foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní)/Zastávka, která vznikla 3D tiskem na Výstavišti
Je to český unikát. Na tramvajové točně Výstaviště vyrostla zcela nevídaná stavba. Jedná se o přístřešek, který vznikl tiskem na 3D tiskárně. Materiálem však nebyla umělá hmota, ale ultravysokopevnostní beton.
„Shodou okolností se otázkou ultravysokopevnostního betonu zabývalo poslední zasedání zastupitelstva,“ řekl na úvod pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a pokračoval: „Jeho uplatnění v městské infrastruktuře je obrovské. Já mám beton velmi rád a tak mě tento nápad zaujal. Mohla vzniknout zastávka z betonové vylité desky, ale díky 3D tisku jsme jí dali skoro až umělecké křivky. Navíc se chováme v tomto případě hospodárně, protože zastávka beton šetří, je tedy nejen ekonomicky přívětivá, ale také ekologická.“

Umělecké křivky nové zastávky MHD na Výstavišti
To, že bylo možné využít jen minimum množství stavebního materiálu umožnil unikátní návrh, který vedl tahy obrovské 3D tiskárny jen tam, kde byly naprosto nezbytné z hlediska statiky, odolnosti a pevnosti kostry. „V podstatě podobu zastávky vytvořila umělá inteligence, ta nám ukázala kudy musí vést jednotlivé spoje. Tak se ušetřilo ohromné množství materiálu, zhruba devadesát procent,“ představil zrod podoby přístřešku Federico Diaz, šéf společnosti So Concrete.

Množství zpracovaného betonu se snížilo až o osmdesát procent
Celá stavba vznikla za 36 hodin. Tedy respektive to je čas potřebný na vytvoření částí 3D tiskem. K tomu musíme připočítat ještě dobu nutnou na vylití základové desky, vztyčení tří betonových pilířů, na kterých jsou vytištěné části uchyceny a pak také samotné smontování jednotlivých segmentů.
Stroj, který má tisk zastávky na svědomí
Zastávka neplní ale jen funkci přístřešku, je osazena inteligentními systémy. Ty nabízejí cestujícím informace o odjezdu tramvají, návazné informace o spojích v přestupních uzlech, ale nabízejí také informace o počasí a další zajímavosti. Samozřejmostí je napojení na vlastní solární systém, který poskytuje nejen vlastní energetický zdroj, ale má na starost i večerní osvětlení zastávky.

Nový typ zastávky je velmi světlý, přesto je díky použitým materiálům velmi odolný
To, že nový typ zastávky vyrostl jako první v metropoli právě na Výstavišti je podle Adama Scheinherra příznačné. „Konečná tramvaje je tu už od nepaměti. A dříve odsud jezdila do Stromovky koňka. Dnes je místní točna v žalostném stavu. Vyžaduje výměnu kolejí, protože jejich stav neumožňuje ani souběžný provoz dvou vozů. Musí se tu vyměnit nástupní ostrůvky a v blízké budoucnosti to tu dostane novou podobu. A právě proto jsme se rozhodli, že 3D zastávka bude první změnou v lokalitě,“ podotkl Scheinherr.
Samozřejmostí jsou i solární panely, které se starají o energetický chod informačních systémů
Město teď zhodnotí přínosy 3D tištěné zastávky a v blízké budoucnosti vytvoří mapu míst v metropoli, kde by se mohly objevit další. Mezitím si zástupci firmy So concrete odskočí do Bratislavy, kde otevřou první slovenskou 3D tištěnou autobusovou zastávku. Bude se jmenovat Čerešně.
Psali jsme
Už několikrát jsme se na portálu PrahaIN.cz věnovali tématu výměny přístřešků na zastávkách Pražské hromadné dopravy. Proces výměny je stále…