V lednu na kole. Spolek se vyjádřil ke kritizované výzvě

16. 01. 202508:43
V lednu na kole. Spolek se vyjádřil ke kritizované výzvě
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Cyklista v Praze na sněhu

I letos se koná již tradiční výzva Do práce na kole, kterou pořádá spolek AutoMat. Cílem je podpora udržitelných a aktivních způsobů pohybu po městě, jako je jízda na kole nebo chůze. Řada lidí se ale pozastavuje nad tím, zda je vůbec bezpečné jezdit v zimě, kdy silnice namrzají, na kole.

Lednová akce Do práce na kole odstartovala v pondělí 13. ledna a trvá až do neděle 19. ledna. Stačí se zaregistrovat a pak jednotlivé cesty zapisovat. Na konci mají účastníci možnost vyhrát v losování různé ceny.

Hlavním cílem je změna dopravních návyků lidí, se kterými souvisí snaha o snížení používání automobilů při cestě do zaměstnání, jde také o zlepšení zdraví a kondice všech účastníků.

Spolek výzvu aktivně propaguje na sociálních sítích, kde se v komentářích objevují stále stejné názory a otázky, zda je dobrý nápad jezdit v počasí, které v lednu venku panuje, na kole? A je vůbec leden vhodným měsícem, kdy měnit své návyky a začít do práce jezdit na kole?

Náledí není vhodné pro jízdu na kole

„Senzační nápad do práce na kole v lednu. Kdy je sníh, náledí, je nebezpečné jet kolikrát autem, natož vytáhnout na silnici kolo v takovém počasí je totálně mimo, tahle akce by vůbec neměla být,“ mínil například jeden z diskutujících pod příspěvkem na Facebooku. 

Obavy vyvrací Anna Kociánová z organizačního týmu Do práce na kole ze spolku AutoMat.

„Při náledí opravdu není vhodné jezdit na kole. Náledí komplikuje pohyb všem. Ovšem v rámci Lednové výzvy lze také chodit pěšky či běhat, minimální délka trasy je 1,5 km, takže stačí třeba jen vystoupit z tramvaje o 2 zastávky dřív a projít se. Nebo třeba využít kolo jen na část trasy, která je bezpečná, a zbytek překonat metrem. Pokud ovšem náledí není, není s kolem v lednu problém (ani za mokra, pokud máte blatníky). Stačí se vhodně obléct a myslet i na světla a reflexní prvky. Ty jsou při zhoršené viditelnosti a brzkém stmívání skutečně důležité,“ říká Kociánová redakci PrahaIN.cz.

Že je akce podstatně oblíbenější v pátém měsíci, kdy již tradičně probíhá Květnová výzva, potvrzují také čísla. Podle Kociánové se v lednu prozatím zaregistrovalo 1.200 účastníků. „Je to způsobené počasím i zaměřením výzvy, která skutečně není pro každého. Je to takový doplněk a mladší sestřička té Květnové,“ popisuje Anna Kociánová.

V květnu očekávají zhruba 25 tisíc účastníků z celé České republiky. Hlásí se prý zejména týmy z firem a institucí, které tak dávají zároveň najevo podporu udržitelné dopravě.

Podle Centra dopravního výzkumu se v loňském roce stalo na území Prahy 253 dopravních nehod cyklistů. Dva cyklisté zemřeli, 17 jich bylo těžce zraněno, 172 lehce a dalších 62 skončilo bez zranění. Pokud bychom se podívali na statistiky za celou Českou republiku, pak uvidíme, že zemřelo 38 cyklistů.

„Jízda na kole má pozitivní vliv na zdraví a délku života člověka, ale na druhé straně by si měl každý při usednutí za řídítka uvědomit, že cyklisté jsou s chodci na silnicích nejohroženější skupinou,“ varuje skrz redakci Besip.

Od prvního ledna tři případy zraněných cyklistů

„Co se týká výjezdů k cyklistům, tak od 1. ledna letošního roku pražští záchranáři řešili tři případy dopravních nehod s cyklisty, což je o jeden případ více než v loňském roce za stejné časové období. Jedná se tedy z pohledu záchranné služby o výjezdy výjimečné, kterých je v měsíci několik jednotek,“ uvedla pro PrahaIN.cz Jana Poštová, tisková mluvčí pražské záchranky.

Podle jejích slov lze skutečně přemýšlet nad tím, zdali je v takovém počasí bezpečné jezdit na kole. „Nicméně nám nepřísluší takové věci soudit, hodnotit či zakazovat,“ uzavřela Jana Poštová.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Komentář

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

12. 02. 202513:02