foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Nově otevřený úsek cyklostezky v Karlíně s novým povrchem a pohodlnou šířkou.
Dosud nevyhovující úsek dálniční cyklostezky A2 v metropoli má na sobě od dnešního dne nový kabát. Jde o pravobřežní komunikaci a výše zmiňovaný úsek se nachází v lokalitě Karlína. Úsek mezi Negrelliho viaduktem a ulicí Breifeldovou využívají hojně i chodci a bruslaři. Je tu totiž výjimečně zajímavý výhled na řeku.
„Modernizaci cyklostezky považuji za jeden z nejvýznamnějších cykloprojektů v tomto volebním období,“ uvedl při slavnostního otevření stezky pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle jeho slov karlínské cyklostezce může konkurovat významem jen dokončovaná cyklostezka v rámci takzvané drážní promenády anebo budoucí cyklostezka přes Dvorecký most.
Cyklostezka na Rohanském ostrově vznikla už po povodních v roce 2002, kdy v rámci popovodňových úprav a současně s výstavbou protipovodňových zábran vznikla její původní podoba. Ta byla mlatová a vydržela několik let ve špičkovém stavu.
Cyklostezka stála dvanáct milionů
Jenže počet cyklistů a její zatíženost postupně narůstaly a brzy se původní mlat začal bortit a rozpadající se cyklostezka začala ohrožovat bezpečnost samotných kolařů.
Proto se magistrát ve spolupráci s Prahou 8 domluvil na její rekonstrukci. Ta přišla na celkem dvanáct milionů korun.
„Původní šířka stezky byla zhruba 2,5 metru. V rámci zvýšené bezpečnosti jsme stezku rozšířili na čtyři metry a mlat byl nahrazen asfaltem. Do budoucna už by neměl být problém s tím, že cyklisté, ale i lidé na procházce budou kličkovat mezi bahnitými výmoly,“ řekl při slavnostním otevření cyklostezky Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN), radní pro dopravu osmé městské části.
Na cykloprovoz se právě radnice osmé pražské části chce intenzivněji zaměřit v nastávajících letech: „Dlouhodobě podporujeme vznik nových a rekonstrukci původních cyklostezek na našem území,“ řekl Martin Jedlička (TOP 09 + STAN), předseda komise pro dopravu Prahy 8 a pokračoval: „Cyklostezky chceme oddělit od silničního provozu, aby se zvýšila bezpečnost kolařů i řidičů.“
Dnes rekonstruovaný úsek plynule navazuje na už hotový úsek mezi ulicí Breifeldovou a Libeňským mostem, v budoucnu však nabídne cyklistům ještě další zajímavé bonusy.
V budoucnu přibude napojení cyklostezky i na novou lávku mezi Karlínem a Holešovicemi. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Jedním z nich bude odbočka na dosud stavěnou lávku pro pěší a cyklisty, která spojí Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanici. Nově budou moci sjet cyklisté právě na tento dříve pro ně nepřístupný ostrov. Mezitím stavební úpravy na propojení obou vltavských břehů finišují.
Jak se po nové cyklostezce jezdí, vyzkoušela jako vůbec první předsedkyně Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklodopravu Bára Soukupová (Piráti). Jen co sesedla z kola, požádala ji redakce PrahaIN.cz o rozhovor.
Jak se vám jelo po nové cyklostezce?
Výborně. Ten povrch je naprosto hladký a je to na pražské poměry naprostý nadstandard. Je to o mnoho lepší než jízda po kluzkých kočičích hlavách v centru města.
Psali jsme
Kolo a Praha nejde dohromady? To byste se divili. Praha a její okolí nabízí několik nádherných cyklotras, na které se můžete vydat. Mezi ty…
Jak je na tom Praha ve srovnání s ostatními velkými městy co se týká cyklostezek?
Jsou tady stále ještě velké rezervy, a to hlavně z toho důvodu, že se v minulých letech výrazně podceňoval význam cyklistické dopravy. Máme velký deficit hlavně v existenci cyklostezek tohoto nového a moderního typu. Chybí nám hladké, široké a bezpečné komunikace.
Buďme konkrétní, které části města zaostávají v otázce cyklostezek nejvíce?
Máme řadu cyklostezek, neříkám, že dostačující množství a neříkám, že v dostatečné kvalitě, hlavně v okrajových částech města. Problémem zůstává pochopitelně centrum. Tady nám chybí jednotlivé propojení osamocených větví cyklostezek v centru. Je to dáno historicky, je tu hustá zástavba, není prostor pro budování, je tu v některých místech i výrazně kopcovitý terén. Výstavbu nových cyklostezek omezuje i památková zóna, i to, že je centrum metropole součástí památek světového kulturního dědictví UNESCO. Nicméně pro zkvalitnění cyklodopravy ve městě je propojení okrajových cyklostezek přes centrum naprostou nezbytností.
Možná se mi to zdá, ale mám dojem, že se v poslední době vyostřuje boj mezi těmi, kteří mají k rukám přirostlá řidítka a těmi, co mají přirostlé řadící páky. Je vůbec možné najít mír mezi tábory cyklistů a řidičů?
Musíme si uvědomit, že to nemůže být boj. Obýváme a sdílíme stejný prostor a oba tábory chtějí to své. Východiskem je, že si musíme uvědomit, že se musíme naučit tento prostor využívat intenzivně, aby zde našli to svoje i řidiči, ale i cyklisté. A znovu se vracím k této dnes otevírané stezce. Ta je skvělou ukázkou toho, že může její kvalita a bezpečnost přimět řadu lidí k tomu, aby nechali doma auto a vyjeli do práce třeba na kole.
Slavnostní přestřižení pásky, Bára Soukupová je na snímku čtvrtá zleva. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Shodneme se ale na tom, že tyto samostatné cyklostezky jsou pro rozvoj nemotorové dopravy mnohem důležitější než často nebezpečné cyklopruhy na frekventovaných silnicích.
Ty cyklopruhy se nemusejí hned zatracovat. Vznikaly tam, kde se rekonstruovaly silnice. Většinou se komunikace rozšiřovaly, a tak se tam přimaloval cyklopruh. Je to varianta, která posiluje rozvoj cyklodopravy a je většinou velmi laciná, stačí jen ty pruhy vyznačit a namalovat na stávajících komunikacích. Na druhou stranu chápu a rozumím tomu, že cyklopruhy nejsou ideální. Víme, že stresují jak kolaře, tak řidiče a na některých místech nejsou příliš bezpečné a někde jsou skutečně jen pro hodně odvážné a otrlé.