foto: PrahaIN.cz/Nová zastávka, ilustrační foto
Radní hlavního města v pondělí 3. února odsouhlasili strategii implementace dalších typů navigačních a informačních prvků, které jsou součástí projektu Čitelná Praha. Do roku 2030 by se mělo v ulicích objevit nových více než 550 odjezdových panelů a 150 takzvaných totemů.
Tisk týkající se pilotování elektronických informačních panelů a totemů v rámci projektu Čitelná Praha předkládal radním ke schválení náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Jak uvedl na tiskové konferenci po jednání rady, totemy jsou identifikační a navigační prvky, které označují především významné dopravní uzly. Elektronické informační panely jsou pak dle jeho slov: „Tabule, na kterých se ukazuje, kdy pojede další tramvaj nebo autobus.“
Oba prvky se už v Praze objevují delší dobu a nyní došlo k vyhodnocení pilotní fáze. „My chceme do budoucna, aby těch prvků bylo v Praze více. Zcela konkrétně by tady mělo vyrůst nových 550 odjezdových panelů a 150 totemů do roku 2030,“ uvedl na konferenci Hřib a číslo pro jistotu dvakrát zdůraznil.
Fungování panelů zajišťuje platforma Golemio
Odjezdové panely dle jeho slov instaluje Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) a instalují se dle rozpočtové alokace. V jednotlivých letech by tedy měly přibývat postupně ve formě samostatně stojících velkoplošných panelů nebo menších panelů v zastávkových přístřešcích.
Fungování panelů zajišťuje městská datová platforma Golemio, která byla vytvořena týmem městských programátorů ze společnosti Operátor ICT. Tím se podle Hřiba výrazně šetří peníze a není třeba využívat služeb firem, které jsou zapletené v kauze Dozimetr. Na tabulích jsou prý aktuální údaje, včetně skutečných zpoždění.
Psali jsme
V průběhu roku 2024 se Pražské integrované dopravě (PID) podařilo zlepšovat podmínky provozu pro tramvaje i autobusy. Vzrostl například podíl…
Vloni přibylo 30 samostatných panelů
Velké množství projektů souvisejících se zaváděním jednotného informačního a navigačního systému Čitelná Praha se podařilo dokončit už v roce 2024. O úspěších uplynulého roku informovala Pražská integrovaná doprava (PID) prostřednictvím tiskové zprávy, kterou redakci již dříve poskytl tiskový mluvčí Filip Drápal.
Významně rozšířen byl například právě počet digitálních informačních panelů na důležitých zastávkách povrchové dopravy. Samostatných panelů, které zobrazují nejbližší příjezdy a odjezdy jednotlivých spojů, přibylo celkem 30. Dalších 45 odjezdových panelů bylo nainstalováno v nových zastávkových přístřešcích. Velkoplošných odjezdových obrazovek se navíc dočkalo Masarykovo nádraží.
Co se týče očekávání pro rok 2025, postupně by měly být na vybraných lokalitách implementovány také Hřibem zmiňované totemy zvýrazňující jednotlivé stanice metra a železnice. Ty mají být umisťovány primárně na stožáry veřejného osvětlení nebo trakčního vedení, v některých případech na samostatné konstrukce. Tento prvek má propojit estetiku s funkčností. Totemy byly testovány zatím na pěti místech v Praze. Na Palackého náměstí, Malostranské, Hájích, Edenu a Rajské zahradě.
Radní odsouhlasili také nová pravidla pro reklamu na vozech MHD
Radní také na svém pondělním jednání odsouhlasili nová pravidla pro reklamní polepy na vozech pražské MHD. „Nově už nebude možné polepit tramvaj nebo autobus reklamou na alkoholické nápoje či jakékoliv erotické služby, které se nyní vydávají třeba za kabaret. Také už nebude možné propagovat jakoukoli náboženskou tematiku,“ uvedl na konferenci Zdeněk Hřib.
Taková reklama prý nesmí být přímá, tedy text nebo symbol, ale ani nepřímá, například prostřednictvím odkazu. Už dříve prý byla zakázána reklama, která by propagovala užívání individuální automobilové dopravy nebo by jinak poškozovala veřejnou dopravu.