foto: PrahaIN.cz/Mapa pražského metra
V některých vlacích metra se nad dveřmi začaly už koncem loňského roku objevovat plánky stanic v novém designu. Slangově se jim říká jezevčík. Teď dopravní podnik testuje jeho druhou variantu, která zobrazuje jen jednu linku. Na sociálních sítích se nápad s kladnou odezvou nesetkal.
O nové verzi takzvaných jezevčíků informoval na svém facebookovém profilu Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro dopravu. Jak uvedl, dopravní podnik se tímto krokem snaží o sjednocení všech navigačních a informačních prvků v celém městě.
„Zároveň ale hledáme také ideální podobu jezevčíka. Zkrátka aby byl jak praktický, tak jednoduše pochopitelný. V současné době proto zkoušíme dvě možné varianty. Jedna zobrazuje jako dosud všechny linky metra a jejich vzájemné přestupy. Druhá varianta pak přehledněji zobrazuje pouze trasu, na které právě jste. I tato varianta má ale v pravé části zmenšené schéma všech linek metra,“ stojí v příspěvku Zdeňka Hřiba.
Lidem se nelíbí menší písmo, špatná čitelnost ani piktogramy
Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Za dvě hodiny nasbíral příspěvek přes 250 komentářů. Většinou negativních. Cestujícím se nelíbí například absence názvů stanic ve zmenšené mapě, menší písmo i špatná čitelnost bílého textu na černém podkladu. To je ostatně předmětem stížností řady Pražanů už od chvíle, kdy byl nový vizuál představen poprvé. Předmětem řady komentářů jsou také nevyhovující piktogramy značící bezbariérovost.
„Určitě nejsem proti tomu, aby nastala nějaká změna v designu. Nemůžu se však ubránit dojmu, že ten starý design je mnohem více přehledný. Stačí se podívat na stanice, které jsou bezbariérové. Na starém designu je mi na první pohled jasné, že tam, kde je ikona vozíčkáře, tak na té stanici existuje bezbariérový přístup. Pokud se však podívám na nový design, musím nejdříve se podívat na vysvětlivku, abych pochopil, co znamená ta pomlčka na stanici. Představuji si, že pro někoho, kdo je poprvé v Praze, to nemusí být úplně přehledné. Nejsem si tedy úplně jistý, jestli je vhodné měnit fungující design za horší,“ okomentoval uživatel Felix.
Plánek se nelíbí ani kolegovi z Šestky
Na nového jezevčíka reagovali na sociálních sítích samozřejmě také další političtí představitelé města. Nesouhlas vyjádřil svým statusem například radní Prahy 6 pro dopravu, Ondřej Matěj Hrubeš (ODS): „Nejdřív z bílé do černé. Ale to nestačilo. Moc malá změna. A tak v upravené verzi jsou odstraněny nepotřebné stanice, aby neznalí cestující nevěděli, kde přestupovat a jakým jet směrem. Aneb plánek přece nemá informovat. Jde o design!“
I pod jeho příspěvkem se objevily komentáře vesměs proti novému návrhu. Jediný kladný napsal uživatel Mikuláš: „Já teda nevím, ale mně ta upravená verze připadá mnohem přehlednější.“ Vysloužil si za to dva palce nahoru.
Psali jsme
Mluvíme o projektu, který před časem vznikl ve spolupráci pražského dopravního podniku, společnosti Ropid a grafického studia…
Varianty nejsou schválené
Jak ale sám Hřib v původním příspěvku zdůrazňoval, žádná z variant ještě není schválená a jde pouze o testovací verze. „Jejich srozumitelnost a zpracování ještě budeme zkoumat přímo s cestujícími v provozu. Na základě výsledků uživatelského průzkumu pak teprve vyladíme detaily a vybereme nejlepší řešení. Dokonce je možné, že nakonec použijeme oba designy. U jedněch dveří jednolinkový plánek a u protějších dveří plánek se všemi linkami. Třeba mně osobně by to tak přišlo nejlepší,“ uvedl.
Celková mapka zobrazující všechny linky i s jejich stanicemi a piktogramy upozorňujícími na významné památky, by se mohla dle příspěvku objevit také na skleněných přepážkách u dveří v místě, kam se v současné době vylepují reklamy. Tento návrh byl komentujícími přijat o něco lépe. Vadil jim vesměs jen černý podklad a malé písmo.
Projekt Čitelná Praha pokračuje
S novým značením se mohou cestující pomalu seznamovat v západní části stanice Palmovka a také ve stanici Jiřího z Poděbrad. Nová grafika se už teď objevuje také ve třech vlacích metra na každé lince, a to vždy v polovině vozu. Opačná strana nabízí staré značení s bílým podkladem. Postup projektu mapuje ve svém zpravodaji Pražská integrovaná doprava.
Další na řadě s úpravami by měla být stanice Roztyly a následně bude dokončena proměna dopravního značení na ploše celé stanice Palmovka.