Úspora, o níž vám na nádraží neřeknou? Cestujte podle tarifních pásem

15. 08. 202316:51
Úspora, o níž vám na nádraží neřeknou? Cestujte podle tarifních pásem
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto

Představte si, že se chcete s přáteli vydat na sobotní příjemný výlet. Rozhodnete se pro poutní místo Sázavu, slavný klášter a pověstnou Čertovu brázdu ve Středočeském kraji. Využijete služeb Českých drah (ČD).

Přesně takový výlet si naplánovala čtenářka Marta E., která se obrátila na naši redakci. Turistická skupina si našla v jízdním řádu vlakový spoj Posázaví, který z hlavního nádraží odjíždí pár minut po osmé hodině ráno.

Ve skupině výletníků bylo pár lidí v aktivním věku, ale i pár seniorů. Mezi ně patří Marta E. U pokladny Českých drah nahlásila právo na seniorskou slevu a žádala jízdenku osobním vlakem do Sázavy. Zaplatila 60 korun. Přišlo ji to sice přemrštěné, ale co se dá dělat.

Výlet se vydařil, byl čas na cestu zpátky. Tím samým spojem, tedy vlakovou soupravou Posázaví, která se vracela do metropole. Na nádraží v Sázavě však kdosi upozornil Martu, že je lepší si kupovat jízdenku podle tarifních pásem Pražské integrované dopravy (PID). U okénka Českých drah tak učinila s tím, že znovu oznámila, že má právo na seniorskou slevu. Jaké bylo její překvapení, když zjistila, že jízdenka ze Sázavy do Prahy tentokrát vyšla ve stejném vlaku na pouhých 25 korun.

Nutno poznamenat, že rozdílnou cenu pocítili i ti, kteří nespadají do seniorské kategorie. Nebyla ale tak rozdílná. Rozdíl v ceně jízdného činil třicet korun. Jízda podle tarifu Českých drah vyšla na 80 korun, cena podle tarifu PID na 50 korun.

Mám tři zaměstnání, abych se uživila 

Martě to nedalo a po příjezdu na pražské hlavní nádraží se vydala na informace, aby se dozvěděla, proč je tak rozdílná cena u stejných jízdenek. 

„Chtěla jsem jen vysvětlení, proč jsou rozdíly cen tak výrazně odlišné. Dostalo se mě ujištění, že cena 60 korun je správná a že kolega, který jízdenky prodával, tak nepochybil,“ popisuje událost paní Marta.

Znovu ale poukázala na rozdíl 35 korun u obou totožných jízdenek. „A na to mě paní v informacích řekla, že jsem měla u okénka říct, že chci jet na pásma. Na argument, že člověk neví, že jsou takové rozdíly v jízdném, jsem se dozvěděla, že paní musí hájit a chránit zájmy Českých drah, aby nepřišly o peníze. A pak ještě dodala, že ona samotná má dvě další zaměstnání, aby se uživila,“ říká paní Marta.

Tento fakt ale nemusí zákazníky zajímat. To také paní Marta ženě sdělila a ta jí prý na to sdělila, že pokud se jí zdají ceny jízdenek drahé, nemusí jezdit na výlety.

O vysvětlení jsme požádali tiskové oddělení Českých drah. Odpověděl nám tiskový mluvčí Petr Štáhlavský: „Cestující jsou odbaveni dle tarifu a slev, na které prokáží nárok a o který tarif požádají. Rozdíl cen je dán odbavením různými tarify a různými podmínkami, které provozovatelé tarifů vyhlásili (a případně je dopravcům za cestující hradí/dotují, např. PID v hlavním městě Praha, kde cestující nad 65 let cestují zdarma). V Praze a ve Středočeském kraji jsou přednostně odbaveni tarifem Českých drah, pokud ale požádají o odbavení v tarifu PID, tak jsou odbaveni tarifem PID. V případě dotazu na odbavení a možnosti tarifu poskytnou zaměstnanci potřebné informace o všech možnostech odbavení a všech tarifech,“ uvedl Štáhlavský.

Důkaz o tom, že ceny jízdného mohou být velmi rozdílné.  A to i v jednom a tom samém železničním spoji. Foto: PrahaIN.cz

Že to ale není zcela pravda, se redakce přesvědčila hned při další jízdě vlakem. Jízdenku bylo potřeba kupovat vzhledem k personálem neobsazené stanici až ve vlaku. „Podle jakého tarifu chcete jet,“ zeptal se průvodčí. „Tak aby to pro nás bylo co nejlevnější,“ zněla jasná odpověď z naší strany. „Vy přece musíte vědět, co je pro vás nejvýhodnější,“ uzavřel diskuzi průvodčí a prodal jízdenky podle tarifu Českých drah. Informace o možnostech neposkytl.

Džungle, která bolí peněženky

V České republice najdeme řadu jednotlivých regionálních tarifů. Slova potvrzuje znovu i tiskový mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. „Cestující ve veřejné drážní dopravě (nejde jen o České dráhy, ale obecně o zákazníka jakéhokoliv železničního dopravce) se mohou nechat odbavit tarifem dopravce, jednotným státním tarifem tzv. One Ticket a dále v jednotlivých regionech mohou využít tarify příslušných integrovaných dopravních systémů. Prakticky každý samosprávný kraj má svůj integrovaný dopravní systém, ve kterém platí podmínky vyhlášené příslušným krajem. V některých oblastech se integrované dopravní systémy více krajů i překrývají a záleží zde na cestujícím, který tarif využije a o jakou jízdenku požádá,“ podotýká Štáhlavský.

V rámci Prahy a Středočeského kraje platí vedle tarifů dopravců a One Ticket jeden tarif Pražské integrované dopravy. Jeho podmínky stanovuje hlavní město Praha, Středočeský kraj a platí pro všechny dopravce, nejen pro ČD, ale i další železniční dopravce, autobusy a další dopravní prostředky zapojené do PID. Zde je třeba ještě doplnit, že různé tarify mají i různé podmínky, např. pro uplatnění práva z přepravní smlouvy například odškodnění.

 

Rozdíly jsou patrné už při prvním pohledu. Zatímco pro cestu z Prahy do Kolína zaplatíte v rámci tarifu PID (musíte vlastnit lítačku) 60 korun za cestování přes šest tarifních pásem, jednotný státní tarif One Ticket vás vyjde na 122 korun. Cena Českých drah se podle webu pohybuje ve stejné výši jako u státního tarifu One Ticket - 122 korun. Jenže existují některé slevy, které můžete zjistit u ČD až na prodejním místě.

Vzhledem k tomu, že platí, že každý potřebuje vydělat, musíte se připravit i na to, že nikdo nebude nikomu slevu podsouvat, pokud si o ní neřekne, vytrvale ji nepožaduje a nemá o levnějších variantách přehled.

Weby však nabízejí většinou množství informačního smogu a skutečné slevy jsou značně upozaděny.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných