foto: Anna Vančová/Elektrokoloběžky Bolt
Během čtyřdenní akce pražské městské policie s názvem Koloběžka, která probíhala od čtvrtečního rána a pokračovala přes poslední prázdninový víkend, odhalili strážníci 1.336 přestupků způsobených uživateli kol a sdílených koloběžek. Radní pro dopravu v Praze 1 Vojtěch Ryvola (ANO) by chtěl vyvolat referendum o zachování těchto služeb ve zdejší městské části.
Podle tiskové zprávy městské policie a magistrátu, byly pro účely celoměstské dopravně bezpečnostní akce vyčleněny na každém obvodním ředitelství městské policie dvě dvojčlenné hlídky, v centrální městské části, kde je provoz koloběžek největší, se vydal do ulic dvojnásobný počet hlídek.
„Během akce strážníci odhalili 1.336 přestupků, za které uložili 402 pokut v celkové výši 191.800 korun, 63 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu a ostatní byly řešeny domluvou. Nejvíce přestupků zjistili strážníci na Praze 1, konkrétně 288 a na Praze 2 pak 126 přestupků,“ popsala výsledky akce Irena Seifertová, tisková mluvčí pražské městské policie a dodala, že nejčastějším přestupkem byla jízda po chodníku a nedodržování dopravního značení.
Psali jsme
Problémy způsobené uživateli sdílených kol a koloběžek narůstají. Právě proto se na neukázněné koloběžkáře a cyklisty zaměří městská policie…
Městská část Praha 1 změnila způsob parkování sdílených dopravních prostředků
Magistrát a jednotlivé městské části, které mají největší problémy s neukázněnými uživateli sdílených kol a koloběžek, tedy Praha 1, 2 a 3 se dlouhodobě snaží podnikat kroky vedoucí k vytvoření pravidel provozu tak, aby nedocházelo k neukázněné jízdě a minimalizoval se počet volně se povalujících strojů na chodnících.
Zatím posledním bodem v úsilí zlepšit parkování koloběžek je dohoda mezi radním pro dopravu první městské části Vojtěchem Ryvolou a provozovateli služeb sdílených prostředků, která jsou platná od 1. září 2023.
Hlavní změna spočívá ve způsobu parkování kol a koloběžek, kdy se přechází ze systému zónového parkování na bodové. „V praxi to znamená, že uživatel po ukončení své jízdy bude oprávněn zaparkovat sdílené kolo či koloběžku na konkrétním místě, které označuje bod, nikoliv ve vyznačených oblastech,“ upřesnil Vojtěch Ryvola.
Bude v Praze 1 referendum o setrvání provozu sdílených koloběžek?
Radní pro dopravu Prahy 1 také zveřejnil na svém Facebooku rozhodnutí, že by chtěl uspořádat v rámci městské části referendum mezi obyvateli o setrvání provozu elektrických kol a koloběžek na území Prahy 1. Za tímto záměrem stojí snaha o získání silného mandátu při jednání s provozovateli sdílených služeb.
Magistrát získal ministerská doporučení
I na úrovni magistrátu se hledá způsob, jak problémy s uživateli sdílených koloběžek a kol řešit. Ministerstvo vnitra společně s ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem dopravy v této oblasti zpracovalo metodické doporučení a v nedávné době ho předložily zástupcům hlavního města k seznámení.
„Následně by měla proběhnout schůzka za účasti primátora a městské policie, kde zmiňovaná doporučení a legislativní výklad vzájemně projednáme. Řešení problematiky sdílených koloběžek totiž vyžaduje spolupráci všech dotčených organizací. V podstatě by měla být vyznačena oficiální místa, kde budou koloběžky odkládány tak, aby byla nalezena zdravá míra vzájemné koexistence pěších, koloběžek, MHD i řidičů ve městě,” uvedl první náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Dodal, že se k tomuto účelu počítá s využitím takzvaného institutu zvláštního užívání pozemní komunikace, který se jinak využívá například pro stavební práce, pořádání akcí či provozování stánků. „Povolení v tomto případě vydává místní silniční úřad a jsou za poplatek. Řešení samostatným zákonem by nicméně bylo systémovější,“ dodal Zdeněk Hřib.