Ulice Prahy zamořují dodávky

26. 05. 202409:45
Ulice Prahy zamořují dodávky
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Dodávka v centru Prahy

Obyvatele centra města trápí špatně zaparkované dodávky. Nejde o žádnou novinku, dlouhá vozidla komplikují průjezd ulicí, průchod po chodníku nebo parkování od nepaměti. Policisté se s podobnými případy setkávají často, samostatnou statistiku ovšem neevidují. Většinu případů prý řeší domluvou, případně pokutou.

Zná to asi každý, kdo se pohybuje v úzkých uličkách hlavního města. Dlouhé dodávky, které svou délkou přesahují hranice parkovacích míst a zasahují tak do vozovky anebo na chodník. Kromě toho, že znepříjemňují průjezd ostatním řidičům, často také brání v průjezdu integrovaným záchranným složkám nebo například popelářským vozům, snižují i bezpečnost chodců. V rámci rezidentního parkování navíc platí stejně jako majitelé mnohem menších a méně problematických vozů.

Odvěký problém trápí obyvatele napříč Prahou. Na špatně zaparkované dodávky si stěžují obyvatelé Nového Města, Letné, Vršovic nebo například Žižkova. Ušetřeni nejsou ale ani obyvatelé sídlišť. Kromě toho, že dodávky zasahují přímo do vozovky, často také na křižovatkách narušují výhled. Největší problém přitom představují šikmá parkovací místa, která nejsou pro velká vozidla koncipovaná.

V Praze je zaregistrováno přes 130 tisíc nákladních vozidel

Podle údajů, které naší redakci poskytl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), bylo k 1. lednu 2023 v Praze zaregistrováno celkem 1.258.244 motorových vozidel. Celkem 138.207 bylo nákladních automobilů, z nichž 108.287 spadalo do kategorie do 3,5 tuny. Osobních vozů bylo zaregistrováno asi jeden milion, zbytek tvořily motocykly, autobusy, pracovní stroje a ostatní vozidla. Dodávky tak tvoří necelých 10 procent všech pražských motorových vozidel.

Při večerní procházce po Vinohradech, nedaleko náměstí Jiřího z Poděbrad, jsme zaznamenali dokonce 14 zaparkovaných dodávek v jedné ulici, z nichž většina nějakou částí zasahovala do vozovky, chodníku anebo stála úplně mimo vyznačená parkovací místa, tři z nich i poněkud nebezpečně.

Problémem jsou auta na nárožích, bez ohledu na velikost

Fotografie parkujících dodávek jsme společně s prosbou o komentář a vyjádření zaslali místostarostovi Prahy 3 Ondřeji Rutovi (Zelení), který má v gesci mimo jiné i dopravu. Problémem jsou podle něj špatně parkující automobily obecně, bez ohledu na velikost.

„Výdej parkovacích oprávnění v zónách placeného stání je omezen váhovým limitem 3,5 tuny, do kterého se tyto dodávky vejdou. Bohužel samotná MČ nemá možnost tento přístup změnit, včetně cenové diferenciace podle váhy, třídy či rozměru vozidla. Vyžadovalo by si to úpravu ceníku na úrovni hlavního města Prahy. Osobně vidím větší problém v množství aut, která parkují na nárožích a pěších vazbách, bez ohledu na jejich váhu či velikost,“ uvedl pro PrahaIN.cz Rut. Na zaslané fotografie ve své odpovědi nereagoval.

Parkování pracovních vozů v ulici Přemyslovská. Foceno 15. května zhruba v půl jedenácté. Zdroj: PrahaIN.cz

Regulaci mají na starosti městské části

Jde přitom o problém jednotlivých městských částí, právě v jejich gesci je totiž regulace parkování na základě platné legislativy. Městské části totiž stojí za osazováním dopravního značení, které parkování zamezuje. Území hlavního města Prahy je vymezeno jako Zóna s dopravním omezením, je tedy zakázáno v jejím rámci parkovat autobusy, nákladní vozidla nad 3,5 tuny, obytné automobily, traktory, obytné přívěsy a přípojná vozidla v době od osmi večer do šesti ráno. Některá místa, například sídliště Zličín, pak mohou být vymezena také jako Zóny s dopravním omezením, které spočívají v zákazu vjezdu všem nákladním vozidlům bez rozlišení hmotnosti.

Mimo tato místa ale mohou majitelé dodávek parkovat v běžných modrých zónách. Roční parkovné je vyjde na stejné peníze, jako kdyby jezdili malým osobním vozem, který zabírá násobně méně místa. Cena je totiž pro motorová vozidla jednotná.

Momentálně se na radnicích jednotlivých městských částí i na samotném magistrátu probírá chystaná reforma parkování, která má rezidentní zóny zdražit. Na konkrétních částkách však zatím shoda nepanuje. O plánovaných změnách i debatách nad nimi jsme informovali například ZDE.

Čeká se na magistrát, Jednička je pro vyšší parkovné

Jak naší redakci sdělil radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (BPP), jedna z připomínek, kterou první městská část k plánované reformě měla, bylo právě zpoplatnění parkování velkých vozidel. „Podali jsme připomínku na omezení délky vozidel. Dohodli jsme se s Ministerstvem dopravy, že by bylo možné nahlížet do registru vozidel, kde bychom viděli, jak velké nebo dlouhé to vozidlo je. O kolik více by pak majitelé platili, to by záleželo na konkrétních rozměrech vozidla,“ přiblížil Ryvola.

Městské části mohly připomínky posílat do konce letošního ledna. Ani po čtyřech měsících ale dle slov radního nepřišel magistrát s novým návrhem a městské části ani o dalším postupu neinformoval. Problém prý může nastat právě v nutnosti nahlížet do registru vozidel. Ryvola také uvedl, že dokud nebudou řidiči za přestupky náležitě pokutováni nebo jinak postihováni, k žádné výrazné změně pravděpodobně nedojde.

V koalici panuje shoda, vzniknout mají tři cenová pásma

Slova radního naší redakci potvrdil také Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro dopravu. Přístup do registru vozidel podle něj zatím neumožňuje automaticky ověřovat velikost vozidla dle SPZ a z toho případně odvozovat cenu za parkování. O přístup už prý magistrát požádal Ministerstvo dopravy, odpověď ale zatím nemá.

„V zásadě je v koalici shoda na tom, že by měly do budoucna existovat tři cenová pásma dle velikosti vozidla. Nepochybně se tedy k tomu v tomto volebním období ještě vrátíme, jakmile nám bude umožněn nezbytný přístup do registru vozidel,“ sdělil Hřib.

Parkování pracovních vozů v ulici Přemyslovská. Foceno 15. května zhruba v půl jedenácté. Zdroj: PrahaIN.cz

Záchranáři i popeláři problém potvrzují

Problémy s průjezdem v některých úzkých ulicích pro PrahaIN.cz potvrdila například mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města (ZZS) Jana Poštová: „Vzhledem k tomu, že mnoho starých sídlišť bylo v minulosti koncipováno na pár automobilů a nyní jsou pomalu v každé rodině vozy dva, je logické, že to může být problém. Že bychom nemohli vyjet z výjezdové základny, se zpravidla nestane – jsou umísťovány tak, aby takové riziko bylo minimální. Nicméně problém s průjezdem či příjezdem na místo události jistě být může, zvláště pak ve zmíněných úzkých uličkách v sídlišti.“

Jak dále uvedla, k pacientům se ale záchranáři vždy nakonec nějak dostanou. Překážku můžou objet po chodníku, přijet z druhé strany ulice nebo v případech nouze s vybavením přijít pěšky. Ve své odpovědi zmínila také hasičská vozidla, která jsou dle jejích slov ještě násobně větší než sanitky a s překážejícími dodávkami tak mají ještě větší potíže.

„Problém s průjezdností svozových vozů máme zejména ve starých typech sídlišť, jako jsou Jižní Město, Stodůlky atp. Podle zákona o komunikacích má být i v jednosměrných ulicích volný průjezd minimálně 3 metry, což by svozovému vozidlu stačilo, ale bohužel je realita jiná. Věc řešíme zejména tak, že problémové lokality svážíme v čase mezi 8. a 14. hodinou, kdy tam parkuje méně aut. Často se ale i tak stane, že leckde kvůli bezohlednosti a nezodpovědnosti šoférů neprojedeme. Pak voláme městskou policii. Naše posádka však nemůže čekat na uvolnění průjezdu, nedostupnou oblast proto vynechává a pokračuje dál po trase svého programu. Na inkriminované místo se pak vracíme minimálně ještě jednou. Pokud je dostupnost oblasti obnovena, odpad vyvezeme. Tady to téma trápí nás, hasiče, záchranáře i policii,“ doplnil za popeláře mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický.

Jde o přestupek, tresty ale nelze zobecňovat

Řidiči špatně zaparkovaných vozů se přitom dopouští přestupku. Podle § 12 odst. 2 vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, označují stání a parkoviště uspořádání zastavení a stání vozidel, popřípadě určují také okraj pozemní komunikace nebo uspořádání prostoru parkoviště. Jak dále upřesňuje příloha třetího odstavce téhož ustanovení, při stání nesmí vozidlo svým obrysem nebo nákladem přesahovat do vozovky vyznačenou plochu.

„Pokud bude vozidlo svým půdorysem (lhostejno, o jak velkou část vozidla půjde) zasahovat například do dalšího parkovacího místa, mohou se dotčení řidiči, respektive provozovatelé vozidel dopouštět přestupku podle § 125c odst. 1 písm. k), resp. § 125f odst. 1 zák. č. 361/2000 Sb. z důvodu porušení § 4 písm. c), resp. § 10 odst. 3 téhož zákona, neboť se neřídí vodorovnými dopravními značkami, kdy jejich vozidlo svým obrysem přesahuje do vozovky vyznačenou plochu,“ uvedl pro PrahaIN.cz Jan Jakovljevič, zástupce tiskového mluvčího Ministerstva dopravy České republiky (MDČR).

Jak ale doplnil, závěry nelze vztáhnout obecně, ale každý případ je nutné posuzovat individuálně. Především z hlediska naplnění materiální stránky přestupku. Žádný univerzální zákon o tom, o jak velkou část může nebo nemůže zaparkované vozidlo přesahovat vyznačené parkovací místo, tedy neexistuje.

Policie statistiku nevede, problém řeší buď domluvou, anebo pokutou

V podobném duchu se k dotazu vyjádřila také mluvčí Městské policie Praha (MPP) Irena Seifertová. Ta naší redakci sdělila, že strážníci nevedou žádnou samostatnou statistiku špatně parkujících dodávek.

„Pokud přijmeme oznámení nebo zjistíme v rámci služby, vždy situaci prověříme a řešíme s přihlédnutím k legislativě a správnímu orgánu. Obecně tedy – buď s řidičem (domluva, pokuta, oznámení), pokud na místě není, oznamuje se správnímu orgánu,“ uvedla Seifertová.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných