Úpravy projektu Radlické radiály v Praze potrvají tři až čtyři roky

10. 05. 202418:21
Úpravy projektu Radlické radiály v Praze potrvají tři až čtyři roky
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Dopravní kolona, ilustrační foto

Praha upraví projekt plánované Radlické radiály podle dokončené studie, což podle odhadu magistrátu potrvá tři až čtyři roky. Bude také nutné nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Na dotaz ČTK to v pátek uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman.

Po úpravách povede v tunelech asi 71 procent silnice, zatímco původně to bylo 55 procent. Stavba se má také proti původnímu odhadu prodražit o pět miliard korun, tedy o asi 17 procent. Projekt radiály, která má má propojit vnější a vnitřní okruh na jihozápadě metropole, je od roku 2018 v územním řízení.

Asi 5,5 kilometru dlouhá radiála má svést dopravu ze stávajících přetížených ulic, jako je například Radlická. Územní řízení se protáhlo z důvodu velkého množství námitek a odvolání. Minulé vedení města kvůli tomu rozhodlo o prověření úprav projektu, ke kterým vznikly tři studie. Ty následně projektanti spojili do finálního návrhu úprav, který nedávno projednal dopravní výbor zastupitelstva.

Původní podoba projektu zahrnovala tři tunely, a to Radlice, Butovice a Jinonice. Upravená verze podle materiálu pro výbor spojuje tunely Butovice a Jinonice do jednoho v délce asi 1,2 kilometru a přidává tunel v Řeporyjích v délce 379 metrů. Celkem mají tunely tvořit 3,9 kilometru z celkové trasy.

Kvůli novému stavebnímu zákonu přejde podle Hofmana územní řízení v červenci ze stavebního úřadu Prahy 5 na odbor stavebního řádu magistrátu. „Záměrem hlavního města je územní řízení dokončit. Za ideálního stavu odhadujeme úpravy na asi tři až čtyři roky,” uvedl. Nová EIA bude nutná kvůli úpravám projektu a také proto, že ta současná vyprší koncem roku 2026 a kvůli novelizaci zákona již nebude možné její prodloužení.

Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) úpravy navazují na změny v plánovaném dokončení městského okruhu, které rovněž zahrnují větší část vedenou v tunelech. Úpravy radiály jsou podle něj také urbanistickým krokem vpřed. „Otevře se nám možnost nové výstavby nad tunelem a nenarušeného propojení města na povrchu. Zahloubením také omezíme hlučnost a další negativní dopady dopravy,” uvedl. Finální podoba je podle něj kompromisem mezi snahami udělat projekt co nejrychleji, ale zpátečnicky, a voláním po tom, aby byla silnice zahloubená kompletně.

Vedení města zároveň plánuje vyřadit radiálu z prioritních investic do roku 2026, který je součástí projednávaného návrhu aktualizace plánu udržitelné mobility. „Nezařazení Radlické radiály do priorit dopravních staveb města je pro Prahu 5 nepříjemné. Projektové práce i povolovací řízení by přesto měly pokračovat bez omezení,” uvedl k tomu místostarosta Prahy 5 Milan Kryl (Piráti).

Dodal, že podle dopravních modelů musí zahájení provozu radiály předcházet například zkapacitnění Barrandovského mostu výstavbou takzvaného bypassu přes sjezd na Modřanskou ulici. „Využijeme tedy čas před zahájením výstavby tunelu k realizaci souvisejících menších staveb, které před jeho spuštěním musí být dokončeny,” sdělil Kryl.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných