foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Sdílená kola, ilustrační foto
Čtvrtá městské část na svém území vytvořila vůbec první vyhrazená stání, která mají cyklistům nabídnout prostor k legálnímu parkování jízdních kol, včetně těch sdílených. Vyznačeno bylo zatím deset takových míst. Další mají přibýt.
Legální parkoviště pro kola budou na území čtvrté městské části sloužit především pro odkládání sdílených prostředků, ale využívat je budou moci i majitelé vlastních kol. Městská část nechala dle informací z tiskové zprávy v první vlně vyznačit deset parkovacích míst, například na náměstí bratří Synků, v Mečislavově a Nuselské ulici, před kolejemi v Podolí, na Pražského povstání nebo u sokolovny v Podolí.
Městská část už navíc připravuje zřízení druhé vlny parkovacích míst, tedy dalších deseti lokalit pro bezpečné a legální odkládání kol. Již brzy se na ně mohou obyvatelé Čtyřky těšit například v Jeremenkově, Vltavanů, Na Mlejnku, na Fidlovačce a v ulici Na Květnici.
Dosud legální možnost pro parkování neexistovala
„Zlepší se tak situace v ulicích, kdy někteří nezodpovědní jezdci nechávají kola stát prakticky kdekoliv, zejména na chodnících, kde potom překáží chodcům. Na druhou stranu nutno přiznat, že doposud neměli kde legálně kola odstavit,“ uvedl ve zprávě radní pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).
Nově vyznačené parkovací zóny nejsou opatřeny klasickými stojany na kola, jsou tedy určeny především pro sdílené dopravní prostředky, které jsou vybaveny stojánkem. Prostor pro odkládání kol a koloběžek vznikl nejčastěji na místech, která byla dříve vyznačena šrafovaně a v mnoha případech také opatřena sloupky.
Psali jsme
Obyvatele ulic Pod Pekařkou a Na Vrstvách v Praze 4 trápí tranzitní doprava. Řidiči si touto obytnou zónou nejčastěji zkracují cestu…
Jinde běžná praxe
Kromě praktického využití má podobné umístění cykloparkoviště také bezpečnostní přínos, především proto, že zamezuje nelegálnímu parkování automobilů, a tím zlepšuje výhled pro chodce i řidiče. V zahraničí je navíc podobný typ infrastruktury běžný. Parkovací místa pro kola se už objevují i v jiných částech Prahy, například v Praze 1, 2, 3, 6 nebo 7. Na některých místech, konkrétně v Praze 2, jsou už tato místa vybavena i stojany.
Praha 7 na svém území postupně zřizuje parkovací místa pro všechna jednostopá vozidla, tedy nejen pro kola a koloběžky, ale i pro skútry nebo motorky. Jak uvedla v tiskové zprávě z loňského června, tato parkovací místa vznikají na vhodných místech u křižovatek a přechodů, kde kola a motorky nebrání v rozhledu. Zároveň toto řešení pomáhá uvolnit chodníky pro chodce a parkovací stání pro automobily.
Čtyřka myslí na cyklisty
Praha 4 chystá také další opatření týkající se cyklodopravy. V Branické ulici plánuje zavést takzvanou cykloobousměrku, která má cyklistům pomoci při cestě Braníkem. Úprava čeká také cyklostezku A2 mezi vznikajícím Dvoreckým mostem a Dvorci, přičemž upraven bude i vjezd od Žlutých lázní, který bude bezpečnější.
Už v polovině června také vedení Prahy 4 prosadilo změnu umístění lampy na cyklotrase A22 v úseku podél sjezdu z Jižní spojky do Modřanské ulice. Lampa původně stála uprostřed chodníku, kde komplikovala průjezd. Nově byl stožár lampy zúžen a posunut ke kraji. Informace vyplývá z tiskové zprávy městské části.
„Průjezd tímto místem na kole byl dlouhodobě komplikovaný a nebezpečný, proto jsem s THMP dojednal změnu jejího místa i podoby. Lampa z cesty sice úplně nezmizela, ale nyní je takzvaně bezpaticová, tedy je mnohem užší, a technici ji přesunuli co nejblíže ke svodidlům. Kritické místo na této cyklostezce je tak výrazně lépe průjezdné,“ uvedl ve zprávě Jaroslav Míth.