometrů za hodinu s dojezdem 350 kilometrů.
Vodíkové autobusy jsou drahé, mají ale potenciál
„Pokud bychom se v budoucnu rozhodli pořídit vodíkové autobusy, znamenalo by to současně buď výstavbu nové servisní haly, nebo přestavbu některé ze stávajících tak, aby splňovala všechny bezpečnostní požadavky, jako jsou čidla pro detekci v případě úniku vodíku nebo systém odvětrávání takového úniku, což by znamenalo další náklady. I proto je vodíková technologie ze stávajících možností alternativních, lokálně bezemisních pohonů zatím nejdražší. Pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné. I přesto věříme, že podobně jako u elektrobusů se pořizovací i provozní náklady budou snižovat a vodík se stane významnou, lokálně bezemisní alternativou k čistým bateriovým elektromobilům, čímž umožní naplňovat klimatické závazky za současné diverzifikace zdrojů pohonu,“ upřesnil v tiskové zprávě magistrátu Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
O údržbu a servis autobusu se budou starat technici výrobce, společnosti Škoda Group. Od té má dopravní podnik autobus v pronájmu. Vodíkem se plní večer, kdy z konečné zastávky Pražská čtvrť přejede do ulice K Barrandovu k první pražské vodíkové plnící stanici.
„Vodík v následujících letech určitě doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravních službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme až 90 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci obnovitelné elektrické energie, tedy solární, větrné či geotermální. Do roku 2030 chceme za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů vyrábět 4,5 tisíce tun obnovitelného vodíku ročně, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ informoval Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.
Psali jsme
Během prvních šesti měsíců se Praha umístila na osmém místě v žebříčku nejbezpečnějších silnic krajských měst. Evidováno bylo zatím necelých 7…
Dopravní podnik bude jezdit více ekologicky
V Praze jezdí vedle naftových vozů i elektrobusy, první vůz Škoda E'City 36 BB vyjel letos v lednu ze zastávky Želivského na linku 213. Do ulic hlavního města se po padesáti letech vrací i trolejbusy, od 15. října je ve zkušebním provozu nová trať z Letňan do Čakovic.
DPP už letos v dubnu podepsal také rámcovou smlouvu na dodávku až 140 nových osmnáctimetrových hybridních autobusů od společnosti Iveco. Ta o tom informovala v tiskové zprávě. První by měl do ulic vyjet už v roce 2024.
Nízkoemisní vozy zařadí DPP do svého vozového parku na základě Klimatického plánu hlavního města Prahy, který od roku 2030 požaduje, aby 75 procent autobusů bylo zcela bezemisních nebo nízkoemisních.