V Plzni byla představena nová tramvaj pro Prahu

30. 01. 202511:20
V Plzni byla představena nová tramvaj pro Prahu
foto: Škoda Group (pro média)/Nová pražská tramvaj

V plzeňském výrobním areálu Škodovky se poprvé projela první tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Do pražských ulic by mohla poprvé vyjet už v dubnu, kdy zahájí zkušební jízdy bez cestujících. První reakce Pražanů jsou různé, podle některých má tramvaj předkus.

V Plzni budou v nadcházejících týdnech dokončeny první tři tramvaje pro Prahu. Po oživení a dynamických testech na zkušební trati budou převezeny do Prahy, kde v rámci homologace začnou zkušební jízdy. Ve druhé fázi budou dle tiskové zprávy pražského dopravního podniku (DPP) následovat zkušební jízdy s cestujícími. V Plzni bude mezitím pokračovat sériová výroba.

Rámcová smlouva na dodávku až 200 tramvají Škoda ForCity Plus 52T byla mezi DPP a Škoda Group podepsána v prosinci 2023. Celková hodnota zakázky činí 16,6 miliard korun, takže jedna tramvaj vyjde asi na 83 milionů korun. Po podpisu obě strany několik měsíců intenzivně pracovaly na finální podobě technického řešení interiérových prvků i kompletního designu tramvaje. Ke schválení finální verze pak došlo v květnu 2024. Závazně si DPP zatím objednal 40 tramvají s postupným dodáním do konce roku 2026.

Domov najdou nové tramvaje v Hloubětíně

„Na příjezd nových tramvají se intenzivně připravujeme. V Praze finišuje výstavba nové vozovny Hloubětín, v těchto dnech začaly předpřejímky prvních technologických celků. Právě hloubětínská vozovna bude domovem nových tramvají. Bude zde probíhat jejich oživování po návozu z výroby, vypravování na zkušební jízdy i následně do pravidelného provozu. Pevně věřím, že všechny další kroky se bude výrobci dařit naplňovat podle harmonogramu a uzavřené smlouvy,“ uvedl ve zprávě Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Zcela nového typu tramvají se Praha dočká po téměř 20 letech. Nová tramvaj bude zcela nízkopodlažní, nabídne vyšší komfort pro cestující, klimatizaci, moderní informační systém, tichý provoz i antikolizní systém. Každé vozidlo by mělo pojmout až 243 cestujících, z nichž 70 si bude moci sednout. Prvních dvacet tramvají by mělo do Prahy dorazit ještě letos, ta vůbec první začne zkušební provoz už v dubnu.

Tempo výroby je neskutečné, pochvaluje si Hřib

„Takhle jí to dnes slušelo na zkušební trati v Plzni. Tramvaj už jezdí, jen ji čekají drobné dodělávky v interiéru. Na jaře pak vyjede ve zkušebním provozu do pražských ulic! Cením tohle neskutečné tempo výroby. První vůz totiž máme hotový jen 13 měsíců od podepsání smlouvy. A dalších sedm tramvají je rozpracovaných!“ napsal k nové tramvaji na Facebooku náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Skvělé je to podle něj hned ze tří důvodů. V Praze prý probíhá rekordní rozvoj tramvajových tratí, které bude třeba obsloužit. Na nových tramvajích navíc spolupracují převážně čeští dodavatelé a za třetí se výrazně zlepší komfort pro cestující.

Ke svému příspěvku připojil Zdeněk Hřib také fotografie tramvaje. Mnohé komentující ale zarazilo, že chyběl obvyklý snímek, na kterém by Hřib sám pózoval. Přítomnost náměstka na představení tramvaje byla navíc novinářům předem avizována. „Byl jsem nemocný bohužel, jinak bych u toho samozřejmě rád byl. Ale ještě určitě bude spoustu příležitostí,“ komentoval Hřib.

Reakce jsou smíšené

Názory komentujících na nový design tramvají pro Prahu se různí. Někteří jsou z nového vzhledu nadšeni a chválí prostornost i nízkopodlažnost. Podle jiných tramvaj vypadá, jako že má předkus a má agresivní světla. Kritiky se dočkalo také umístění sedadel proti sobě nebo jejich koženkový povrch.

Pozornost komentujících si získal také antikolizní systém. Jsou prý zvědaví, jak bude v ostrém provozu fungovat a zda skutečně dokáže zabránit srážkám s chodci. Několik řidičů tramvají také poukázalo na kabinu řidiče, která se podle nich příliš nepovedla.

„Chtěl jsem napsat něco o dalším nesmyslném vyhazování peněz, ale za klimatizované tramvaje nejsou žádné peníze vyhozené... Díky!“ uzavřel jeden z komentujících.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Komentář

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

12. 02. 202513:02