foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Tunel mezi Žižkovem a Karlínem
Žižkovský tunel bude úplně uzavřen pro chodce i cyklisty od pondělí 16. ledna až do neděle 29. ledna 2023. Důvodem je oprava vstupního jižního (žižkovského) portálu.
Podle informací na webu Prahy 3 (článek je ke dni 30.1.2023 již neaktivní) bude oprava jižního vstupního portálu uskutečněna v rámci celkové revitalizace Tachovského náměstí. Do léta tam má vzniknout posezení s lavičkami a vysazeny budou i nové stromy. Zmizí naopak podchod a bývalé veřejné toalety.
O uzavírce tunelu budou v termínu od 16. ledna do 29. ledna informovat dopravní značky u všech vstupů do tunelu, včetně vestibulu metra Křižíkova.
Pěší budou muset využít hromadnou dopravu
Alternativní obchozí trasa ovšem neexistuje. Zájemci o průchod mezi Žižkovem a Karlínem budou odkázáni na městskou hromadnou dopravu.
Cyklisté pak mohou obousměrně projet po komunikacích Tachovské náměstí, Husitská, Trocnovská, Prvního pluku, Pernerova a Thámova.
Psali jsme
Opravy kanalizace, vodovodu a plynovodu budou po většinu letošního roku znamenat dopravní komplikace ve frekventované ulici Jana Želivského…
Chodce bude vítat unikátní umělecké dílo
V rámci revitalizace Tachovského náměstí by měl prostor vyústění Žižkovského tunelu z Karlína získat také unikátní umělecké dílo.
„Zjednodušeně řečeno, toto dílo bude jednou z prvních věcí, které chodec z Karlína po příchodu na Žižkov uvidí, a naopak poslední věcí, kterou chodec uvidí před vstupem do tunelu. Výtvarné dílo by tak mělo evokovat pocit, že člověk vstupuje do jiného prostoru, že překročil hranici,” informoval na webu radní pro kulturu Pavel Křeček (STAN).
Původně měl být tunel určen i pro automobily
Žižkovskému tunelu se také někdy říká Karlínský tunel, protože prochází pod kopcem Vítkov a spojuje Karlín s Thámovou ulicí a Žižkovem. Určen je pouze pěším a cyklistům. Jeho původním posláním však bylo chránit obyvatele před leteckými útoky.
Slavnostního otevření se dočkal 21. dubna 1951, i když kompletně dokončen byl až o dva roky později společně s architektonicky příbuzným Letenským tunelem pro auta. I Žižkovský tunel měl být původně doplněn o větev pro vozidla, která měla v Karlíně ústit do Šaldovy ulice. Stavba ale nikdy nebyla realizována.